دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

مقاله بررسی تغییرات اقلیمی در خراسان رضوی

بررسی تغییرات اقلیمی در خراسان رضوی

چکیده
هدف از این تحقیق بررسی تغییرات و روند میانگین دراز مدت سالیانه ،فصلی و ماهانه دمای حداکثر ،دمای حداقل و بارش از طریق روشهای آماری سری زمانی و گرافیکی با استفاده از آزمون من کندال استدر این تحقیق ۵ ایستگاه سینوپتیکی در استان خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفتسری های همگون بوسیله rans testتصحیح و شناسایی گردید آزمون تصادفی بودن داده ها از طریق من کندال ( mann – kendall) صورت گرفت سری هایی که تغییرات و روند قابل توجهی در سطح اطمینان ۵% = نشان دادند ،با استفاده از آزمون uو u’من کندال ،شکل تغییر ( کاهشی یا افزایشی ) نوع تغییر ( ناگهانی یا روند ) و زمان تغییر تعیین شد سپس با استفاده از معادله رگرسیون خطی و ضریب همبستگی ،میزان تغییرات هر سری در طول دوره آماری و تحلیل ارتباط هر متغیر با زمان بدست آمد در نهایت به جهت آشکارسازی معناداری نتایج در صورت نرمال بودن داده ها از آزمونهای پارامتریک T-Testو Fو در صورت نرمال نبودن آنها از آزمونهای ناپارامتریک من ویتنی و کروسکال والیس استفاده گردیدنتایج این پژوهش نشان می دهد که در سریهای سالیانه و فصلی دما در همه ایستگاهها روند گرمایشی در فصول تابستان ،پائیز و زمستان مشاهده می شود همچنین در داده های حداکثر دما شکل غالب با افزایش درجه حرارت فصل پائیز
( بجز تربت حیدریه ) می باشد در سری های ماهانه سری حداقل دما تمامی ایستگاهها دارای سیر صعودی می باشد و نیز سری حداکثر دما ( بجز تربت حیدریه ) نرخ افزایشی دما را نشان می د هد ( تغییر محل ایستگاه ) نرخ افزایشی حداقل دما بارزتر از نرخ افزایشی حداکثر آن است و می تواند به عنوان نمایه ای از تغییر اقلیم در استان باشد

در سری های بارش روندهای افزایشی در فصل تابستان و اوایل پائیز مشاهده می شود که بیانگر افزایش بارش های تابستانه و تغییر الگوی بارش استاگرچه روندهای افزایشی در بارش از سطح معنادار قابل قبولی برخوردار نیست اما نشانگر تغییر رژیم بارش به سمت بارش های مونسونی می باشد

واژگان کلیدی :تغییر اقلیم ،من کندال ،جهش ،روند ،سطح معناداری ، خراسان رضوی

فهرست عناوین

عنوانصفحه

چکیده۱

فصل اول : کلیات طرح

۱-۱- مقدمه ۳

۱-۱-۱- کلیات و تعاریف ۳

۱-۱-۲- بیان ضرورت و انگیزه انتخاب موضوع۶

۱-۱-۳- سوالات تحقیق ۷

۱-۱-۴- اهداف تحقیق ۸

۱-۱-۵- مشکلات تحقیق۸

فصل دوم : مطالعات نظری

۲-۱- پیشینه تحقیق۱۱

۲-۱-۱- بررسی تغییر اقلیم در سطوح جهانی و منطقه ای ۱۲

۲-۱-۲- بررسی تغییر اقلیم در ایران۱۴

۲-۲- مبانی نظری تحقیق۱۷

۲-۳- تغییر اقلیم ۱۹

۲-۳-۱- علل تغییرات اقلیم۲۱

۲-۳-۲- تغییرات کنونی اقلیم۲۴

۲-۳-۳- عوامل مشخص کننده تغییرات اقلیمی ۲۶

۲-۳-۳-۱- دما ۲۶

۲-۳-۳-۲- بارش۲۸

۲-۳-۳-۳- تغییرات در پدیده های اقلیمی ۲۹

۲-۳-۳-۴- ترکیبات جو و ارتباط آن با تغییر اقلیم ۳۱

۲-۳-۳-۵- باد ۳۵

۲-۳-۳-۶- یخبندان ۳۶

۲-۳-۳-۷- تابش ۳۶

فصل سوم : جغرافیای منطقه

۳-۱- موقعیت و وسعت۳۹

۳-۲- توپوگرافی۴۰

۳-۲-۱- ناهمواری های شمالی۴۲

۳-۲-۲- ناهمواریهای مرکزی ۴۳

۳-۲-۳- ناهمواریهای جنوبی۴۴

۳-۳-ریخت شناسی۴۴

۳-۴- پوشش گیاهی ۴۶

۳-۵- اقلیم۴۶

۳-۵-۱- عوامل موثر در اقلیم استان خراسان رضوی۴۸

۳-۵-۱-۱- عوامل محلی ۴۸

۳-۵-۱-۲- عوامل منطقه ای۵۰

۳-۶- جریانهای آب و هوایی استان خراسان رضوی۵۱

۳-۶-۱- کم فشار مدیترانه ای ۵۲

۳-۶-۲- جریانهای شمال و شمال غربی ۵۳

۳-۶-۳- جریانهای هوایی بیابانی ۵۳

۳-۷- بارش۵۴

۳-۷-۱- رابطه بارندگی با ارتفاع ،طول و عرض جغرافیایی ۵۸

۳-۸- دما۵۸

فصل چهارم : روش کار و تجزیه و تحلیل

۴-۱- روش کار ۶۴

۴-۱-۱- جمع آوری داده ها۶۴

۴-۱-۲- آزمون همگنی ۶۵

۴-۱-۳- آزمون بازسازی داده ها ۶۶

۴-۱-۴- آزمونهای آماری و بررسی سریهای زمانی۶۷

۴-۱-۴-۱- آزمون رتبه ای من کندال ( mann – kendall) 68

۴-۱-۴-۲- تصادفی و غیر تصادفی بودن داده ها ( آماره t) 69

۴-۱-۵- آزمون نوع و زمان تغییر ۷۰

۴-۱-۶- مراحل انجام آزمون من کندال۷۰

۴-۲- شرح و تفسیر تعیین آماره tکندال۷۳

۴-۲-۱- متوسط حداقل دما ( سالیانه – فصلی – ماهانه )۷۳

۴-۲-۲- متوسط حداکثر دما ( سالیانه – فصلی – ماهانه )۷۴

۴-۲-۳- بارش ( سالیانه – فصلی – ماهانه )۷۵

۴-۳- ترسیم نموداری uو u’از آزمون من – کندال۸۱

۴-۳-۱- خلاصه نتایج آزمون من – کندال۱۱۱

۴-۳-۲- نوع تغییر و زمان تغییر۱۱۶

۴-۳-۲-۱تغییرات سریهای زمانی حداکثروحداقل درجه حرارت و بارندگی (سالانه و فصلی) ۱۱۶

۴-۳-۲-۲- تغییرات سریهای زمانی حداکثر و حداقل درجه حرارت و بارندگی ( ماهانه ) ۱۱۷

۴-۳-۳- تعیین میزان و سطح معنی داری تغییرات ۱۱۸

۴-۳-۳-۱- تغییرات سریهای زمانی حداکثر و حداقل درجه حرارت ( سالیانه و فصلی ) ۱۲۴

۴-۳-۳-۲- تغییرات سریهای زمانی بارش ( سالیانه و فصلی )۱۲۵

۴-۳-۳-۳- تغییرات سریهای زمانی حداکثر و حداقل درجه حرارت ( ماهانه ) ۱۲۵

۴-۳-۳-۴- تغییرات سریهای زمانی بارش ( ماهانه )۱۲۷

فصل پنجم : نتایج و پیشنهادات

۵-۱- خلاصه بحث و نتایج ۱۳۰

۵-۲- پیشنهادات۱۳۴

فهرست منابع و ماخذ ۱۳۷

چکیده انگلیسی

فهرست جداول

۲-۱ جدولتغییرات گازهای گلخانه ای بعد از سال ۱۷۵۰ ۲۵

۴-۱ جدولمشخصات ایستگاهها ۶۴

۴-۲ جدولمراحل انجام آزمون من – کندال ۷۲

۴-۳ جدولنتایج آزمون تصادفی بودن من – کندل ( میانگین حداقل درجه حرارت فصلی و سالیانه ایستگاهها ) ۷۶

۴-۴ جدولنتایج آزمون تصادفی بودن من – کندال ( میانگین حداقل درجه حرارت ماهیانه ایستگاهها )۷۷

۴-۵ جدولنتایج آزمون تصادفی بودن من – کندال ( میانگین حداکثر درجه حرارت فصلی و سالیانه ایستگاهها ) ۷۸

۴-۶ جدولنتایج آزمون تصادفی بودن من – کندال ( میانگین حداکثر درجه حرارت ماهانه ایستگاهها )۷۸

۴-۷ جدولنتایج آزمون تصادفی بودن من – کندال ( مجموع بارش فصلی و سالیانه
ایستگاهها ) ۷۹

۴-۸ جدولنتایج آزمون تصادفی بودن من – کندال ( مجموع بارش ماهانه ایستگاهها ) ۸۰

۴-۹ جدولخلاصه نتایج آزمون من – کندال ( سریهای سالیانه سالیانه و فصلی حداقل و حداکثر درجه حرارت و بارندگی ) ۱۱۲

۴-۱۰ جدولخلاصه نتایج آزمون من – کندال ( متوسط درجه حرارت حداقل ، ماهانه ) ۱۱۳

۴-۱۱ جدولخلاصه نتایج آزمون من – کندال ( متوسط درجه حرارت حداکثر ، ماهانه ) ۱۱۴

۴-۱۲ جدولخلاصه نتایج آزمون من – کندال ( بارش ماهانه )۱۱۵

۴-۱۳ جدولمعادلات رگرسیون خطی تغییرات دما ( متوسط حداکثر و متوسط حداقل ) و بارش
( سریهای سالانه و فصلی )۱۲۰

۴-۱۴ جدولمعادلات رگرسیون خطی تغییرات دما ( متوسط حداکثر و متوسط حداقل ( سریهای ماهانه )۱۲۲

۴-۱۵ جدولمعادلات رگرسیون خطی تغییرات بارش ( سریهای ماهانه )۱۲۳

فهرست شکلها

۱-۱ شکلنمودار نرخ افزایش تمرکز دی اکسید کربن در جو بر اساس اندازه گیری ایستگاه مانالوا ۵

۳-۱ شکلنقشه سیاسی استان خراسان رضوی ۴۰

۳-۲ شکلنقشه توپوگرافی استان خراسان رضوی ۴۲

۳-۳ شکلنقشه تقسیمات آب و هوایی و انواع توده هوا در استان خراسان رضوی۴۷

۳-۴ شکلنقشه نقاط هم باران در استان خراسان رضوی ۵۷

۳-۵ شکلنقشه نقاط هم دما در استان خراسان رضوی۶۰

۴-۱ شکلنمودارهای سالیانه و فصلی ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه مشهد ۸۲

۴-۲ شکلنمودارهای سالیانه و فصلی ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه تربت حیدریه ۸۴

۴-۳ شکلنمودارهای سالیانه و فصلی ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه سبزوار ۸۶

۴-۴ شکلنمودارهای سالیانه و فصلی ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه قوچان۸۸

۴-۵ شکلنمودارهای سالیانه و فصلی ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه سرخس ۹۰

۴-۶ شکلنمودارهای ماهانه ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه مشهد ۹۱

۴-۷ شکلنمودارهای ماهانه ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه تربت حیدریه ۹۵

۴-۸ شکلنمودارهای ماهانه ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه سبزوار۹۸

۴-۹ شکلنمودارهای ماهانه ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه قوچان ۱۰۲

۴-۱۰ شکلنمودارهای ماهانه ( دما ) آزمون من – کندال ایستگاه سرخس۱۰۳

۴-۱۱ شکلنمودارهای سالیانه و فصلی ( بارش ) آزمون من – کندال در ایستگاههای
متفاوت ۱۰۵

۴-۱۲ شکلنمودارهای ماهانه ( بارش ) آزمون من – کندال ایستگاه مشهد ۱۰۶

۴-۱۳ شکلنمودارهای ماهانه ( بارش ) آزمون من – کندال ایستگاه تربت حیدریه ۱۰۷

۴-۱۴ شکلنمودارهای ماهانه ( بارش ) آزمون – من کندال ایستگاه سبزوار۱۰۸

۴-۱۵ شکلنمودار ماهانه ( بارش ) آزمون من – کندال ایستگاه قوچان و سرخس۱۰۹

مطالعات نظری تغییرات دمایی نمودار های بارش در خراسان رضوی

توپوگرافی خراسان رضوی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.