دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

مقاله بررسی تاثیر رنگها بر روی یادگیری آموزش کودکان مقطع اول ابتدایی شهرستان ابهر

بررسی تاثیر رنگها بر روی یادگیری آموزش کودکان مقطع اول ابتدایی شهرستان ابهر
فهرست

چکیده
فصل اول:کلیات تحقیق
اهمت وضرورت تحقیق

طرق از بین رفتن رفتار شرطی

قانون تاثیر و تقویت رفتار

تعمیم یا انتقال یادگیری

فصل دوم:پیشینه و ادبیات تحقیق

تعریف روانشناسی

روانشناسی رنگها به عنوان روش

روانشناسی رنگهای مختلف

فصل سوم:روش تحقیق

جامعه مورد مطالعه

روش آماری مربوط به فرضی

فصل چهارم:یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها

نمرات خام برای دو گروه دختران و پسران

فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری

پیشنهادات و محدودیت ها

منابع ومآخذ

چکیده

هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رنگها بر روی یادگیری کودکان مقطع اوّل دبستان شهرستان ابهر است که فرضیه های عنوان شده عبارتند از تأثیر رنگها بر روی یادگیری در دختران وپسران دارای تفاوت است وهمین طور رنگ زمینه دریا دگیری تأثیر دارد که ما بعد آماری عنوان شده عبارت از دانش آموزان مقاطع اول دبستان است که با آمار بدست آمده ۵۴۰ نفر است که ۵۰نفر به عنوان نمونه انتخاب شده وآزمون گر گردنیاف رنگی برروی آنها اجرا گردیده است که نتایج بدست آمده از طریق آمار استنباطی وواریانس دو عاملی جهت فرضیه اوّل مورد سنجش قرار داده شد همین طور جهت سنجش فرضیه دوّم وتأثیر رنگ متن وزمینه بر روی یادگیری از روش آمار توصیفی وبدست آوردن فراوانی ودرصد آن که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین تأثیر رنگها برروی یادگیری دختران وپسران تفاوت وجود ندارد ودر حدود ۴۲ درصد از دانش آموزان معتقدند که رنگ زمینه می تواند در یادگیری تأثیر گذار باشد .

فصل اول

کلیات تحقیق
مقدمه
همانطور که اکثر روان شناسان یاد آوری کرده اند ،اولین سالهای زندگی در رشد روانی –عاطفی کودک نقش بسیار مهّم دارد واریک اریکسون معتقد است که کار اصلی شخص در جویان خردسالی غیر از موارد دیگر ،یادگیری اعتماد است وبه نظر او در دوره خردسالی ،کودک یاد می گیرد که دنیا یا محل خوب ورضایت بخش است یا منبع ناراحتی ها وناکامی ها وهیجان های منفی است که از دیدگاه اریکسون اوّلین موفقیت روانی –عاطفی کودک این است که ،بدون اضطراب وخشم شدید بپذیرد که مادرش جلو چشمش دورتر رود پذیرش واین بر اثر پیش بینی مسائل بیرونی صورت می گیرد تعداد زیادی از روان شناسان مخصوصاًآنهایی که تحت تأثیر سنت فرویدی قرار گرفته اند معتقدند که اوّلین روابط کودک برای روابط بعدیامر با دیگران الگو قرار می گیرد روان شناسان اهمّیت رشد عاطفی سالم را یادآوری کرده اند که تمام این مسائل نشأت گرفته از یادگیری در کودکی است که مسائل عاطفی ،شناختی وحتی تأثیر رنگها در اوان کودکی می تواند دیدگاه کودک را تغییر دهد . توانایی وتأثیر رنگ نیز بر روی یادگیری عمل نمادها را همراهی می کنند که این تواناییها مخصوصاًدر بازی کودک تجلی می کنند ومثلاًشکل تقلید تأخیری وبازی نمادین با رنگ مورد علاقه کودک می تواند تأثیر پذیری بیشتری داشته باشد که رنگ به نوعی به روحیه ورشد شخصیت کودک می تواند تأثیر گذار باشد به طوری که رنگهای تند مثل قرمز وآبی در یادگیری بیشتر خود را نشان می دهند .

بیان مسئله :

در طول مرحله حسی –حرکتی یعنی از بدو تولد تا دو سالگی کودک مخصوصاًمشغول کشف روابط بین حواس ،اعمال وپیامدهای آنهاست که ویژگی اصلی این مرحله ،کشف پایداری شیءاست که تأثیر رنگ اشیاءدر این کشف پایداری اشیاءمی تواند نقش بسزایی داشته باشد ،پایداری شیءوتثبیت رنگها در ذهن کودکان توانایی درک موجودیت یک شی‌ءبه رغم غیر قابل رؤیت بودن آن که در مرحله حسی و حرکتی کودک با تحول تفکر ودر ک پایداری شیءوتأثیر رنگ بر ذهنیت خود را می تواند کم کم باور کند . وهمین طور می تواند گفت که روانشناسی رنگ بر روی یادگیری وتأثیر آن بر ذهنیت کودک می تواند نقش مهّمی داشته باشد که به این صورت رنگهای اصلی به مانند قرمز وسبز وآبی می تواند در سریع یادگرفتن نقش داشته باشد به این شکل که کودک همیشه به دنبال دنیای رنگی برای خود می گشته است واین تأثیر هم می تواند در سریع یادگرفتن نقش داشته باشد که حال این رنگها به شاد بودن یا سیاه بودن می تواند تقسیم شود که هر کدام یک نقشی می توانند داشته باشند
سئوال مسئله :

۱٫آیا رنگ زمینه ومتن در یادگیری کودکان تأثیر دارد ؟

۲٫آیا در تأثیر رنگها بر یادگیری دختران وپسران تفاوت وجود دارد ؟

اهداف تحقیق :
هدف از تحقیق حاضر تأثیر رنگها بر یادگیری کودکان است به این صورت که آیا رنگ آمیزی در اشیاءواشکال در کتابها وحتی رنگ آمیزی در منزل ونوع رنگهای استفاده شده می تواند در یادگیری سریع کودک وآشنا شدن آن با وسایل ومحیط خانه واطراف نقش بسزایی داشته باشد و آیا محیط رنگی تأثیرش بیشتر از محیط سیاه سفید خواهد بود .

اهمیت وضرورت تحقیق :

سازگاری هایی متعدد کودک موجب می شود که او از مراحل مختلفی بگذرد ،مراحلی که ساخت تدریجی طرحوارتک تازه را به همراه می آورد این ساخت همیشه بر اساس یک نظم قابل پیش بینی صورت می گیرد که به عبارت دیگر ،هر چند که تجربه وآموزش می توانند آهنگ عبور کودک از این مراحل را تند یا کُند کنند هیچ چیزی نمی تواند نظم بنیادی آنها را بر هم بزند ویادگیری نقش بسزایی در زندگی کودکان داشته ودارند که بستگی به عوامل تازه وجدیدی هستند که این عوامل که می تواند مهّم جلوه کند تأثیر رنگها در یادگیری کودکان است اینکه آیا در به یاد سپردن بسیاری از مطالب واشیاءمی توان رنگ وتأثیر آن را مهّم دانست امید است با پژوهش های انجام شده بتوان مراحل سریع یادگیری را در بین کودکان شناخته وسعی کنیم که یادگیری برای کودکان به طور آسان وسهل انجام گیرد . که این تحقیقات در مراکز مهد کودک وخانواده می تواند نقش بسزایی داشته باشد .

فرضیه تحقیق :

۱٫رنگ زمینه متن در یادگیری کودکان تأثیر دارد .

۲٫تأثیر رنگها بر یادگیری دختران وپسران تفاوت وجود دارد .

متغییر های تحقیق :

à رنگها ←متغییر مستقل

à یادگیری ←متغییر وابسته

تعاریف عملیات واژه ها ومفاهیم :

یادگیری عبارتند از توانائی بالقوه ونسبتاًپایدار که فرد بر اثر ممارست وتمرین می تواند به آن دست یابد وبالاخره عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از آزمون مربوط به آموزش ویادگیری بدست آورده است.

تأثیر رنگها عبارتند از تأثیر ی که رنگها بر آموزش ویادگیری کودکان می تواند داشته باشد واینکه رنگها در آموزش وبه یاد سپردن اشیاءومطالب می تواند نقش مهمّی داشته باشد .

پیدایش این آمادگی ارزش بخصوصی برای سازگاری او با محیط خواهد داشت ،زیرا بدین وسیله قادر می شود تا بهتر با خود ودیگران ارتباط برقرار کند .

هنگاهی که کودک رشد می کند از اهمیّت رفتار شرطی در مورد او کاسته می شود ورفتارهایی که منجر به حل مسائل می گردد اهمّیت زیادتری پیدا می کند روش اصلی که در حل مسائل به کار می رود ،به روش آزمایش وخطا مشهور است بر اساس این روش خود دست به عملی می زند ،اگر به نتیجه برسد آنرا ادامه می دهد ،واگر مرتکب اشتباهی شد از ادامه آن خودداری کرده ،سعی می کند راه دیگری را اتخاذ نماید .

بعبارت دیگر ،اگر رفتاری سبب کسب پاداش شود ،این رفتار محکم تر می شود وامکان ادامه آن زیادتر است ،وبالعکس اگر رفتاری پاداش آور نباشد متروک می شود . این را «قانون»تأثیر می نامند . دانستن اصل واصول این قانون برای فهم رفتارهای عادی وغیر عادی افراد بشر ضروری است .

«یادگیری براساس آزمایش وخطا»

در یادگیری به وسیله آزمایش وخطا ،آموزنده ظاهراًبدون اینکه نقشه وهدفی داشته ویا اینکه از رابطه ی میان عملی که می کند ونتیجه ی آن ،مطلع باشد ،دست به آزمایش روشهایی مختلفی می زند .

بنابراین رفتارهایی که منجر به موفقیت شود تکرار می شود وآنهایی که با شکست روبرو گردد ادامه پیدا نمی کند . وبزودی از بین خواهد رفت وودوزت حداقل شرایط یادگیری بوسیله ی آزمایش وخطا را به قرار زیر می پندارد .
بحث ونتیجه گیری

یکی از ملاحظات روان شناختی رنگ که در کابرد هنری رنگ اهمیت دارد ،بررسی تأثیر متقابل رنگها است جلوه یا اثر هر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند . اگر در شرایط روشنایی مناسب چند ثانیه به یک رنگ فام دار خیره می شویم وبی درنگ بر سطحی سفید بنگریم که شاید تمام این مدار در کتاب درسی در یادگیری تأثیر گذار باشد وهر کتابی با توجه به مضامین درسی دارای رنگ آمیزی متنوعی باشد که می تواند در یادگیری نقش مؤثری داشته باشد که در تحقیق حاضر به بررسی تأثیر رنگها بر روی یادگیری در بین دانش آموزان مقطع اول دبستان شهرستان ابهر است که فرضیه های عنوان شده عبارتند از :تفاوت یادگیری در بین دختران وپسران از لحاظ تأثیر رنگها وهمین طور آیا رنگ زمینه می تواند تأثیر در یادگیری داشته باشد که جامعه آماری عنوان شده دانش آموزان مقطع اوّل دبستان است که ۵۴۰ نفر هستند که ۵۰ نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده وآزمون بر روی آنها اجرا گردیده وطبق آمار ونتایج بدست‌آمده از طریق روش آماری توصیفی واستنباطی می توان گفت که تا ۴۲ درصد از دانش آموزان معتقدند که رنگ زمینه می تواند تأثیر گذار بر روی یادگیری باشد وهمین تفاوتی در بین دختران وپسران از لحاظ تأثیر رنگها برروی یادگیری آنها مشاهده نشده است که تحقیق حاضر با تحقیق مهدوی در سال ۱۳۷۰که تحقیقی تحت عنوان مقایسه نوع رنگ آمیزی استفاده از رنگهای سرد وگرم در بین دختران وپسران مقطع دبستان شهرستان بروجرد انجام داده است که تحقیقات نشان می دهد که دختران بیشتر از رنگهای قرمز ونارنجی استفاده می کنند وپسران از رنگهای آبی وسبز که نتایج تحقیق تا تحقیق حاضر هماهنگ است .

وهمین طور تحقیق مردانی در سال ۱۳۷۰تحت عنوان بررسی رابطه روان شناسی رنگ وویژگیهای شخصیتی در بین دانش آموزان حدود سنی ۱۲ ساله شهرستان جیرفت که نتایج بدست آمده حاکی از آن است که بین روان شناسی رنگ وویژگیهای شخصیتی مانند اضطراب وافسردگی رابطه معنی داری وجود دارد

روانشناسی رنگهای مختلف و ثایر آن بر کودکان مقطع ابتدایی

انواع رنگها و تاثیر آن بر روی کودکان

روانشناسی رنگهای مختلف روانشناسی رنگها وتاثیر آن بر روی کودکان مقطع ابتدایی

روانشناسی رنگها به عنوان روش درمان


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.