دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

مقاله بررسی رابطه منبع کنترل درونی برونی با عزت نفستحقیق کنترل عزت نفس در اولاد

بررسی رابطه منبع کنترل درونی – برونی با عزت نفس

فهرست مطالب
چکیده تحقیق ۱

مقدمه
۱- فصل اول۱۱-۸

۱-۱- بیان مسئله ۹

۱-۲-اهمیت پژوهش۹

۱-۳- هدف پژوهش۹

۱-۴-سوالات پژوهش ۱۰

۱-۵-متغیرهاو تعاریف نظری و عملیاتی آنها۱۰

۱-۵-۱- منبع کنترل ۱۰

۱-۵-۱-۲-تعریف عملیاتی۱۱

۱-۵-۲-عزت نفس۱۱

۲- فصل دوم ۶۳-۱۲

پیشینه نظری۱۳

۲-۱- نظریه ی روانشناسان و جامعه شناساندر باره ی عزت نفس ۱۳

۲-۱-۱- نظریه جیمز۱۳

۲-۱-۲- نظریه مید۱۴

۲-۱-۳- نظریه کولی۱۵

۲-۱-۴- نظریه روزنبرگ۱۷

۲-۱-۵- نظریه سالیوان۱۸

۲-۱-۶- نظریه هورنای۲۰

۲-۱-۷- نظریه آدلر ۲۱

۲-۱-۸- نظریه راجرز ۲۳

۲-۱-۹- نظریه مزلو۲۶

۲-۱-۱۰-نظریه ی آلپورت ۲۷

۲-۱-۱۱-نظریه ی دیگر روانشناسان ۲۸

۲-۱-۱۲-عزت نفس و غرور ۳۰

۲-۱-۱۳-نقش خانواده در شکل گیری عزت نفس۳۸

۲-۱-۱۴-نقش پدر خانواده بر عزت نفس فرزندان۴۱

۲-۱-۱۵-کمک تخصصی برای افزایش عزت نفس ۴۲

۲-۲-منبع کنترل ۴۴

۲-۲-۱-رویکردها و نظریه های متفاوت درباره منبع کنترل۴۵

۲-۲-۲-مفاهیم اساسی نظریه یادگیرِی اجتماعی۴۸

۲-۲-۳-تفاوت های فردی ۵۳

۲-۲-۴-کنترل۵۳

۲-۲-۵-واکنش در برابر از دست دادن کنترل ۵۴

۲-۲-۶-منبع کنترل۵۶

۲-۲-۶-۱-منبع کنترل درونی ۵۷

۲-۲-۶-۲-منبع کنترل بیرونی ۵۸

۲-۲-۶-۳-ویژگی های افراد با منبع کنترل درونی۶۰

۲-۲-۶-۴-ویژگی های افراد با منبع کنترل بیرونی ۶۲

۲-۲-۷- تصور راتر در باره انسان۶۳

۳- فصل سوم۷۳-۶۶

۳-۱ –طرح پژوهش۶۷

۳-۲- جامعه ی مورد پژوهش۶۷

۳-۳- نمونه روش نمونه گیری۶۷

۳-۴-ابزارتحقیق ۶۷

۳-۴-۱-آزمون منبع کنترل۶۷

۳-۴-۲-آزمون عزت نفس۶۹

۳-۵-روش اجرای پژوهش۷۲

۳-۵-۱-اجرای اصلی۷۲

۳-۶-۱-روش آمار ۷۲

۴- فصل چهارم ۷۸-۷۳

تجزیه و تحلیل آمارِِِی ۷۴

۴-۱-یافته های مربوط به سوال پژوهش ۷۴

فصل پنجم ۸۱-۷۹

۵-۱-بحث و نتیجه گیری ۸۱

۵-۲-پیشنهادات ۸۲

منابع۸۳

ضمائم ۱۰۰-۸۶

چکیده تحقیق

پژوهش حاضر٬با نام « بررسی رابطه منبع کنترل ( درونی- برونی) با عزت نفس » که با هدف یافتن رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل در پسران و دختران دانشجو وهمچنین یافتن تفاوتمنبع کنترل و عزت نفس بین دانشجویان دختر و پسر , انجام شد.

منبع کنترل که دارای دو بعد درونی و بیرونی است و بنابر فرضیات راتر ,افرادی که دارای منبع کنترل درونی هستند معتقدند که اعمالشان نقش عمدهای در به حد اکثر رساندن برون دادهای بد یا خوب دارد و افراد دارای دارای منبع کنترل بیرونی٬فکر میکنند برون دادهای بد یا خوب ارتباطی با رفتار انها ندارد.

عزت نفس به مقدار ارزشی گفته میشود که فرد به خود نسبت میدهد و فکر میکند دیگران برای او به عنوان یک شخص قائل هستند.

جامعه آماری مورد نظر در این پژوهش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان بوده و نمونه انتخاب شده نیز ۶۰ نفر از دانشجویان که شامل ۳۰ دختر و ۳۰ پسر بوده که در کتابخانه ادبیات مشغول به درس خواندن بو دند و روش نمونه گیری نیز نمونه گیری در دسترس است.

روش آماری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت ٬با توجه به این که پژوهش دارای دو متغییر بوده که هر کدام نیز دارای دو بعد بودند روش خی دو بود.

نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر از قرار زیر است:

۱-بین عزت نفس ومنبع کنترل دختران دانشجوی دانشگاه اصفهان٬رابطه معناداری وجود ندارد.

۲-بین عزت نفس ومنبع کنترل پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان٬رابطه معناداری وجود ندارد.

۳-بین عزت نفس دختران و پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان٬تفاوت معناداری وجود ندارد.

۴-بین منبع کنترل دختران و پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان٬تفاوت معناداری وجود ندارد.

مقدمه

در جوامع کنونی و بویژه با ورود به قرن بیست و یکم اکثریت قریب اتفاق افراد به اصول بهداشتی مربوط به ابعاد مختلف جسمانی خویش آگاهی دارند به والدین از طریق رسانه های گروهی و به فرزاندان از طریق آموزشگاهها این مهم توصیه و سفارش می شود.

ولی اکثریت جامعه متاسفانه به امر بسیار مهم بهداشت روانی خود و فرزندان اهمیت نمی دهند و بهتر آنکه بیان نمائیم آگاهی ندارند. در حالی که بر حسب آمارهای کشورهای مختلف تعداد افراد مبنی بر مشکلات و معضلات روانی رو به فزونی است.

در این میان یکی از مباحث مهم در امر بهداشت روانی عزت نفس یا همان خود بزرگواری می باشد. که یکی از خصوصیات مهم و اساسی شخصیت هر فردی را تشکیل می دهد و به طور حتم روی سایر جنبه های شخصی انسان اثر می گذارد. و کمبود یا فقدان آن باعث عدم رشد سایر جنبه های شخصیت یا ناموزونی آنها خواهد شد و حتی ممکن است پایه گذار بیماریهای روانی گوناگون مانند افسردگی، کمرویی، پرخاشگری، ترس و … شود (بیابان گرد، ۱۳۷۳،ص ۱۰) عزت نفس عبارت است از ارزشی که اطلاعات و اعتقادات خود فرد در مورد تمام یا چیزهایی که از او ناشی می شود به دست می دهد (شاملو، سعید، ص ۷۰).

عزت نفس و منبع کنترل از جمله مفاهیمی هستند که در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته اند، اما قدمت تاریخی این موضوع در مباحثی که علماء و فلاسفه تعلیم و تربیت در گذشته داشته اند نیز به چشم می خورد در طول صد سال گذشته نیز بسیاری از روان شناسان این نظر را پذیرفته اند که انسان دارای یک نیاز به عزت نفس می باشد (مانند آدلر[۱] ۱۹۳۰، آلپورت[۲] ۱۹۳۷، راجرز[۳] ۱۹۵۹، سالیوان [۴] ۱۹۵۳، طارن هورنی [۵] ۱۹۳۷، جیمز [۶] ۱۸۹۰ ، مازلو[۷]، ۱۹۷۰) از میان افراد طارن هورنی ۱۹۳۷ روشی را که افراد تلاش می کنند بواسطه آن یک خود پنداره مطلوب از خود بدست آورده و از آن محافظت و دفاع نمایند را مورد بحث قرار داده است.

فرنچ[۸] (۱۹۶۸)و ارگو[۹] (۱۹۷۲) از عزت نفس به عنوان یک سپر فرهنگی در مقابل اضطراب نام می برند. کوپراسمیت(۱۹۶۷) در تحقیق خود به این نتیجه رسید که کودکان با عزت نفس بالا افرادی هستند که احساس اعتماد به نفس، استعداد، خلاقیت و ابراز وجود می کنند و به راحتی تحت تاثیر عوامل محیطی قرار نمی گیرند.

افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش تلاش فرد در کسب موفقیت، داشتن اعتماد به نفس، متکبر و پرخاشگر بودن، تمایل به داشتن سلامتی بهتر، لذت بردن از روابط با دیگران، پیش بینی مثبت نسبت به موفقیتهای بعدی، ارتباط تنگاتنگ در بین عزت نفس و ابراز وجود، از نشانه های بارز سطوح عزت نفس بالا در افراد است.

جورج کلی[۱۰] ۱۹۵۵ در کتاب روانشناسی ساخت های شخص این نظریه را مطرح کرده است، انسان در پی آن است که محیط خود را پیش بینی و کنترل کند. کلی پیشنهادی کرده است که هر فرد بشر ساخت ها برای خود تدوین کرده که از طریق آنها رویدادهای جهان را ملاحظه و تفسیر می کند و از این راه می تواند رویدادها را پیش بینی و کنترل کند. وی خاطر نشان کرد «ساخت ها تجاربی هستند که پویش های ذهنی در آن جریان دارند. این ساخت ها انتظار توام با پیش بینی تغییر در رویدادها را ممکن می سازند». کلی خاطر نشان می سازد که وقتی ساخت های شخص در ایفای نقش شکست می خورند، فرد احساس تهدید، گناه، خصومت و پرخاشگری می نماید (جورج کلی، کتاب روانشناسی ساخت های شخصیت، ۱۹۵۵، ص ۳-۲)

در بین نظریه پردازان یادگیری اجتماعی جولیان راتر (۱۹۵۴) پایه فرضیات و منطق علمی خود را تحت تاثیر نظریات طانتور قرار داده و کاربرد نظریات وی در زمینه یادگیری اجتماعی متاثر از نظریات آدلر است.

فرض راتر بر این است که: وقوع فردی نه تنها ناشی از ماهیت و اهمیت هدف ها برای فرد بدنبال دارد. در نظریه ی یادگیری راتر (۱۹۵۴) نیروی بالقوه رفتاری که در یک موقعیت خاص روی می دهند تابعی است از انتظاری که فرد از رفتار خو در مقابل پاداش مناسب دارد و همچنین ارزش آن پاداش برای فرد.

یکی از مفاهیم ویژه و پر اهمیت در نظریه یادگیری اجماعی راتر منبع یا مکان کنترل است. این مفهوم دارای دو بعد کنترل درونی و بیرونی است. بنابر فرضیات راتر، افرادی که دارای کنترل بیرونی هستند دارای ادراک مثبت یا منفی از حوادث و رویدادهایی هستند که ارتباطی با رفتار فرد ندارد و قوای کنترل فردی است. راتر این افراد را معتقد به شانس یا برونی فرض می کند در بعد دیگر کنترل درونی قرار دارند. این کنترل فردی است راتر این افراد را معتقد به مهارت یا درونی فرض می کند (راتر، ۱۹۷۲، ص ۲۸).

ایستین و کوموریت (۱۹۷۱) با انجام تحقیقی دریافتند که آزمودنیهایی که عزت نفس پایین و متوسط داشتند هر دو بطور معنی داری دارای منبع بیرونی کنترل، و آنهایی که دارای عزت نفس بالا بودند دارای منبع درونی کنترل هستند .

آنچه در ادامه می آید پژوهشی است که پیرامون ارتباط منبع کنترل با عزت نفس در بین دانشجویان یکی از دانشگاه ها انجام شده است.

پرسشنامه عزت نفس آزمون

منبع کنترل آزمون عزت نفس

منبع کنترل افزایش عزت نفس نقش پدر و مادر در عزت نفس فرزندان

 تحقیق درباره کنترل عزت نفس در فرزندان، دانلود مقاله درمورد منبع کنترل آزمون عزت نفس

مقاله نقد و بررسی عوامل موثر بر فرایند توسعه جامعه شناسی در ایران

نقد و بررسی عوامل موثر بر فرایند توسعه جامعه شناسی در ایران

فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۱
فصل اول: کلیات۴
بیان مسئله ۵
ضرورت و اهمیت تحقیق۶
اهداف تحقیق ۷
تعریف مفاهیم و اصطلاحات۸
فصل دوم: بررسی و نقد نظریات مطرح ۳۲
پیشینه تحقیق ۳۳

چارچوب نظری –مقدمه ۳۷

مباحث و مفاهیم نظری تحقیق۳۸

اهمیت چارچوب نظری۵۱

درآمدی بر نظریه وابستگی ۵۳
دیدگاه کل در جامعه شناسی علم ۵۶
دیدگاه نظام جهانی۵۸
بسترهای توسعه در کشورهای در حال توسعه۶۰
جهانی شدن و توسعه اجتماعی۶۴
دیدگاه های صاحب نظران ایرانی ۶۶
سوالات تحقیق ۶۷
الگوی تحلیلی تحقیق۶۸
تعریف مفهومی وعملیاتی مفاهیم بکار رفته در مدل نظری ۷۲
فصل سوم: روش تحقیق ۷۶
۱- روش تحقیق ۷۷
۲- رسش تحقیق۷۹
۳- جامعه آماری۸۰
۴- روش نمونه گیری و حجم نمونه۸۱

۵- ابزار گردآوری داده ها۸۱

۶- روش تجزیه وتحلیل داده ها ۸۱

فهرست منابع و ماخذ۸۳

مقدمه
جامعه¬شناسی در ایران از جنبه¬های گوناگون سیاسی، علمی، تاریخی و فرهنگی می¬تواند مورد بحث قرار گیرد. این تحقیق به طرح عوامل مؤثر در فرآیند توسعه این علم می¬پردازد تا امکان مطالعه و بیان زمینه¬های مختلف پیدایش و رشد جامعه¬شناسی که مصادف با طرح برنامه¬های توسعه از دهه¬ی ۱۳۲۰ و در ادامه پس از انقلاب اسلامی تا کنون می¬باشد میسر شود. به همین منظور به طرح تأثیر مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر شکل-گیری جامعه¬شناسی در ایران پرداخته خواهد شد.
قابل توجه است که آن¬چه به عنوان جامعه¬شناسی در ایران از بدو شروع وجود داشته است، با جامعه-شناسی در سایر کشورها مخصوصاً جامعه¬شناسی غرب، متفاوت بوده است.
با این¬که در اصول وجوه اشتراک دیده می¬شود، اما در زبان، برخورد با مسائل جامعه، نحوه¬ی بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی، رابطه با پدیده¬های فرهنگی و نحوه¬ی ارتباط با دیگر رشته¬های علمی وضعیتی خاص پیدا کرده است.
جامعه¬شناسی امروزی ایران تحت تأثیر گرایش¬های فکری و اجتماعی در طول دهه¬های گذشته و اندیشه-های ناشی از حوادث مربوط به انقلاب اسلامی می-باشد. از این¬رو می¬توان گفت که « جامعه¬شناسی در ایران» از عناصر چندگانه برخوردار است، زیرا عوامل بسیاری در پیدایش، روند توسعه و شکل¬گری شرایط امروزی آن مؤثر بوده¬اند.
پیگیری روند شکل¬گیری و تحول جامعه¬شناسی در ایران براساس رویکرد فرا جامعه¬شناسی است. جامعه¬شناسی به عنوان ایده و اندیشه تلقی شده که در گذر زمان دچار تحول و تغییر گردیده است. بیان عوامل و عناصر مؤثر در شکل¬گیری جامعه-شناسی در ایران و تحول آن موردنظر می¬باشد. شناسائی موقعیت جامعه¬شناسی در ایران می¬تواند با دیدگاه¬های متعددی انجام بگیرد. دیدگاه¬های ممکن در بررسی جامعه¬شناسی را می¬توان به دو دسته تقسیم کرد:
۱) دیدگاه ایدئولوژیک (نقد جامعه¬شناسی براساس پیش¬فرض¬های مذهبی، سیاسی و انگیزه¬ای) در این دیدگاه، ارزیابی جامعه¬شناسی با تکیه بر دلیل¬آوری¬های سیاسی و ایدئولوژیک است اما فهم علمی چون جامعه¬شناسی در ایران که از محصولات و نتایج توسعه¬ی اجتماعی-اقتصادی است بدون استفاده از روش¬های تحقیق

بررسی توسعه جامعه شناسی در ایران

نقد و بررسی توسعه جامعه شناسی

بررسی و نقد نظریات مطرح بر توسعه جامعه شناسی در ایران

 پروژه درباه بررسی توسعه جامعه شناسی در ایران، تحقیق درباره نقد و بررسی دلایل موثر بر توسعه جامعه شناسی کشور ایران

مقاله نقد و بررسی عوامل موثر بر فرایند توسعه جامعه شناسی در ایران

نقد و بررسی عوامل موثر بر فرایند توسعه جامعه شناسی در ایران

فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ۱
فصل اول: کلیات۴
بیان مسئله ۵
ضرورت و اهمیت تحقیق۶
اهداف تحقیق ۷
تعریف مفاهیم و اصطلاحات۸
فصل دوم: بررسی و نقد نظریات مطرح ۳۲
پیشینه تحقیق ۳۳

چارچوب نظری –مقدمه ۳۷

مباحث و مفاهیم نظری تحقیق۳۸

اهمیت چارچوب نظری۵۱

درآمدی بر نظریه وابستگی ۵۳
دیدگاه کل در جامعه شناسی علم ۵۶
دیدگاه نظام جهانی۵۸
بسترهای توسعه در کشورهای در حال توسعه۶۰
جهانی شدن و توسعه اجتماعی۶۴
دیدگاه های صاحب نظران ایرانی ۶۶
سوالات تحقیق ۶۷
الگوی تحلیلی تحقیق۶۸
تعریف مفهومی وعملیاتی مفاهیم بکار رفته در مدل نظری ۷۲
فصل سوم: روش تحقیق ۷۶
۱- روش تحقیق ۷۷
۲- رسش تحقیق۷۹
۳- جامعه آماری۸۰
۴- روش نمونه گیری و حجم نمونه۸۱

۵- ابزار گردآوری داده ها۸۱

۶- روش تجزیه وتحلیل داده ها ۸۱

فهرست منابع و ماخذ۸۳

مقدمه
جامعه¬شناسی در ایران از جنبه¬های گوناگون سیاسی، علمی، تاریخی و فرهنگی می¬تواند مورد بحث قرار گیرد. این تحقیق به طرح عوامل مؤثر در فرآیند توسعه این علم می¬پردازد تا امکان مطالعه و بیان زمینه¬های مختلف پیدایش و رشد جامعه¬شناسی که مصادف با طرح برنامه¬های توسعه از دهه¬ی ۱۳۲۰ و در ادامه پس از انقلاب اسلامی تا کنون می¬باشد میسر شود. به همین منظور به طرح تأثیر مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر شکل-گیری جامعه¬شناسی در ایران پرداخته خواهد شد.
قابل توجه است که آن¬چه به عنوان جامعه¬شناسی در ایران از بدو شروع وجود داشته است، با جامعه-شناسی در سایر کشورها مخصوصاً جامعه¬شناسی غرب، متفاوت بوده است.
با این¬که در اصول وجوه اشتراک دیده می¬شود، اما در زبان، برخورد با مسائل جامعه، نحوه¬ی بررسی مسائل و مشکلات اجتماعی، رابطه با پدیده¬های فرهنگی و نحوه¬ی ارتباط با دیگر رشته¬های علمی وضعیتی خاص پیدا کرده است.
جامعه¬شناسی امروزی ایران تحت تأثیر گرایش¬های فکری و اجتماعی در طول دهه¬های گذشته و اندیشه-های ناشی از حوادث مربوط به انقلاب اسلامی می-باشد. از این¬رو می¬توان گفت که « جامعه¬شناسی در ایران» از عناصر چندگانه برخوردار است، زیرا عوامل بسیاری در پیدایش، روند توسعه و شکل¬گری شرایط امروزی آن مؤثر بوده¬اند.
پیگیری روند شکل¬گیری و تحول جامعه¬شناسی در ایران براساس رویکرد فرا جامعه¬شناسی است. جامعه¬شناسی به عنوان ایده و اندیشه تلقی شده که در گذر زمان دچار تحول و تغییر گردیده است. بیان عوامل و عناصر مؤثر در شکل¬گیری جامعه-شناسی در ایران و تحول آن موردنظر می¬باشد. شناسائی موقعیت جامعه¬شناسی در ایران می¬تواند با دیدگاه¬های متعددی انجام بگیرد. دیدگاه¬های ممکن در بررسی جامعه¬شناسی را می¬توان به دو دسته تقسیم کرد:
۱) دیدگاه ایدئولوژیک (نقد جامعه¬شناسی براساس پیش¬فرض¬های مذهبی، سیاسی و انگیزه¬ای) در این دیدگاه، ارزیابی جامعه¬شناسی با تکیه بر دلیل¬آوری¬های سیاسی و ایدئولوژیک است اما فهم علمی چون جامعه¬شناسی در ایران که از محصولات و نتایج توسعه¬ی اجتماعی-اقتصادی است بدون استفاده از روش¬های تحقیق

بررسی توسعه جامعه شناسی در ایران

نقد و بررسی توسعه جامعه شناسی

بررسی و نقد نظریات مطرح بر توسعه جامعه شناسی در ایران

 پروژه درباه بررسی توسعه جامعه شناسی در ایران، تحقیق درباره نقد و بررسی دلایل موثر بر توسعه جامعه شناسی کشور ایران

مقاله بررسی تغییرات اقلیمی در خراسان رضوی

بررسی تغییرات اقلیمی در خراسان رضوی

چکیده
هدف از این تحقیق بررسی تغییرات و روند میانگین دراز مدت سالیانه ،فصلی و ماهانه دمای حداکثر ،دمای حداقل و بارش از طریق روشهای آماری سری زمانی و گرافیکی با استفاده از آزمون من کندال استدر این تحقیق ۵ ایستگاه سینوپتیکی در استان خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفتسری های همگون بوسیله rans testتصحیح و شناسایی گردید آزمون تصادفی بودن داده ها از طریق من کندال ( mann – kendall) صورت گرفت سری هایی که تغییرات و روند قابل توجهی در سطح اطمینان ۵% = نشان دادند ،با استفاده از آزمون uو u’من کندال ،شکل تغییر ( کاهشی یا افزایشی ) نوع تغییر ( ناگهانی یا روند ) و زمان تغییر تعیین شد سپس با استفاده از معادله رگرسیون خطی و ضریب همبستگی ،میزان تغییرات هر سری در طول دوره آماری و تحلیل ارتباط هر متغیر با زمان بدست آمد در نهایت به جهت آشکارسازی معناداری نتایج در صورت نرمال بودن داده ها از آزمونهای پارامتریک T-Testو Fو در صورت نرمال نبودن آنها از آزمونهای ناپارامتریک من ویتنی و کروسکال والیس استفاده گردیدنتایج این پژوهش نشان می دهد که در سریهای سالیانه و فصلی دما در همه ایستگاهها روند گرمایشی در فصول تابستان ،پائیز و زمستان مشاهده می شود همچنین در داده های حداکثر دما شکل غالب با افزایش درجه حرارت فصل پائیز
( بجز تربت حیدریه ) می باشد در سری های ماهانه سری حداقل دما تمامی ایستگاهها دارای سیر صعودی می باشد و نیز سری حداکثر دما ( بجز تربت حیدریه ) نرخ افزایشی دما را نشان می د هد ( تغییر محل ایستگاه ) نرخ افزایشی حداقل دما بارزتر از نرخ افزایشی حداکثر آن است و می تواند به عنوان نمایه ای از تغییر اقلیم در استان باشد

در سری های بارش روندهای افزایشی در فصل تابستان و اوایل پائیز مشاهده می شود که بیانگر افزایش بارش های تابستانه و تغییر الگوی بارش استاگرچه روندهای افزایشی در بارش از سطح معنادار قابل قبولی برخوردار نیست اما نشانگر تغییر رژیم بارش به سمت بارش های مونسونی می باشد

واژگان کلیدی :تغییر اقلیم ،من کندال ،جهش ،روند ،سطح معناداری ، خراسان رضوی

فهرست عناوین

عنوانصفحه

چکیده۱

فصل اول : کلیات طرح

۱-۱- مقدمه ۳

۱-۱-۱- کلیات و تعاریف ۳

۱-۱-۲- بیان ضرورت و انگیزه انتخاب موضوع۶

۱-۱-۳- سوالات تحقیق ۷

۱-۱-۴- اهداف تحقیق ۸

۱-۱-۵- مشکلات تحقیق۸

فصل دوم : مطالعات نظری

۲-۱- پیشینه تحقیق۱۱

۲-۱-۱- بررسی تغییر اقلیم در سطوح جهانی و منطقه ای ۱۲

۲-۱-۲- بررسی تغییر اقلیم در ایران۱۴

۲-۲- مبانی نظری تحقیق۱۷

۲-۳- تغییر اقلیم ۱۹

۲-۳-۱- علل تغییرات اقلیم۲۱

۲-۳-۲- تغییرات کنونی اقلیم۲۴

۲-۳-۳- عوامل مشخص کننده تغییرات اقلیمی ۲۶

۲-۳-۳-۱- دما ۲۶

۲-۳-۳-۲- بارش۲۸

۲-۳-۳-۳- تغییرات در پدیده های اقلیمی ۲۹

۲-۳-۳-۴- ترکیبات جو و ارتباط آن با تغییر اقلیم ۳۱

۲-۳-۳-۵- باد ۳۵

۲-۳-۳-۶- یخبندان ۳۶

۲-۳-۳-۷- تابش ۳۶

فصل سوم : جغرافیای منطقه

۳-۱- موقعیت و وسعت۳۹

۳-۲- توپوگرافی۴۰

۳-۲-۱- ناهمواری های شمالی۴۲

۳-۲-۲- ناهمواریهای مرکزی ۴۳

۳-۲-۳- ناهمواریهای جنوبی۴۴

۳-۳-ریخت شناسی۴۴

۳-۴- پوشش گیاهی ۴۶

۳-۵- اقلیم۴۶

۳-۵-۱- عوامل موثر در اقلیم استان خراسان رضوی۴۸

۳-۵-۱-۱- عوامل محلی ۴۸

۳-۵-۱-۲- عوامل منطقه ای۵۰

۳-۶- جریانهای آب و هوایی استان خراسان رضوی۵۱

۳-۶-۱- کم فشار مدیترانه ای ۵۲

۳-۶-۲- جریانهای شمال و شمال غربی ۵۳

۳-۶-۳- جریانهای هوایی بیابانی ۵۳

۳-۷- بارش۵۴

۳-۷-۱- رابطه بارندگی با ارتفاع ،طول و عرض جغرافیایی ۵۸

۳-۸- دما۵۸

فصل چهارم : روش کار و تجزیه و تحلیل

۴-۱- روش کار ۶۴

۴-۱-۱- جمع آوری داده ها۶۴

۴-۱-۲- آزمون همگنی ۶۵

۴-۱-۳- آزمون بازسازی داده ها ۶۶

۴-۱-۴- آزمونهای آماری و بررسی سریهای زمانی۶۷

۴-۱-۴-۱- آزمون رتبه ای من کندال ( mann – kendall) 68

۴-۱-۴-۲- تصادفی و غیر تصادفی بودن داده ها ( آماره t) 69

۴-۱-۵- آزمون نوع و زمان تغییر ۷۰

۴-۱-۶- مراحل انجام آزمون من کندال۷۰

۴-۲- شرح و تفسیر تعیین آماره tکندال۷۳

۴-۲-۱- متوسط حداقل دما ( سالیانه – فصلی – ماهانه )۷۳

۴-۲-۲- متوسط حداکثر دما ( سالیانه – فصلی – ماهانه )۷۴

۴-۲-۳- بارش ( سالیانه – فصلی – ماهانه )۷۵

۴-۳- ترسیم نموداری uو u’از آزمون من – کندال۸۱

۴-۳-۱- خلاصه نتایج آزمون من – کندال۱۱۱

۴-۳-۲- نوع تغییر و زمان تغییر۱۱۶

۴-۳-۲-۱تغییرات سریهای زمانی حداکثروحداقل درجه حرارت و بارندگی (سالانه و فصلی) ۱۱۶

۴-۳-۲-۲- تغییرات سریهای زمانی حداکثر و حداقل درجه حرارت و بارندگی ( ماهانه ) ۱۱۷

۴-۳-۳- تعیین میزان و سطح معنی داری تغییرات ۱۱۸

۴-۳-۳-۱- تغییرات سریهای زمانی حداکثر و حداقل درجه حرارت ( سالیانه و فصلی ) ۱۲۴

۴-۳-۳-۲- تغییرات سریهای زمانی بارش ( سالیانه و فصلی )۱۲۵

۴-۳-۳-۳- تغییرات سریهای زمانی حداکثر و حداقل درجه حرارت ( ماهانه ) ۱۲۵

۴-۳-۳-۴- تغییرات سریهای زمانی بارش ( ماهانه )۱۲۷

فصل پنجم : نتایج و پیشنهادات

۵-۱- خلاصه بحث و نتایج ۱۳۰

۵-۲- پیشنهادات۱۳۴

فهرست منابع و ماخذ ۱۳۷

چکیده انگلیسی

فهرست جداول

۲-۱ جدولتغییرات گازهای گلخانه ای بعد از سال ۱۷۵۰ ۲۵

۴-۱ جدولمشخصات ایستگاهها ۶۴

۴-۲ جدولمراحل انجام آزمون من – کندال ۷۲

۴-۳ جدولنتایج آزمون تصادفی بودن من – کندل ( میانگین حداقل درجه حرارت فصلی و سالیانه ایستگاهها ) ۷۶

۴-۴ جدولنتایج آزمون تصادفی بودن من – کندال ( میانگین حداقل درجه حرارت ماهیانه ایستگاهها )۷۷

۴-۵ جدولنتایج آزمون تصادفی بودن من – کندال ( میانگین حداکثر درجه حرارت فصلی و سالیانه ایستگاهها ) ۷۸

۴-۶ جدولنتایج آزمون تصادفی بودن من – کندال ( میانگین حداکثر درجه حرارت ماهانه ایستگاهها )۷۸

۴-۷ جدولنتایج آزمون تصادفی بودن من – کندال ( مجموع بارش فصلی و سالیانه
ایستگاهها ) ۷۹

۴-۸ جدولنتایج آزمون تصادفی بودن من – کندال ( مجموع بارش ماهانه ایستگاهها ) ۸۰

۴-۹ جدولخلاصه نتایج آزمون من – کندال ( سریهای سالیانه سالیانه و فصلی حداقل و حداکثر درجه حرارت و بارندگی ) ۱۱۲

۴-۱۰ جدولخلاصه نتایج آزمون من – کندال ( متوسط درجه حرارت حداقل ، ماهانه ) ۱۱۳

۴-۱۱ جدولخلاصه نتایج آزمون من – کندال ( متوسط درجه حرارت حداکثر ، ماهانه ) ۱۱۴

۴-۱۲ جدولخلاصه نتایج آزمون من – کندال ( بارش ماهانه )۱۱۵

۴-۱۳ جدولمعادلات رگرسیون خطی تغییرات دما ( متوسط حداکثر و متوسط حداقل ) و بارش
( سریهای سالانه و فصلی )۱۲۰

۴-۱۴ جدولمعادلات رگرسیون خطی تغییرات دما ( متوسط حداکثر و متوسط حداقل ( سریهای ماهانه )۱۲۲

۴-۱۵ جدولمعادلات رگرسیون خطی تغییرات بارش ( سریهای ماهانه )۱۲۳

فهرست شکلها

۱-۱ شکلنمودار نرخ افزایش تمرکز دی اکسید کربن در جو بر اساس اندازه گیری ایستگاه مانالوا ۵

۳-۱ شکلنقشه سیاسی استان خراسان رضوی ۴۰

۳-۲ شکلنقشه توپوگرافی استان خراسان رضوی ۴۲

۳-۳ شکلنقشه تقسیمات آب و هوایی و انواع توده هوا در استان خراسان رضوی۴۷

۳-۴ شکلنقشه نقاط هم باران در استان خراسان رضوی ۵۷

۳-۵ شکلنقشه نقاط هم دما در استان خراسان رضوی۶۰

۴-۱ شکلنمودارهای سالیانه و فصلی ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه مشهد ۸۲

۴-۲ شکلنمودارهای سالیانه و فصلی ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه تربت حیدریه ۸۴

۴-۳ شکلنمودارهای سالیانه و فصلی ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه سبزوار ۸۶

۴-۴ شکلنمودارهای سالیانه و فصلی ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه قوچان۸۸

۴-۵ شکلنمودارهای سالیانه و فصلی ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه سرخس ۹۰

۴-۶ شکلنمودارهای ماهانه ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه مشهد ۹۱

۴-۷ شکلنمودارهای ماهانه ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه تربت حیدریه ۹۵

۴-۸ شکلنمودارهای ماهانه ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه سبزوار۹۸

۴-۹ شکلنمودارهای ماهانه ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه قوچان ۱۰۲

۴-۱۰ شکلنمودارهای ماهانه ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه سرخس۱۰۳

۴-۱۱ شکلنمودارهای سالیانه و فصلی ( بارش ) آزمون من – کندال در ایستگاههای
متفاوت ۱۰۵

۴-۱۲ شکلنمودارهای ماهانه ( بارش ) آزمون من – کندال ایستگاه مشهد ۱۰۶

۴-۱۳ شکلنمودارهای ماهانه ( بارش ) آزمون من – کندال ایستگاه تربت حیدریه ۱۰۷

۴-۱۴ شکلنمودارهای ماهانه ( بارش ) آزمون – من کندال ایستگاه سبزوار۱۰۸

۴-۱۵ شکلنمودار ماهانه ( بارش ) آزمون من – کندال ایستگاه قوچان و سرخس۱۰۹

مطالعات نظری تغییرات دمایی نمودار های بارش در خراسان رضوی

توپوگرافی خراسان رضوی


بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن

فایل دارای فرمت word و آماده ی پرینت می باشد.

بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستانهای بوعلی وامیرالمومنین (ع) سال ۱۳۸۷

سینوزیت مزمن(CRS)همیشه پس از سینوزیت حاد ایجاد می شود و تشخیص آن بر اساس شکایات پایدار بیمار برای حداقل ۱۲ هفته مطرح می شود.

CRSیک بیماری وسیع و صعب العلاج بینی و سینوسهای پارانازال می باشد که در دامنه وسیعی از علایم و تغییرات التهابی مخاطی تظاهر می یابد. این بیماری شایعترین بیماری مزمن در ایالات متحده می باشد.

مطالعات جدید پیشنهاد می کنند که بیشتر بیماران با سینوزیت غیر وایرال همزمان دچار عفونت باکتریال و قارچی هستند بطوریکه در ترشحات بینی ۹۶% این بیماران شواهدی مبنی بر وجود قارچ دیده شده است.

مطالعه ما از نوع کارآزمایی بالینی بوده و بر روی ۳۵ بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن مقاوم به درمان که در سال ۱۳۸۷ به درمانگاههای ENTبیمارستانهای بوعلی و امیرالمومنین (ع)تهران مراجعه کرده بودند انجام شد این بیماران یک ماه تحت درمان با آمفوتریسین Bقرار گرفتند.

یافته های ما نشان داد تنها ۵ بیمار علایمشان تغییر نکرده بود در حالیکه بقیه همه کاهش علایم را گزارش کرده بودند. همچنین درمان یک ماهه کامل موجب کاهش علایم بیشتر در بیماران شده بود.

در نهایت مطالعه ما نشان داد درمان ضد قارچی با آمفوتریسین Bبه مدت یکماه
می تواند از شدت علایم بیماران مبتلا به CRSواضحاً بکاهد.

فهرست مطالب

چکیده

فصل اول: مقدمه و پیشینه تحقیق

فصل دوم:مواد و روشها

فصل سوم: نتایج خام

فصل چهارم:Conclusion(نتیجه گیری)
قطره آمفوتریسین B بررسی میزان موثر بودن قطره های داخل بینی در بهبود یافتن علایم بالینی بیماران