این فایل با فرمت WORDمی باشد و قایل ویرایش و آماده پرینت است.
توجه نمایید که این مقاله دارای پرسشنامه می باشد.
بررسی مسئله بزهکاری و عوامل موثر بر آن
فهرست مطالب
چکیده تحقیق۳
بیان مساله۳
اهمیت و ضرورت تحقیق۳
اهداف تحقیق۴
ادبیات تحقیق ۴
روش تحقیق۵
نتایج تحقیق۶
نتیجه گیری کلی۶
پیشگفتار۸
فصل اول
مقدمه۱۲
بیان مساله۱۴
سوال آغازین تحقیق۱۶
سوالات فرعی تحقیق۱۷
اهمیت و ضرورت موضوع مورد بررسی۱۸
شناخت علل و عوامل موثر در بزهکاری و اجتناب از آن ۱۹
اهداف کلی تحقیق ۲۰
ادبیات تحقیق۲۱
بزهکار کیست۲۳
بی هنجاری۲۵
انواع جرایم ارتکابی اطفال و نوجوانان۲۷
جرائمی که در اثر عدم رعایت شئونات اسلامی حادث می گردد۳۲
ویژگی های نوجوانان بزهکار۳۴
رفتارهای عادی کودک۳۷
بزهکاری جوانان و نموجوانان در جامعه۳۹
عوامل موثر در ارتکاب جرم از سوی جوانان و نوجوانان۴۱
ضرورت تشکیل دادگاه های اطفال۵۳
منابع فصل اول۶۴
فصل دوم
مبانی نظری تحقیق۶۷
چهارچوب تئوری theretical frome work
تئوریهای مربوط به سنجش متغیر وابسته۷۰
نظریه های جامعه شناسی کجروی۷۲
نظریه ساترلند۷۴
زیگمون فروید ، دیوید ریزمن عامل مذهب۷۶
نظریه افسردگی تاپیر۷۹
تئوری کولی۸۳
تئوری هرم نیازهای آبراهام مازلو۸۶
مکوبی و مارتین۸۸
دورکیم ( بیگانگی اجتماعی )۹۰
دورکیم ( آنومی اجتماعی )۹۲
فرضیات تحقیق۹۵
دیاگرام مدل علی برای عوامل موثر بر میزان گرایش به بزهکاری (y)99
تعاریف نظری و عملیاتی تحقیق۱۰۰
منابع فصل دوم۱۰۴
فصل سوم
مقدمه۱۰۷
روش تحقیق۱۰۸
وش آمایش نمونه ( جامعه آماری / شیوه نمونه گیری )۱۰۹
وش پژوهش یافته ( نوع روش تحقیق )۱۱۰
روش گزینش داده ها ( ابزار جمع آوری داده ها )۱۱۰
روش پردازش آمارها۱۱۱
منابع فصل سوم۱۱۲
فصل چهارم
جداول فراوانی توصیف و تفسیر و ترسیم نمودار۱۱۴
آزمون همبستگی و جداول دو بعدی آزمون فرضیه با استفاده از روش های متناسب آماری۱۶۵
ضریب همبستگی پیرسون (r) : مبتنی بر عوامل اجتماعی۱۶۶
نابع فصل چهارم۱۷۳
فصل پنجم
یافته های تحقیق۱۷۵
تفسیر جداول دو بعدی جدول شماره ۳۲ تاثیر عوامل محیطی در بزهکاری افراد۱۷۶
نتیجه گیری کلی۱۷۹
عوامل اجتماعی۱۸۲
عوامل اقتصادی۱۸۴
استنتاج تئوریکی۱۸۵
یشنهادات و راهبردها۱۹۱
دیگر پیشنهادات۱۹۶
محدودیتهای تحقیق۱۹۸
ضمایم و پیوست ها
منابع و ماخذ۲۰۰
پرسشنامه۲۰۴
زندگی نامه یک مجرم معتاد۲۱۰
چکیده تحقیق
عنوان تحقیق
پیمایشی در سنجش میزان گرایش افراد به بزه کاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان کانون اصلاح و تربیت تهران
بیان مساله
مساله اساسی این تحقیق در این است که تاثیر برخی علل و عوامل را بر بزهکاری افراد در کانون اصلاح و تربیت تهران مورد بررسی و سنجش قرار دهیم . و همچنین با توجه به اهمیتی که بزهکاری در جوامع مختلف دارد پیگری و بررسی علل وعوامل این موضوع در اکثر کشور ها حائز اهمیت است لذا در این تحقیق سعی بر این است تا پاره ای از علل و عواملی را که در بزهکاری افراد نقش دارند مورد مطالعه و پژوهش قرار دهیم .
اهمیت و ضرورت تحقیق
همانطوریکه می دانید جامعه ی مادر حال توسعه می باشد و برای توسعه و پیشرفت نیازمند به یک نیروی کار و متخصص که همان جوانان می باشند نیازمندیم که آینده باگامهای جوان ومتاثر از اندیشه ها و طرز تلقی های ایشان رقم زده خواهد شد . ولی متاسفانه مشکلاتی چون بزهکاری و اعتیاد و سرقت و غیره جوانان کشور را در ورطه هلاکت و نابودی می کشاند و مانع پیشرفت جامعه می گردد لذا می بایست عوامل بزهکاری را شناخت و راههایی برای پیشگیری از آن ارائه نمود . و امکاناتی رابرای جلوگیری از این بزهکاری مهیا و فراهم نمود .
اهداف تحقیق
هدف اولیه و اصلی تحقیق حاضر بررسی میزان گرایش افراد به بزهکاری و عوامل موثر بر آن در بین نوجوانان است و در این تحقیق با فراهم کردن زمینه آشنایی نظری با مفاهیم بزهکاری و عوامل خانوادگی و اجتماعی موثر بر بزهکاری و ارائه پیشنهاداتی در زمینه ی پیشگیری از بزهکاری می باشد .
ادبیات تحقیق
بررسی اجمالی مساله بزهکاری و عوامل موثر بر آن
بزه: عبارت است از اقدام به عملی که بر خلاف موازین ، مقررات و قوانین و معیارهای ارزشی و فرهنگی جامعه می باشد .
بزهکار: کسی است که متهم به ارتکاب رفتار ضد اجتماعی و یا قانون شکنی است ولی به علت آنکه به سن قانون ( معمولاً هجده سالگی نرسیده است ) مانند یک مجرم بزرگسال مجازات نمی شود . یا به عبارتی بزهکار کسی است که عمل او حاصل و نتیجه چندین سال نارضایتی از زندگی خانوادگی است . با توجه به اینکه در آن عامل ارث والین ناراضی و خشنود ، فقر و محیط زیست نقش موثر و تعیین کننده ای را دارند .
بزهکاری :مجموعه ای از جرمها است که در یک زمان و مکان معین به وقوع می پیوندد . در واقع بزهکاری شناخت عاملهایی است که جرم ایجاد می کند. یا به عبارت دیگر مطالعه این پدیده مورد بررسی قرار گیرد در حقیقت کلیه پدیده های اقتصادی ، فرهنگی ، بهداشتی ، سیاسی ، مذهبی ، خانوادگی ومانند آنها رادر جامعه شامل می شود .
روش تحقیق
نوع روش مورد استفاده ی این تحقیق پیمایش می باشد و اطلاعات به دست آمده از طریق پرسشنامه محقق ساخت جمع آوری شده است . در پرسشنامه تلاش اصلی محقق در بر گیرنده عوامل فردی وخانوادگی و اجتماعی و اقتصادی و نظارت اجتماع با میزان بزهکاری جوانان می باشد .
نتایج تحقیق
نتیجه این تحقیق از روی آزمونها محاسبه شده و بدست آمده که تمامی فرضیه های موجود در تحقیق مورد تایید واقع شدند و بین متغیر مستقل و متغیر وابسته رابطه معنی داری وجود دارد . و نتیجه اینکه عوامل محیطی ، اجتماعی و اقتصادی هر سه به نحوی در بزهکاری افراد نقش دارند .
نتیجه گیری کلی
نگاهیکلی به نتایج بدست آمده نشان می دهد که به سادگی نمی توان به ویژگی خاصی در مورد نوجوانان بزهکار اشاره نمود که آن را به عنوان ویژگی بارز افراد بزهکار مطرح نمود اما باید این نکته را در نظر داشت که تمامی افراد بزهکار در مقایسه با افراد غیر بزهکار به مساله فقر مالی ، داشتن دوستان ناباب ، جدایی پدر و مادر اشاره نمود . و عامل بزهکاری خود را در این مساله می دانند . بنابراین نتیجه می گیریم که عامل بزهکاری بیشتراز خانواده ی نا بسامان سر چشمه می گیرند و هر چه نارسایی ومشکلی در خانواده و اجتماع باشد نوجوانان بیشتر به ورطه ی نابودی کشانیده می شوند . همچنین سطح تحصیلات نوجوانان بزهکار پایین تر از سطح تحصیلات نوجوانان غیر بزهکار ارزیابی شده است تفاوت در میزان سواد نشان دهنده ی نقش مهم آموزش و تعلیم و تربیت در بازداری از گرایش افراد از رفتار بزهکارانه است و بررسی عوامل جمعیت شناختی در دو گروه نوجوانان عادی و بزهکار نشان می دهد که تعداد نوجوانان که ترک تحصیل کرده اند در میان افراد گروه بزهکار بسیار بیشتراز تعداد این افراد در گروه نوجوانان غیر بزهکار است و این تا آگاهی کودکان و نوجوانان بزهکار رامی رساند که جامعه و دوستان و خانواده می توانند بادادن آگاهی و تشویق نوجوانان آن را به راه راست هدایت نمایند .
پیش گفتار
حمد و سپاس آن یگانه آفریننده راکه ذره ای از حکمت و دانش خود را به بندگان نادان خویش کرامت فرمود تا شاید از اسارت ظلمت و تاریکی به درآیند و مسیر روشن پیمایند . بزهکاری از جمله مسائل پیچیده ای است که همه جوامع با آن دست به گریبانند و با وجود تمهیدات مختلف سیاستگزاران این مسئله که از سالیان پیش وجود داشت همچنان از مسائل مهم اجتماعی است .
تربیت در هر مکان و مانی به وقوع می پیوندد و مختص زمان و مکان خاصی مانند مدرسه نخواهند بود انسان موجودی اجتماعی بوده و بدون شک تربیت امری است که وی را برای سازگاری با اجتماع آماده می سازد این موجود بر اجتماع تاثیر کرده و متقابلاً از اجتماع و محیط خود متاثر خواهد شد نوجوانان در محیط های خانواده سپس در مدرسه و در نهایت اجتماع وارد گشته و پیوسته با انسانهای درگیرو محیط خویش در تعامل است و در این راه پر فراز و نشیب ساخته و پرداخته می شود و موجودی خام به انسانی پیچیده تبدیل می گردد .
انسان موجودی است که در میان دو بی نهایت قرار دارد انسانی که ازیک سو می تواند تا بی نهایت سقوط کند حتی شایسته نام حیوان نیز باشد و از سوی دیگر آنچنان می تواند در جهت تکامل عروج کند که ملائکه نیز اجازه پای نهادن به مقام او نداشته باشند زیرا جسمش به خاک تعلق داشته و روحش به خداوند موجودی که عالم هستی به خاطر اوست و از مسلم ترین پدیده های جهان هستی و لیکن از ناشناخته ترین آنهاست .
هر انسان از پنج خانه برای تکامل خود بهره می گیرد اول رحم مادر است که نیکویی آن و پیراستگی ها دراز اهمیت زیادی برخوردار است . باید پیشرفت علم به این نکته پی می برد که جنین همه چیز را حس نکرده و نسبت به آن واکنش نشان می دهد . دوم خانه است که اگر سر پرستان آگاه و با ایمانی ( همچون پدر و مادر ) آن اداره کند بهشت دنیا خواهد بود . سوم مدرسه است که از آن به خانه دوم تعبیر می شود مکان مقدسی که نیاز به عشق و محبت مسئولین آن دارد تا نوجوانان جذب علم گردند و راه روشن آگاهی را بیابند . چهارم اجتماع است . خانه بزرگی که به همه ما تعلق دارد . اگر اعضای آن خود را در قبال دیگران مسئول بدانند اجتماع متعدد و یکدست و یکرنگی خواهیم داشت . که مدینه خاضله خواهد شد . پنجم جهان ابدی است که به سوی آن کماکان خواهیم شتافت . راهی که همه انسانها به طور مشترک آن طی می نمایند و آنچه باقی خواهد ماند نام نیک است . امید است با درک نظام هستی و اینکه انسان با چه رسالتی و در کجای این عالم قرار دارد با همدلی خانه و اجتماع مان را به بهشت تبدیل سازیم تا گلهای زندگی مان با طراوت و شاداب باشند و اسیر و در بند نگردند و در راستای ارضای نیاز به سوی زندگی سالم و محیطی آرام راهنمایی شوند
بزهکاری نوجوانان و جوانان
ویژگی نوجوان بزهکار
تحقیق درمورد دلایل بزه کاری در جوانان
دانلود کامل بررسی مسئله بزهکاری و عوامل موثر بر آن
این فایل با فرمت WORD می باشد و قایل ویرایش و آماده پرینت است
رابطه تک فرزندی و اختلالات روانی
فهرست
چکیده۳
فصل اول
مقدمه۵
بیان مساله۷
اهمیت پژوهش۹
فرضیه پژوهش۱۱
تعاریف عملیاتی۱
فصل دوم
اختلالات رفتاری۱۳
تعاریف اختلالات رفتاری۱۴
رفتار بهنجار۱۸
برآورد درصد شیوع اختلالات رفتاری۱۹
بررسی مختصری از تاریخچه و علل اختلالات رفتاری۲۲
اصل فراموش شده ژنتیک۲۸
ارتباط نقش سیستم ایمنی با افزایش مشکلات رفتاری۳۰
دسته بندی اختلالات رفتاری۳۲
انواع اختلالات رفتاری موجود در هر گروه از دسته بندی های گروه ترویج روانپزشکی۴۳
چگونگی ارتباط با والدین با فرزندان و تاثیر آن بر ویژگی های رفتاری آنان ۴۹
چگونگی بروز اختلال در رفتار از نظر رفتار گرایان۵۴
روشهای رفتار درمانی۵۹
اختلالات رفتاری در کودکان تک فرزند و چند فرزند شهر تهران۶۵
فصل سوم
جامعه آماری۶۸
ابزار پژوهش۶۹
اعتبار پرسشنامه راتر۷۲
پایایی آزمون راتر۷۳
روش اجرای تحقیق۷۴
روش تحلیل آماری۷۵
فصل چهارم
بحث و نتیجه گیری۸۰
پیشنهادات۸۱
محدودیتها۸۲
منابع۸۳
پیوست ۸۶
پرسشنامه ۸۷
پرسشنامه مشخصات مربوط به دانش آموز۹۳
چکیده:
این تحقیق به منظور بررسی رابطه تک فرزندی با اختلالات رفتاری انجام گردیدپس از تشریح کامل اختلالات رفتاری و ذکر انواع آن، پرسشنامه راتر روی ۳۰ کودک تک فرزند و ۳۰ کودک غیرتک فرزند پاسخ داده شده استاین پرسشنامه، مخصوص معلمان بوده و در چند مدرسه ابتدائی کرج به طور تصادفی توزیع شده استمعلمان برحسب آشنایی خود با انش آموزان تک فرزند و غیر تک فرزند پرسشنامه ها را تکمیل نموده اندآزمودنیهای دانش آموز در این کار پژوهش بین ۷ تا ۱۲ سال سن داشته انددر آخر پس از پایان کار و انجام محاسبات آماری از طریق روش آماری x2(مجذور کا) مشاهده شده که x2(6/06) بدست آمده بزرگتر از x2جدول (۵/۶۷۱) بوده استبنابراین بین تک فرزندی و اختلالات رفتاری رابطه معنی داری وجود دارد وسطح معنی داری آن برابر ۵% p7است
«فصل اول»
«مقدمه»
بحث درباره رفتارهای انسان و چگونگی بروز اختلال در آن نیازمند بررسی دیدگاهها و نظریه های دانشمندان مختلفی است که با تمام پیچیدگی موضوع، سعی در شناخت بشر و چشمه های زایای نیازهای او دارندعلاقه و کنجکاوی در این زمینه پشینه ای به قدمت زندگی انسان بر کره زمین دارداما در یک صد سال اخیر مطالب بسیاری در این باره به رشته تحریر در آمده است که با وجود پراکندگی فراوان، می توان آنها را دسته بندی کرددر انجام این مهم، در می یابیم که هر یک از دانشمندان در نظریه خود، انسان و رفتارهای او را از بعد خاص مورد بررسی و تحقیق قرار داده اند، و بر اساس دریافتهای تک بعدی خویش، صبورانه سعی در توجیه و توضیح انسان و رفتارهایش کرده اند و انسان را همان چیزی معرفی کرده اند که خود شخصاً دریافته اند که می توان گفت نظر به آنها به مثابه افرادی است که در مثال مولوی، در تاریکی،بر بخشی از بدن فیل دست کشیده و تلاش در توضیح و تعریف آن موجود بر اساس آگاهی ناقص و محدود خویش دارند، زیرا در حقیقت انسان ترکیب بسیار جالب و قابل تحسینی از جسم (بدن) ، عقل (ذهن) و معنویات (بعد الهی) است و هر یک از اینها امکانات و امتیازات بی شمار برای او به ارمغان دارد که به دنبال خود نیازها و خواسته های بسیاری را نیز ایجاد می کند
احتمالاً به کرات، اصطلاحات «مشکلات رفتاری» ، «آشفتگی هیجانی» و «بیماریهای روانی» را شنیده ایماما هنگامی که می خواهیم آنها را دقیقاً تجزیه و تحلیل و یا تعریف کنیم، این اصطلاحات، مبهم و کلی به نظر می آید و کار بسیار مشکل می نماید
اصطلاح «اختلال رفتاری» که نتیجه بارز آشفتگی هیجانیاست معمولاً بشتر برای کودکانی که دچار تضاد هستند، به کار می روداین اصطلاح، بدون آنکه تعریف شود، تقریباً از حدود ۸۵ سال پیش، در فرهنگ ادبیات روان شناسی وارد شده استاز آن هنگام معلمان، پزشکان، روان شناسان، رستاران و افراد دیگری که به مشکلات هیجانی و رفتاری کودکا علاقه مند هستند از این اصطلاح برای بیان مقصود خویش استفاده کرده انداما تعریف واحدی که مورد پذیرش همگان باشد، ارائه نشده است(سیف نراقی – نادری)
– بیان مسئله
به طور کلی شخصیت مستقل و واحد کودک در همان مراحل اولیه زندگی شکل مگیردیک کودک ممکن است از نظر ارثی گرایش به خصوصیات شخصیتی معینی داشته باشد اما بسته به اینکه این تمایلات در چه محیطی، رشد یابد، شدت و ضعف آنها تفاوت می کند(دکتر نبی جمالی)
وجود تعارض، ناسازگاری، اختلالات رفاری و خشونت هایی که زندگی مطلوب و امنیت اجتمتعی را مختل می کندف یکی از مشکلات جوامع امروزی استاز عواملی که می تواند هم به عنوان محیطی برای پیش گیری و کاهش آن تلقی گردد، مدرسه است در هر کلاس و مدرسه، دانش آموزانی وجود دارند که به دلیل خصوصیات و شرایط فردی، خانوداگی و اجتماعی در پذیرش انتظارات و مقررات محیط آموزشی و انطباق دادن خود با آن و نیز در رفتار و برخورد متعادل با هم سالان و هم کلاسی های خود دچار مشکل می باشندیکی از این خصوصیات و شرایط فردی، تک فرزندی است که ممکن است عامل اصلی این اختلال و ناسازگاری باشدالبته این امر در حد یک فرضیه بیان شده وتحقیقات زیادی در این زمینه صورت نگرفته استبنابراین انجام تحقیق در این زمینه برای یاری رساندن به کودکان و نوجوانان که با اختلالات رفتاری و ناسازگاری درگیرند و عامل اصلی آن تک فرزند بودن است امری مهممی نماید(دکتر گیتونی)
– اهمیت پژوهش:
با توجه به اینکه در جوامع پیشرفته و در حال توسعه امروزی داشتن فرزند زیاد چندان مطلوب نیست و تامین لوازم آسایش زندگی برای تعداد کمتری از فرزندان مقدور است، لذا والدین به داشتن یک تا سه فرزند اکتفا می کننداین تعداد کم فرزندان، فرزند سالاری را به دنبال خواهد داشت و در بعضی موارد نیز اختلالات رفتاریبچه ها در محیط خانه به علت حمایتهای زیاد، تامین شدن بی اندازه، تجربه نکردن شکست ،لوس و بی مسئولیت بار می آیند و در آینده ای نه چندان دور در محیط اجتماع مشکل ساز خواهند بود، هم برای خود هم برای اطرافیانبخصوص هنگامیکه در خانواده مسئله تک فرزندی وجود داشته باشد این امر محسوس تر استوالدین به خاطر علاقه زیاد به تنها فرزند زندگی خود در برخی موارد مشکلاتی را بوجود می آورند،حمایتهای بی مورد، نچشیدن طمع تلخ شکست هر چند کودک، تشویق و تقویت شدن به کارهای نادرستی که انجام می دهد و ندیدن اخم والدین و آنها را به افرادی از خود راضی و نوعی مشکل افرین برای سایرین تبدیل میکند
برای کمک به والدینی که تنها یک فرزند دارند و بررسی رابطه این پدیده با اختلالات رفتاری انجام پژوهش امری مهم می نماید تا راهکاری برای این پدیده رو به رشد یافت
اختلالات روانی و تک فرزندی
تک فرزند داشتن و اختلالات روانی
پرسشنامه رشته روان شناسی
اثر بخشی آموزش دلگرم سازی شوانکر بر سلامت روانی و رضایت زناشویی همسران جانبازان
فهرست مطالب
فصل اول: چارچوب تحقیق ۱
۱۱ بیان مسئله۲
۲۱ اهمیت و ضرورت تحقیق۴
۳۱ هدف تحقیق ۵
۴۱ فرضیه های تحقیق۵
۵۱ تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح۶
فصل دوم: پیشینیهی تحقیق ۹
۱۲ مبانی نظری رویکرد آدلر ۱۰
۱۱۲ دلگرم سازی۱۲
۱۱۱۲ رفتارهای دلگرم زدا در خانواده ۱۵
۲۱۱۲ خود دلگرم سازی۱۶
۳۱۱۲ آموزش خود دلگرم سازی شوانکر۱۷
۲۲ خانواده۱۹
۳۲ رضایت زناشویی۲۳
۱۳۲ عوامل موثر بر رضایت زناشویی۲۳
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲۳۲ بررسی نظریه های موجود در رابطه با رضایت مندی زناشویی۲۵
۱۲۳۲ نظریه ی چرخه ی زندگی زناشویی ۲۶
۲۲۳۲ نظریه های طبقه بندی ازدواج های بادوام ۲۶
۳۲۳۲ نظریه ی مبادله ی اجتماعی نای ۲۷
۴۲۳۲ نظریه ی عقلانی- هیجانی الیس ۲۸
۳۳۲ مدل های زوج درمانی۲۸
۴۳۲ ازدواج و رفتار با همسر از دیدگاه قرآن و حدیث ۳۰
۴۲ سلامت روانی۳۱
۱۴۲ تعریف سلامت و بهداشت روانی ۳۱
۲۴۲ عوامل موثر بر اختلال سلامت روانی ۳۳
۳۴۲ مفهوم سلامت روانی از دیدگاه های مختلف ۳۴
۴۴۲ معیارهای سلامت روان از دیدگاه اسلام ۳۶
۵۴۲ اهداف بهداشت روانی۳۷
۶۴۲ ارتقاء بهداشت روانی ۳۸
۵۲ جنگ و جانباز۳۹
۱۵۲ جنگ۳۹
۲۵۲ جنگ از دیدگاه قرآن۴۱
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۳۵۲ جانباز و جانبازی۴۲
۶۲ مروری بر تحقیقات انجام شده در ایران و جهان ۴۵
۱۶۲ تحقیقات انجام شده در داخل کشور ۴۵
۲۶۲ تحقیقات انجام شده در خارج کشور۵۲
فصل سوم: روش تحقیق ۵۹
۱۳ جامعه ی آماری، نمونه و روش نمونه گیری۶۰
۲۳ روش تحقیق۶۰
۳۳ روش جمع آوری داده ها۶۰
۴۳ ابزار پژوهش۶۱
۱۴۳ پرسشنامه ی رضایت زناشویی اینریچ ۶۱
۱۱۴۳ معرفی کلی پرسشنامه ۶۱
۲۱۴۳ نمره گذاری پرسشنامه ی اینریچ ۶۳
۳۱۴۳ ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ی اینریچ ۶۴
۲۴۳ پرسشنامه ی سلامت عمومی GHQ66
۱۲۴۳ معرفی کلی پرسشنامه ۶۶
فهرست مطالب
عنوان صفحه
۲۲۴۳ نمره گذاری پرسشنامه ی GHQ 68
۳۲۴۳ ویژگی های روان سنجی پرسشنامه ی سلامت عمومی GHQ 69
۵۳ متغیرهای پژوهش ۷۰
۶۳ روش تحلیل آماری داده ها ۷۱
فصل چهارم: تحلیل داده های تحقیق ۷۲
۱۴ مقدمه۷۳
۲۴ یافته های توصیفی تحقیق۷۳
۳۴ تحلیل استنباطی داده های تحقیق ۸۶
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری۹۲
۱۵ مقدمه۹۳
۲۵ خلاصه ی یافته های تحقیق و نتیجه گیری ۹۳
۳۵ پیشنهادات پژوهشی۹۷
۴۵ پیشنهادات کاربردی۹۷
۵۵ محدودیت های تحقیق۹۸
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فهرست منابع۹۹
منابع فارسی۱۰۰
منابع لاتین ۱۱۳
پیوست الف: روش آموزشی شوانکر ۱۱۵
پیوست ب: پرسشنامه های GHQو اینریچ ۱۲۷ Abstract
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول ۱۳ دیاگرام طرح۶۱
جدول ۱۴ فراوانی سن همسران جانباز۷۴
جدول ۲۴ فراوانی سن جانبازان ۷۵
جدول ۳۴ فراوانی درصد جانبازی جانبازان۷۶
جدول ۴۴ فراوانی تحصیلات همسران جانباز۷۷
جدول ۵۴ فراوانی تحصیلات جانبازان ۷۸
جدول ۶۴ فراوانی شغل همسران جانباز ۷۹
جدول ۷۴ فراوانی شغل جانبازان۸۰
جدول ۸۴ فراوانیطول مدت ازدواج افراد شرکت کننده در پژوهش ۸۱
جدول ۹۴ فراوانی تعداد فرزندان۸۲
جدول ۱۰۴ میانگین و انحراف استاندارد نمرات ۸۳
رضایت زناشویی هر دو گروه
جدول ۱۱۴ میانگین و انحراف استاندارد نمرات GHQگروه آزمایش۸۴
جدول ۱۲۴ میانگین و انحراف استاندارد نمرات GHQگروه کنترل ۸۵
جدول ۱۳۴ آزمون Tمستقل بین گروه های آزمایشی در عامل۸۶
رضایت زناشویی اینریچ
جدول ۱۴۴ آزمون Tمستقل بین گروه های آزمایشی در عامل۸۷
نمره ی کل سلامت روان
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول ۱۵۴ آزمون Tمستقل بین گروه های آزمایشی در عامل۸۸
علائم جسمانی (A)
جدول ۱۶۴ آزمون Tمستقل بین گروه های آزمایشی در عامل۸۹
اضطراب و مشکلات خواب (B)
جدول ۱۷۴ آزمون Tمستقل بین گروه های آزمایشی در عامل۹۰
اختلال در کارکردهای اجتماعی
جدول ۱۸۴ آزمون Tمستقل بین گروه های آزمایشی در عامل۹۱
چکیده:
در این پژوهش تلاش شده است تا تأثیر آموزش برنامه ی تدوین شده توسط پژوهشگر با رویکرد شوانکر بر افزایش سلامت روانی و رضایت زناشویی همسران جانباز مورد بررسی قرار گیردبدین منظور از میان همسران جانباز ساکن در دو مجتمع مسکونی و مادران دو مدرسه در منطقه ی ۲۲ و ۲ دعوت به عمل آمد و از بین مراجعه کنندگان ۳۰ همسر جانباز که شرایط ورود به این طرح را داشتند بهصورت تصادفی انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتندروش تحقیق در این پژوهش، آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شدهمسران جانباز گروه آزمایش در معرض آموزش تدوین شده با رویکرد شوانکر به مدت ۱۰ جلسه ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه قرار گرفتند و گروه کنترل نیز هیچ آموزشی دریافت نکردنداز هر دو گروه پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمدابزارهای به کار رفته در این پژوهش عبارت بودند از:
۱پرسشنامه ی رضایت زناشویی اینریچ فرم ۴۷ سئوالی که پایایی آن در پژوهش میرخشتی (۱۳۷۵)، ۹۲/۰ و در پژوهش سلیمانیان ۹۵/۰ به دست آمده است
۲پرسشنامه ی سلامت عمومی که پایایی آن در پژوهش پالاهنگ (۱۳۷۴)، ۹۱/۰ برآورد شده است
در این پژوهش از روش آماری نمرات اختلافی استفاده شدنتایج حاکی از آن بود که آموزش دلگرمسازی شوانکر موجب افزایش رضایت زناشویی وسلامتروان شدهاست و در خرده مقیاسهای علائم جسمانی، اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی نیز موجب بهبود علائم شده است و فرضیههای ما تائید شدند
واژههای کلیدی:جانباز، آموزش دلگرمسازی، رضایت زناشویی، سلامت روان، همسر جانباز
افسردگی (D)
۲۵ خلاصهی یافته های تحقیق و نتیجه گیری
فرضیهی اول: آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر رضایت زناشویی آنان را افزایش میدهد
همانطور که در جدول ۱۳-۴ نشان داده شده t به دست آمده از t جدول بزرگتر است و تفاوت از لحاظ آماری معنادار است و با ۹۵% اطمینان نتیجه میگیریم که آموزش شوانکر بر افزایش رضایت زناشویی تأثیر داردبنابراین فرضیهی اول تأیید می شود
این یافته با پژوهش احمدی (۱۳۸۲) هماهنگ است که نشان داده بود تغییر شیوهی زندگی موجب افزایش سازگاری زناشویی میگردد و با پژوهش هاشمی (۱۳۸۵) ناهماهنگ است که آموزش بر روی همسران بر رضایت زناشویی آنها تأثیر معنیداری نداشته است
جراره (۱۳۸۶) نیز تأثیر روح زوج درمانگری را بر رضایت زناشویی سنجیده بود و افزایش آن را مشاهده کرد بود که این نیز با داده های ما هماهنگ است
عوامل متعددی مانند پذیرش و احترام، اعتماد، همدلی، رابطه ی جنسی ورضایت زناشویی را تحت تأثیر قرار می دهندیکی از مهمترین عوامل داشتن رابطه ی صمیمانه با یکدیگر است
لازمه ی ارتباط صمیمانه دادن باز خوردهای مثبت وقدردانی کردن از یکدیگر است یعنی همان خصوصیات که افراد در روش آموزشی شوانکر می آموزند
مایبل و مایبل ( ۲۰۰۴ ) به نقل از فتحی ( ۱۳۸۶ ) رفتار های مؤثری را که افراد در دلگرم کردن همدیگر استفاده می کنند معرفی کرده است که عبارتند از پذیرا بودن ، القاء کردن ایمان و اطمینان به یکدیگر، شناخت نقاط قوت ، پذیرش اشتباه ، تمرکز روی نقاط قوت و تحریک مسئولیت پذیری این ها از عوامل مؤثر در رضایت زناشویی هستند و ما در این برنامه ی آموزشی از آن ها استفاده کردیم و بر همین اساس رضایت زناشویی افزایش پیدا کرد و فرضیه ی ما ثابت شد
فرضیهی دوم: آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر سلامت روانی آنها را افزایش میدهد
با توجه به جدول ۱۴۴ میتوان با ۹۵% اطمینان گفت که آموزش شوانکر بر سلامت روانی همسران جانبازان تأثیر دارد و تفاوت معنادار استبنابراین فرضیه ی دوم ما نیز تأیید می شود
این یافته با پژوهش فتحی (۱۳۸۶) و یافته های اسماعیلی (۱۳۸۳) هماهنگ استدر این آموزش فرد خود ابرازگری و بیان هیجانات را تجربه می کند و در آموزش شوانکر فرد به این تجربه می رسدهمچنین جراره (۱۳۸۶) زوج درمانگری را با افزایش سلامت روان سنجیده بود و به اثرات
مثبت آن رسیده بود و این تأکید کنندهی
فرضیهی ما است
روش آموزش دلگرم سازی شوانکر در افراد ایجاد اعتماد به نفس و حس مفید بودن و تعلق می کنددر تحقیق باهلمن و دینتر ( ۲۰۰۱ ) افراد شرکت کننده با جرأت تر و دارای اعتماد به نفس بیشتری بودند از دیدگاه آدلر هم انسان سالم انسانی است که اعتماد به نفس در او در حد عالی است و چون روش شوانکر در افراد ایجاد اعتماد به نفس و مثبت بودن می کند می توان گفت سلامت هم بالا می رود و در نتیجه این ها تائید کننده ی فرضیه ی ما هستند
فرضیهی سوم: آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر علائم جسمانی آنها را کاهش میدهد
همانطور که در جدول ۱۵۴ مشاهده میشود بین میانگین نمرات اختلافی دو گروه در مقیاس Aتفاوت معناداری وجود دارد و با ۹۵% اطمینان فرضیهی ما ثابت میشود
این یافته ها با پژوهش فتحی (۱۳۸۶) هماهنگ است که نشان داد این آموزش علائم جسمانی مادران دارای کودک عقب مانده را کاهش می دهدهمچنین با پژوهش بار- آن (۱۹۹۷) و اسماعیلی (۱۳۸۳) که نشان دادند توانایی اظهار وجود و بیان هیجانات که جزیی از برنامهی شوانکر است، منجر به کاهش علائم جسمانی می شود هماهنگی داردبا توجه به این یافته ها چون این برنامه ی آموزشی بر اظهار وجود تأکید می کند می تواند به کاهش علائم جسمانی کمک کند یافته های ما با پژوهش علاءالدینی (۱۳۸۳) ناهماهنگ استدر پژوهش او امید درمانی در کاهش علائم جسمانی تغییری ایجاد نکرد و این با یافته های ما مغایر است
فرضیهی چهارم: آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر اضطراب و مشکلات خواب آنان را کاهش میدهد
با توجه به جدول ۱۶۴ بین میانگین نمرات اختلافی دو گروه در مقیاس Bتفاوت معناداری وجود دارد و با ۹۵% اطمینان فرضیهی ما ثابت میشود
یافته های ما با یافته های محمدی (۱۳۸۵) که اثر بخشی مشاورهی گروهی را موجب کاهش اضطراب در افراد می دانست هماهنگ استولی با پژوهش علاء الدینی (۱۳۸۷) ناهماهنگ استدر پژوهش او امیددرمانی در اضطراب و بی خوابی تغییری ایجاد نکردند و این با
یافته های ما مغایر است
روش آموزشی شوانکر با آموختن این نکته به افراد که همه ی انسان ها ناقص هستند و دارای توانایی های محدودی هستند و با دلگرم کردن افراد و افزایش اعتماد به نفس آن ها توانسته است اضطراب را در افراد کاهش دهد دراین تحقیق هم افراد با تمرین پذیرفتن نقص های خود به کاهش اضطراب خود کمک کردند و فرضیه ی ما ثابت شد
فرضیهی پنجم: آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر کارکردهای اجتماعی آنان را افزایش میدهد
همانطور که در جدول ۱۷۴ مشاهده میشود با ۹۵% اطمینان فرضیه ما ثابت میشود و تفاوت بین میانگین دو گروه از لحاظ آماری معنادار است
این یافته با پژوهش یعقوبی (۱۳۷۷) وفتحی (۱۳۸۶) وصفرزاده (۱۳۸۳) های زندگی را بر هماهنگ استدر روش آموزشی این تحقیق افراد در گروه شرکت می کنند و شرکت در گروه خود موجب بهبود کارکردهای اجتماعی می شود افراد گوش دادن ، سخن گفتن صحیح و کوتاه و را می آموزند و آموزش این مهارت ها موجب افزایش کارکرد های اجتماعی شان می شود و روش شوانکر از همین طریق توانسته است کارکرد های اجتماعی را بهبود بخشد
فرضیهی ششم: آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر افسردگی آنان را کاهش میدهد
در جدول ۱۸۴ نشان داده شد که t بدست آمده از t جدول بزرگتر است و بین میانگین نمرات اختلافی تفاوت معناداری وجود دارد و فرضیه ما با ۹۵% اطمینان ثابت میشود
یافته های ما با یافته های فتحی (۱۳۸۶) ناهماهنگ استدر پژوهش او میانگین نمرات پس آزمون دو گروه دارای تفاوت معناداری نمی باشند و روش آموزشی شوانکر نتوانسته است باعث کاهش افسردگی در آزمودنی ها شودپژوهش ما با پژوهش علاءالدینی (۱۳۸۷) هماهنگ استدر پژوهش او امیددرمانی باعث کاهش افسردگی در آزمودنی ها شدافراد افسرده کمتر با دیگران ارتباط برقرار می کنند فرد افسرده ابتدا باید مهارت های ارتباطی اش بهبود پیدا کند روش آموزشی تحقیق سعی در بهبود مهارت های ارتباطی داشته است و شاید به همین دلیل توانسته است افسردگی افراد را کاهش دهد
۳۵ پیشنهادات پژوهشی
– علاوه بر همسران ،خود جانبازان نیز حضور داشته باشند
– با توجه به اینکه پژوهش حاضر محدود به شهر تهران بود پیشنهاد میشود پژوهشهای مشابهی در مورد جانبازان و همسران آنها در شهرهای دیگر کشور انجام شود
– مقایسهی روش شوانکر با روشهای دیگر که در افزایش رضایت زناشویی تأثیر دارند
– مقایسهی روش شوانکر با روشهای دیگر که در افزایش سلامت روانی تأثیر دارند
– پیگیری دوماهه، شش ماهه و یک ساله متغیرهای وابستهی این پژوهش
۴۵ پیشنهادات کاربردی
– با توجه به اینکه دلگرمسازی برای پیشرفت تمام انسانها لازم و ضروری است، پیشنهاد میشود این برنامه آموزشی در جلسات آموزشی خانواده که در تمام واحدهای مددکاری بنیاد جانبازان برقرار میشود استفاده شود و همه در این زمینه آموزش ببینند
– آموزش این برنامه بهصورت کارگاههای ازدواج برای دختران و پسرانی که در
آستانهی ازدواج هستند میتواند مفید و باعث ارتباط مثبت و سازنده باشد
– با توجه به اینکه اغلب همسران جانبازان و جانبازان دارای تعارضات زناشویی و سطح سلامت روان پایین هستند، پیشنهاد میشود این برنامه بهصورت دورهای برای تمام آنها اجرا شود
۵۵ محدودیتهای تحقیق
۱عدم همکاری جانبازان در پژوهش
۲عدم استقبال همسران جانبازان در پژوهش
۳محدودیت در جنسیت، بهطوریکه فقط همسران در این پژوهش حضور داشتند
۴عدم کنترل محقق بر نحوهی اجرای تکالیف خانگی شرکت کنند
توجه:این فایل دارای پرسشنامه می باشد
شوانکر و آموزش دلگرم سازی رضایت زناشویی
همسرا جانبازان با توجه به نظریه شوانکر
سلامت روان همسران جانبازان دلگرم سازی
شوانکر بر زندگی همسران جانبازان