دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

بررسی نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدارس راهنمایی

بررسی نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدارس راهنمایی


فهرست مطالب

چکیده . ۱

فصل اول :بیان مسئله


بیان مسئله . ۲


اهداف تحقیق ۳


اهمیت و ضرورت. ۴


سوالات پژوهشی . ۵


فصل دوم :پیشینه تحقیق


پیشینه تحقیق . ۶


فصل سوم :روش تحقیق


روش تحقیق. ۸


فصل چهارم :یافته های تحقیق


پاسخ به سوالات پژوهشی . ۹


فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات


نتیجه گیری و بحث . ۱۴


پیشنهادات ۱۸


یادداشت ها ۱۹


منابع مورد استفاده . ۲۰


پیوست . ۲۱


فهرست جداول


جدول ۱-۴٫ ۹


جدول ۲-۴ . ۱۰


جدول ۳-۴ ۱۱


جدول ۴-۴ . ۱۱


جدول۵-۴٫ ۱۲


جدول ۶-۴ ۱۲


«چکیده»


پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی بر روی ۶۴ دانش آموز و ۶۴ معلم انجام گرفته است.


جهت گردآوری داده ها، ۲ عدد پرسشنامه شامل سئوالات محقق ساخته، یکی ویژه دانش آموزان با تعداد ۱۰ سئوال و دیگری ویژه معلم با تعداد ۲۰ سئوال تهیه و اجرا شد، که بعد از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج حاصل به شرح زیر می باشد:


اکثر دانش آموزان و معلّمان دوست دارند امتحانات به صورت کتبی برگزار شود زیرا این روش اضطراب دانش آموز را کاهش داده و نمره گذاری برای معلم را راحت تر می کند.


آنها معتقدند که ارزشیابی به شیوه ی کیفی و توصیفی بهتر است و برگزاری روش عملی و شفاهی ارزشیابی با مشکلاتی مواجه است. اکثر معلّمان از وضع موجود ارزشیابی راضی هستند که دلایل متفاوتی را برای آن می توان بیان کرد. ارزشیابی به صورت عملی و شفاهی در تشخیص مشکلات یادگیری فراگیران و رفع ابهامات جزئی آنها می تواند بسیار مؤثر باشد.


بیان مسئله


هدف اساسی تعلیم و تربیت را می توان ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار دانش آموزان دانست و آموزش و پرورش از سه مرحله اساسی تشکیل شده است عبارتند از:


۱٫ تهیه و تدوین اهداف ۲٫ آموزشی ۳٫ ارزشیابی


آنچه مسلم است یکی از مهمترین عوامل احراز موفقیت در اصلاح نظام آموزشی شناخت فرآیند یادگیری یاددهی و نظام ارزشیابی و همسو نبودن آنها در راستای اهداف آموزش و پرورش است. امروزه ارزشیابی یادگیری های دانش آموزان یکی از مهمترین و در عین حال پیچیده ترین ارکان نظام تعلیم و تربیت است. چرا که ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نه تنها به عنوان ارزشیابی از برنامه ها و محتوای کتاب های درسی و تعیین میزان تحقیق اهداف آموزشی امکان می رود بلکه به عنوان ابزاری مهم و اساسی جهت ارتقا دانش آموزان به پایه تحصیلی بالاتر به کار می رود. ارزشیابی به طور ساده به تعیین ارزشیابی برای هر چیزی یا داوری کردن ارزشها است.


چندین تعریف برای ارزشیابی آموزشی وجود دارد. تعریفی نسبتاً کاملتر را کرانباخ ارائه داده است، او ارزشیابی را «جمع آوری و کاربرد اطلاعات به منظور تصمیم گیری درباره یک برنامه آموزشی» تعریف کرده است (کرانباخ، ۱۹۶۳). منظور کرانباخ از «برنامه آموزشی» طیفی وسیع است که از مجموعه ای از مواد و فعالیت های آموزشی توزیع شده در سطح کشور تا تجارب آموزشی یک دانش آموز واحد را در بر گیرد.


گفته های کرانباخ، به قصد بالا بردن کیفیت آموزشی و یادگیری موضوعات مختلف درسی تهیه شده است.


کرانباخ به آزمایش و اصلاح دوره های درسی جدید توجه داشت که از مطالعه مختلف و آزمایش های آموزشی به وجود آمده بودند. کرانباخ باور داشت که فقط از طریق فعالیت های وسیع جمع آوری اطلاعات در موقعیت های واقعی کلاس درس می توان تعیین کرد که در کجا و چه اندازه موفق و یا ناموفق اند.


ارزشیابی پیشرفت تحصیلی عبارتند از: «فرآیند منظم برای تعیین و تشخیص میزان پیشرفت یادگیرندگان در رسیدن به هدف های آموزشی» (گران لاندل، ۱۹۷۱، ص۸)


به ویژه در مدارس راهنمایی از شیوه های ارزشیابی تنها در ارزشیابی شفاهی- کتبی، کمی استفاده می شود.


بیش از این فعالیت های معلمان اغلب در جهت تعیین میزان موفقیت دانش آموزان در یادگیری مطالب درسی بوده است. در حالی که به شیوه های ارزشیابی به صورت مداوم در طول سال تحصیلی برای هر دانش آموز تأکید می شود.


به گفته ی بسیاری از صاحب نظران، اجرای ارزشیابی تکوینی وسیله ی مهمی برای سنجش چنین سطح انتظاری در آموزش و پرورش هرگز از طریق برگزاری امتحانات چند نوبتی کتبی در طول سال تحصیلی مقدور نیست و اجرای انواع ارزش یابی متناسب با هر درس در جریان یاددهی و یادگیری می توان پاسخ گوی این سطح انتظار باشد. لذا این تحقیق برآن است که نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدراس راهنمایی چیست؟


– هدف کلی تحقیق


بررسی شیوه های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان.


– اهداف جزئی تحقیق:


۱- بررسی نگرش معلمان نسبت به ارزشیابی کتبی و شفاهی.


۲- بررسی علاقه معلمان در استفاده از روش های عملی (تحقیق، آزمایش،…) ارزشیابی.


۳- بررسی گرایش دانش آموزان به انواع ارزشیابی.


۴- مقایسه میزان به کارگیری شیوه های ارزشیابی کمی و کیفی


۵- شناخت رابطه بین شیوه های ارزشیابی و هیجانات دانش آموزان.


۶- شناخت این که در کدام شیوه ارزشیابی دانش آموزان بهتر پی به مفهوم سئوالات می برند.


۷- شناخت مسائل و مشکلات اجرایی شیوه های ارزشیابی از نظر معلمان


۸- شناخت راه کارهای رفع موانع اجرایی در شیوه های ارزش یابی از نظر معلمان.


۹- شناخت وضعیت موجود چگونگی اجرای انواع ارزشیابی های کیفی و کمی در کلاس درس.


– اهمیت و ضرورت:


در تعلیم و تربیت معاصر، الگوی ارزش یابی تحصیلی به صورت یک متغیر عمده در فرآیند یاددهی- یادگیری خودنمایی می کند؛ آن چنان که دانش آموزان نحوه ی مطالعه ی خود را نیز با این الگو تطبیق می دهند. حتی اگر معلمان بین خود تفاوتی در طرح سئوال و نوع ارزشیابی احساس کنند؛ روش مطالعه خود را تغییر می دهند و با آن هم نوا می شوند. از طرفی وزارت آموزش و پرورش برای استفاده مفیدتر دانش آموزان از ماه های سال تحصیلی، یک نوبت از امتحانات پایه راهنمایی را حذف کرده است تا به جای تعطیل کردن کلاس درس و برگزاری امتحانات فرآیند یاددهی و یادگیری ادامه یابد و به جای آن، معلمان در طول سال تحصیلی به شیوه های مختلف، ارزش یابی تحصیلی دانش آموزان را انجام می دهند. از آن جا که این شیوه ی ارزش یابی مهارت ها، رفتارها، ذهنیتِ دانش آموزان را به طور مستمر ارزش یابی می کند و در طول سال تحصیلی جریان دارد.


ارزش یابی آموزشی در پی تعیین کیفیت اوست و در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی کیفیت را به عنون میزان دست یابی دانش آموزان به دانش، مهارتها، توانایی هایی که از آنها انتظار می رود، تعریف کرده اند. به طور کلی کیفیت یعنی تناسب داشتن موضوع مورد ارزشیابی با هدف های مورد نظر.


ارزشیابی باید گونه ای باشد که با آن به نقاط قوت و ضعف دانش آموزان و بررسی روش تدریس معلم و کیفیت یادگیری دانش آموزان و راهنمایی آنان و اصلاح تدریجی فرآیند آموزش و یادگیری، پی برد. و در نهایت هدف آن ارتقا دادن دانش آموزان به پایه بالاتر و قضاوت درباره کل برنامه آموزشی باشد.


مهم است ، به دلیل اینکه شیوه های ارزشیابی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر می باشد. معلم باید در پایان هر دوره آموزشی با ارزشیابی هایی که انجام می دهد میزان یاددهی و یادگیری دانش آموزان را در هر دوره بررسی کند و معلم متوجه شود که دانش آموزان مطالب کتاب را تا چه اندازه یاد گرفته اند تا مبحث جدید را شروع کند، در غیر این صورت در هر زمینه که دانش آموزان ضعیف باشد به دانش آموزان کمک کند.


در حوزه ارزشیابی سردرگمی های بسیاری وجود دارد. بخشی از این سردرگمی از این واقعیت نشأت می گیرد که بسیاری از تکنیک ها و شیوه های به کار گرفته شده در فعالیت های ارزشیابی آموزشی کم و بیش فنی هستند و مربیان اغلب با این موضوعات آشنایی ندارند. اما دلیل اساسی تر این سردرگمی آن است که تصویر نویسندگان مختلف از آنچه ارزشیابیه ست و آنچه باید باشد مختلف است و از این جهت این پژوهش ضرورت دارد که سردرگمی موجود در این زمینه را که ارزشیابی چه هست و چه نیست، چگونه آن را باید سازمان داد و اجرا کرد، چگونه باید نتایج مطالعات ارزشیابی را گزارش کرد و چگونه آنها را مورد استفاده قرار داد کاهش دهد. و تلاش می شود که مفهومی از ارزشیابی آموزشی به صورت جامع و منسجم و معقول و عملی ارائه شود.


– سئوال های پژوهشی:


۱- مهمترین شیوه ارزشیابی در مدارس ما از دید معلمان چگونه است؟


۲- مهمترین شیوه ارزشیابی در مدارس ما از دید دانش آموزان چگونه است؟


۳- بین شیوه های ارزشیابی دانش آموزان و هیجانات آنها چه رابطه ای وجود دارد؟


۴- چه تفاوتی بین میزان به کارگیری ارزشیابی کیفی و کمی از نظر معلمان دارد؟


۵- موانع اجرایی در شیوه های ارزشیابی از نظر معلمان در مدارس چیست؟


۶- راهکارهای رفع موانع اجرایی در شیوه های ارزش یابی از نظر معلمان چیست؟


۷- میزان رضایت از شیوه های ارزشیابی موجود از دید معلمان و از دید دانش آموزان چگونه است؟


۸- در کدام شیوه ارزشیابی دانش آموزان بهتر پی به مفهوم سئوالات می برند؟


۹- دانش آموزان بیشتر دوست دارند که امتحانات شفاهی به چه صورت برگزار می گردد؟


۱۰- معلمان تا چه اندازه علاقه مند به استفاده از روش های علمی تحقیق و آزمایش،… ارزشیابی هستند؟


۱۱- چه تعداد سئوال از دانش آموزان در هنگام برگزاری امتحانات پرسیده می شود؟


۱۲- در حال حاضر کدام شیوه ارزشیابی در مدارس بیشتر اجرا می شود؟


پیشینه تحقیق


چندین تعریف برای ارزشیابی آموزشی وجود دارد. تعریفی نسبتاً کاملتر را کرانباخ ارائه داده است، او ارزشیابی را «جمع آوری و کاربرد اطلاعات به منظور تصمیم گیری درباره یک برنامه آموزشی» تعریف کرده است (کرانباخ، ۱۹۶۳).گفته های کرانباخ، به قصد بالا بردن کیفیت آموزشی و یادگیری موضوعات مختلف درسی تهیه شده است.


کرانباخ باور داشت که فقط از طریق فعالیت های وسیع جمع آوری اطلاعات در موقعیت های واقعی کلاس درس می توان تعیین کرد که در کجا و چه اندازه موفق یا ناموفق اند.


به گفته ی بسیاری از صاحب نظران، اجرای ارزش یابی تکوینی وسیله ی مهمی برای سنجش چنین سطح انتظاری در آموزش و پرورش هرگز از طریق برگزاری امتحانات چندنوبتی کتبی در طول سال تحصیلی مقدور نیست و اجرای انواع ارزش یابی متناسب با هر درس در جریان یاددهی و یادگیری می توان پاسخ گوی این سطح انتظار باشد.


ارزش یابی تنها سنجش ارزشیابی دانش آموزان نیست از داده های ارزشیابی می توان هم در ارزیابی دانش آموزان و هم در ارزیابی برنامه ها استفاده کرد. ارزشیابی بر جمع آوری داده ها تأکید و تمرکز می کند و روش های متنوعی برای جمع آوری داده و استفاده از آن وجود دارد. تنها یکی از موارد استفاده از داده های فوق نسبت دادن نمره ی کمی به منظور ارزیابی یادگیری دانش آموزان است از این رو نمره های امتحانات کتبی، تشریحی یا تستی که در طی یک نیم سال تحصیلی یا در پایان آن برگزار یم شود. تنها بخش کوچکی از داده های جمع آور شده برای ارزشیابی میزان یادگیری دانش آموزان هستند به همین علت است که موضوع ارزشیابی کیفی و ارائه ی کارنامه ی کیفی به دانش آموزان، این روزها مطرح بوده و آشنایی بیش تر و دقیق تر همه ی معلمان ضروری به نظر می رسد.


در علوم تجربی استمرار ارزشیابی برای اولین بار در جامعه آموزشی ما تجربه شد. آن هم نه استمرار در امتحانات مکرر و نمره هایی که فقط دانش حافظه ای بچه ها را می سنجد بلکه تقویت و پرورش رفتارهای اخلاقی و اجتماعی در زمینه های علمی با معیارهای خاص که به تولید دانش می انجامد خاصه برای ما که در انتهای صف تولیدکنندگان جهان ایستاده ایم.


نگرش معلمین به ارزشیابی نگرش دانش آموزان

شیوه های ارزشیابی نگرش معلمان به شیوه های ارزشیابی در دبستان

دانلود کامل بررسی نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدارس راهنمایی


مقاله بررسی میزان رضایتمندی کار فرمایان از ارتباطات انسانی کارکنان شعب تامین اجتماعی

بررسی میزان رضایتمندی کار فرمایان از ارتباطات انسانی کارکنان شعب تامین اجتماعی

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات طرح

مقدمه ۲

۱ـ۱ بیان مسئله ۳

۱ـ۲ اهمیت موضوع تحقیق ۶

۱ـ۳ اهداف تحقیق۷

۱ـ۴ سئوالات تحقیق ۸

۱ـ۵ فرضیه های تحقیق ۹

۱ـ۶ تعاریف واژه ها ۱۰

فصل دوم: مطالعات نظری

مقدمه ۱۳

بخش اول ارتباط۱۴

۲ـ۱ ارتباط چیست؟۱۵

۲ـ۲ عناصر ارتباط ۱۹

۲ـ۳ ویژگی های ارتباط۲۰

۲ـ۴ وظایف ارتباطات۲۱

۲ـ۵ تقسیم بندی انواع ارتباط۲۲

۲ـ۶ فرآیند ارتباط ۲۶

۲ـ۷ مدل های ارتباطی ۲۸

۲ـ۸ اهداف برقراری ارتباط ۳۰

۲ـ۹ ارتباطات به عنوان رفتار، آموختنی است ۳۲

۲ـ۱۰ عوامل موثر بر رفتارهای ارتباطی۳۵

۲ـ۱۱ ارتباط موثر۴۲

۲ـ۱۲ موانع برقراری ارتباط ۴۳

۲ـ۱۳ ارتباطات میان فردی ۴۴

۲ـ۱۴ اثر بخشی در ارتباطات میان فردی ۴۵

۲ـ۱۵ ویژگی های اثر بخشی ارتباطات میان فردی ۴۵

۲ـ۱۶ مفاهیم اساسی ارتباطات میان فردی ۴۶

۲ـ۱۷ اعتبار یا مشروعیت در ارتباطات میان فردی۴۸

۲ـ۱۸ انواع اعتبار ۴۸

۲ـ۱۹ عوامل موثر بر افزایش اعتبار در ارتباطات میان فردی ۴۹

۲ـ۲۰ مهارت های اساسی در برقراری ارتباطات انسانی۵۱

۲ـ۲۱ ارتباط کلامی۵۶

۲ـ۲۲ ریشه های زبان انسان۵۸

۲ـ۲۳ یادگیری زبان و نمادها۵۹

۲ـ۲۴ ویژگی های مشترک زبان ها ۶۰

۲ـ۲۵ مفهوم معنا ۶۰

۲ـ۲۶ کاربردهای زبان ۶۱

۲ـ۲۷ تحریف زبان ۶۲

۲ـ۲۸ روش هایی برای تاثیرگذاری مطلوب در ارتباط کلامی ۶۳

۲ـ۲۹ ارتباط غیرکلامی۶۵

۲ـ۳۰ انواع ارتباطات غیر کلامی۶۵

۲ـ۳۱ زبان بدن ۶۵

۲ـ۳۲ ژست ها۶۵

۲ـ۳۳ مصورها ۶۶

۲ـ۳۴ نمایش های عاطفی ۶۷

۲ـ۳۵ منظم کننده ها۶۷

۲ـ۳۶ تعدیل گرها۶۷

۲ـ۳۷ طرز قرار گرفتن، راه رفتن و ایستادن۶۷

۲ـ۳۸ چهره و چشم ها۶۸

۲ـ۳۹ کانال های باز و بسته۶۹

۲ـ۴۰ صداهای آوایی (شبه اصوات)۷۰

۲ـ۴۱ فضا (مجاورت)۷۱

۲ـ۴۲ فاصله ها یا حریم ها۷۲

۲ـ۴۳ فضا و فرهنگ ها۷۴

۲ـ۴۴ تماس (لمس) ۷۴

۲ـ۴۵ اکولوژی گروه کوچک۷۵

۲ـ۴۶ زمان۷۶

۲ـ۴۷ شامه ۷۸

۲ـ۴۸ زیبایی شناسی ۸۰

۲ـ۴۹ مشخصات فیزیکی۸۲

۲ـ۵۰ مصنوعات۸۳

۲ـ۵۱ کارکردهای ارتباط غیرکلامی ۸۶

۲ـ۵۲ عملکرد ارتباطات غیرکلامی۸۷

۲ـ۵۳ مهارت های اجتماعی۸۸

۲ـ۵۴ مولفه های مهارت اجتماعی۸۸

۲ـ۵۵ نمونه هایی از مهارت های اجتماعی۸۹

۲ـ۵۶ تقویت کننده های کلامی۸۹

۲ـ۵۷ تقویت کنندهای غیرکلامی ۹۰

۲ـ۵۸ روابط انسانی ۹۱

۲ـ۵۹ انواع برخوردهای ارتباطی ۹۲

۲ـ۶۰ ارتباط در سازمانها ۹۴

۲ـ۶۱ عوامل ایجاد ارتباط در سازمان۹۴

۲ـ۶۲ انواع ارتباطات در یک سازمان ۹۵

۲ـ۶۳ راهکارهای بهبود ارتباطات در یک سازمان ۹۶

۲ـ۶۴ سبک های ارتباط اداری۹۸

۲ـ۶۵ چارچوب نظری ۱۰۰

۲ـ۶۶ روابط میان فردی در دهکده جهانی۱۰۰

۲ـ۶۷ نظریه نفوذ اجتماعی ۱۰۰

۲ـ۶۸ نظریه تقلیل یا کاهش بی ثباتی ۱۰۱

۲ـ۶۹ نظریه تخطی های مورد انتظار ۱۰۱

۲ـ۷۰ نظریه فریبکاری میان فردی ۱۰۱

۲ـ۷۱ نظریه تعامل گرائی نمادین ۱۰۲

۲ـ۷۲ نظریه سلسله مراتب نیازها۱۰۲

بخش دوم: رضایت مندی مخاطبان ۱۰۴

۲ـ۷۳ رضایتمندی مخاطبان ۱۰۵

۲ـ۷۴ کیفیت خدمات۱۰۷

۲ـ۷۵ عوامل موثر در رضایت مخاطبان ۱۰۸

۲ـ۷۶ الگوهای ارائه شده در زمینه اندازه گیری کیفیت خدمات ۱۱۰

۲ـ۷۷ الگوی کانو ۱۱۰

۲ـ۷۸ الگوی عملکرد خدمت ۱۱۱

۲ـ۷۹ ویژگی های ده گانه کیفیت خدمات۱۱۲

۲ـ۸۰ مهمترین ویژگی های خدمات۱۱۲

۲ـ۸۱ رضایت مشتری ۱۱۳

۲ـ۸۲ تئوری شکاف های خدمت۱۱۴

۲ـ۸۳ مدل شکل گیری رضایتمندی مشتری ۱۱۵

۲ـ۸۴ رضایت مشتری در بخش خدمات۱۱۶

۲ـ۸۵ نحوه برخورد با مشتری ۱۱۶

۲ـ۸۶ اصول عملیاتی در مواجهه با مشتری۱۱۷

۲ـ۸۷ اهمیت تکریم ارباب رجوع ۱۱۸

۲ـ۸۸ مدیریت کیفیت جامع۱۱۹

بخش سوم: تامین اجتماعی۱۲۱

۲ـ۸۹ تاریخچه شکل گیری تامین اجتماعی ۱۲۲

۲ـ۹۰ روند شکل گیری تامین اجتماعی در ایران۱۲۷

۲ـ۹۱ جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی ۱۳۳

۲ـ۹۲ تعداد کارگاه های تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی۱۳۳

۲ـ۹۳ خدمات و حمایت های سازمان تامین اجتماعی ۱۳۳

۲ـ۹۴ خدمات بیمه ای سازمان تامین اجتماعی ۱۳۳

۲ـ۹۵ خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی۱۳۴

۲ـ۹۶ منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی۱۳۵

۲ـ۹۷ سرمایه گذاریهای سازمان تامین اجتماعی۱۳۶

۲ـ۹۸ شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ۱۳۶

۲ـ۹۹ بانک رفاه کارگران۱۳۷

۲ـ۱۰۰ شرکت سرمایه گذاری خانه سازی ایران۱۳۷

۲ـ۱۰۱ ساختار نظام های مالی بیمه های اجتماعی ۱۳۸

۲ـ۱۰۲ روش جاری ۱۳۸

۲ـ۱۰۳ روش اندوخته گذاری۱۳۹

۲ـ۱۰۴ نظام چند رکنی۱۴۰

۲ـ۱۰۵ ساختار نظام مالی سازمان تامین اجتماعی ۱۴۱

۲ـ۱۰۶ حقوق و تکالیف کارفرما در مقررات تامین اجتماعی ۱۴۲

۲ـ۱۰۷ پیشینه تحقیق۱۴۵

فصل سوم: روش شناسی تحقیق

مقدمه ۱۴۹

۳ـ۱ روش تحقیق ۱۴۹

۳ـ۲ جامعه آماری و حجم نمونه ۱۵۱

۳ـ۳ روش تجزیه و تحلیل داده ها ۱۵۲

۳ـ۴ قلمرو مکانی تحقیق۱۵۲

۳ـ۵ قلمرو زمانی تحقیق۱۵۲

پایایی و روایی تحقیق۱۵۲

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

مقدمه ۱۵۵

۴ـ۱ تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق ۱۵۵

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات

۵ـ۱ خلاصه یافته ها و نتیجه گیری ۱۹۸

۵ـ۲ پیشنهادات۲۰۶

۵ـ۳ محدودیت و موانع۲۰۸

پیوست ها۲۰۹

فهرست منابع و ماخذ۲۱۵

چکیده انگلیسی۲۲۰

فهرست جداول و نمودارها

عنوانصفحه

جداول یک بعدی

۱ـ۱ جدول و نمودار شماره ۱: توزیع فراوانی و درصد جنس پاسخگویان ۱۵۷

۱ـ۲ جدول و نمودار شماره ۲: توزیع فراوانی و درصد سن پاسخگویان۱۵۸

۱ـ۳ جدول و نمودار شماره ۳: توزیع فراوانی و درصد میزان تحصیلات پاسخگویان ۱۵۹

۱ـ۴ جدول و نمودار شماره ۴: توزیع فراوانی و درصد تاهل پاسخگویان ۱۶۰

۱ـ۵ جدول و نمودار شماره ۵: توزیع فراوانی و درصد شغل پاسخگویان۱۶۱

۱ـ۶ جدول و نمودار شماره ۶: توزیع فراوانی و درصد تعداد دفعات مراجعه۱۶۲

۱ـ۷ جدول و نمودار شماره ۷: توزیع فراوانی و درصد علت تاخیر در انجام امور۱۶۳

۱ـ۸ جدول و نمودار شماره ۸: توزیع فراوانی و درصد اطلاع رسانی مراکز مشاوره ۱۶۴

۱ـ۹ جدول و نمودار شماره ۹: توزیع فراوانی و درصد میزان آشنایی از حقوق و قوانین تامین اجتماعی ۱۶۵

۱ـ۱۰ جدول و نمودار شماره ۱۰: توزیع فراوانی و درصد شرکت در کلاس های آشنایی با حقوق و قوانین تامین اجتماعی ۱۶۶

۱ـ۱۱ جدول و نمودار شماره ۱۱: توزیع فراوانی و درصد تاثیر شرکت در کلاس های آشنایی با حقوق ۱۶۷

۱ـ۱۲ جدول و نمودار شماره ۱۲: توزیع فراوانی و درصد داشتن حوصله کارکنان در شنیدن سوالات ۱۶۸

۱ـ۱۳ جدول و نمودار شماره ۱۳: توزیع فراوانی و درصد خوشرویی و رفتار توام با مهربانی ۱۶۹

۱ـ۱۴ جدول و نمودار شماره ۱۴: توزیع فراوانی و درصد ارائه رفتار و حرکات مناسب۱۷۰

۱ـ۱۵ جدول و نمودار شماره ۱۵: توزیع فراوانی و درصد ارائه توضیحات کافی ۱۷۱

۱ـ۱۶ جدول و نمودار شماره ۱۶: توزیع فراوانی و درصد راهنمایی لازم با بیانی مناسب ۱۷۲

۱ـ۱۷ جدول و نمودار شماره ۱۷: توزیع فراوانی و درصد استفاده کارکنان از تقویت کننده های کلامی ۱۷۳

۱ـ۱۸ جدول و نمودار شماره ۱۸: توزیع فراوانی و درصد استفاده کارکنان از تقویت کننده های غیرکلامی ۱۷۴

۱ـ۱۹ جدول و نمودار شماره ۱۹: توزیع فراوانی و درصد میزان فاصله کارمند با مخاطب ۱۷۵

۱ـ۲۰ جدول و نمودار شماره ۲۰: توزیع فراوانی و درصد نوع پوشش کارمند ۱۷۶

۱ـ۲۱ جدول و نمودار شماره ۲۱: توزیع فراوانی و درصد وضعیت ساختمان شعب از لحاظ عبور و مرور۱۷۷

۱ـ۲۲ جدول و نمودار شماره ۲۲: توزیع فراوانی و درصد مناسب بودن برخورد کارکنان با مخاطبان۱۷۸

۱ـ۲۳ جدول و نمودار شماره ۲۳: توزیع فراوانی و درصد نحوه دلجویی کارکنان نسبت به ناراحتی مخاطبان۱۷۹

۱ـ۲۴ جدول و نمودار شماره ۲۴: توزیع فراوانی و درصد عدم تبعیض کارکنان در برابر قشرهای مختلف مخاطبان

۱۸۰

۱ـ۲۵ جدول و نمودار شماره ۲۵: توزیع فراوانی و درصد استفاده کارکنان از حرکت دست و چهره۱۸۱

۱ـ۲۶ جدول و نمودار شماره ۲۶: توزیع فراوانی و درصد تاثیر مناسب رفتار کارکنان در تشویق مخاطبان برای پرسیدن سوالات بیشتر

۱۸۲

۱ـ۲۷ جدول و نمودار شماره ۲۷: توزیع فراوانی و درصد تشویق مناسب کارکنان به منظور تشریح مسائل از سوی مخاطبان

۱۸۳

۱ـ۲۸ جدول و نمودار شماره ۲۸: توزیع فراوانی و درصد میزان نارضایتی مخاطبان از انجام کار آنان به صورت ایستاده۱۸۴

۱ـ۲۹ جدول و نمودار شماره ۲۹: توزیع فراوانی و درصد برخورد و تعامل مناسب کارکنان به منظور بیان دیدگاه ها و اظهار نظر از سوی مخاطبان ۱۸۵

جداول دو بعدی

۱ـ۳۰ جدول و نمودار شماره ۳۰: به نظر می رسد بین رفتار مناسب کارکنان شعب در مقابل خواسته ها و انتظارات و رضایتمندی کارفرمایان رابطه معناداری وجود دارد۱۸۶

۱ـ۳۱ جدول و نمودار شماره ۳۱: به نظر می رسد بین بهره گیری کارکنان شعب از شاخص های ارتباطات کلامی و رضایتمندی آنان رابطه معناداری وجود دارد ۱۸۸

۱ـ۳۲ جدول و نمودار شماره ۳۲: به نظر می رسد بین بهره گیری کارکنان شعب از شاخص های ارتباطات غیرکلامی و رضایتمندی آنان رابطه معناداری وجود دارد ۱۹۰

۱ـ۳۳ جدول و نمودار شماره ۳۳: به نظر می رسد بین برگزاری کلاس های آموزش آشنایی با قوانین و مقررات تامین اجتماعی برای کارفرمایان و رضایتمندی آنان رابطه معناداری وجود دارد ۱۹۲

۱ـ۳۴ جدول و نمودار شماره ۳۴: به نظر می رسد بین فعالیت مراکز مشاوره و اطلاع رسانی و رضایتمندی کارفرمایان رابطه معناداری وجود دارد ۱۹۳

۱ـ۳۵ جدول و نمودار شماره ۳۵: به نظر می رسد بین کاهش مدت زمان انجام امور و کاهش تردد کارفرمایان به شعب و رضایتمندی آنان رابطه معناداری وجود دارد ۱۹۵

فهرست شکل ها

عنوانصفحه

۱ـ۱ فرایند ارتباط ۲۸

۱ـ۲ مدل ارتباطی ارسطو ۲۹

۱ـ۳ مدل ارتباطی شانون وویوور۲۹

۱ـ۴ عناصر اصلی ارتباط موثر۴۲

۱ـ۵ انواع ارتباطات غیرکلامی۸۵

۱ـ۶ انواع تقویت کننده های کلامی و غیرکلامی ۹۱

۱ـ۷ هرم سلسله مراتب نیازهای مازلو۱۰۳

۱ـ۸ فاکتورهای موثر بر ادراکات مشتری از خدمات ۱۱۰

۱ـ۹ الگوی کانو۱۱۰

۱ـ۱۰ نمودار ویژگی های خدمات۱۱۳

۱ـ۱۱ نمودار عوامل مرتبط با رضایت مشتری۱۱۴

۱ـ۱۲ عامل های اصلی برآورده شدن رضایت مشتری۱۱۵

چکیده:

موضوع اصلی این پژوهش “میزان رضایتمندی کارفرمایان از ارتباطات انسانی کارکنان شعب تامین اجتماعی تهران” استدر این تحقیق ۶ سوال و فرضیه با استفاده از آزمون های آماری و جداول یک و دو بعدی مورد سنجش قرار گرفته استروش اصلی این تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است۱۶ شعبه به صورت نمونه گیری تصادفی از قسمت های شمال، جنوب، شرق، غرب ومرکز تهران انتخاب شده و با استفاده از فرمول “کوکران” ۴۰۰ پرسشنامه در بین کارفرمایان مراجعه کننده به این ۱۶ شعبه توزیع شدپس از جمع آوری این اطلاعات و
بهره گیری از نرم افزار اسپیاساس و بررسی نتایج داده ها، تایید یا رد فرضیه ها مورد آزمون واقع شد

میزان رضایتمندی کارفرمایان از کارکنان شعب تامین اجتماعی

دانلود پروژه بررسی میزان رضایتمندی کار فرمایان از ارتباطات انسانی کارکنان شعب تامین اجتماعی


مقاله بررسی مقایسه سلامت روانی بین سالمندان ساکن خانه سالمندان و سالمندان ساکن در منزل

بررسی مقایسه سلامت روانی بین سالمندان ساکن خانه سالمندان و سالمندان ساکن در منزل

فهرست مطالب

فصل اول (مقدمه). ۲

بیان مسأله:۳

اهداف تحقیق:۵

سوالات پژوهش:۵

مفاهیم و متغیرهای بکار رفته در پژوهش:۵

مفاهیم به کار رفته در پرسشنامه سلامت روان GHQ

فصل دوم

پیشینه تحقیق.. ۹

مقدمه:۱۰

پیشینه نظری.. ۱۲

مفهوم سلامت روان شناختی یا سلامت روان.. ۱۲

مفهوم سلامت روان در نظریه های روانکاوی:۱۴

دیدگاه فروید (۱۸۵۶) در ارتباط با سلامت روان:۱۴

مفهوم سلامت روان در نظریه روانی اجتماعی و زیستی آدلر (۱۸۷۰). ۱۵

نظریه اریکسون (۱۹۶۳) در ارتباط با سلامت :۱۶

نظریه کورت لوین)۱۸۹۰(در ارتباط با سلامت روان:۱۷

نظریه کارل راجرز (۱۹۰۲) در ارتباط با سلامت روان:۱۸

مفهوم سالمندی در نظریه های مختلف:۱۸

پیشینه پژوهشی:۲۲

مقایسه سلامت عمومی و حمایت اجتماعی بین سالمندان ساکن در خانه:۲۵

سالمندان و سالمندان ساکن در خانواده های شهر اهواز:۲۵

یافته ها:۲۷

نتیجه گیری:۲۸

فصل سوم. ۲۹

روش تحقیق.. ۲۹

جامعه آماری:۳۰

روش نمونه گیری:۳۰

نمونه. ۳۱

روش گرد آوری اطلاعات:۳۱

ابزار مورد استفاده پژوهش:۳۲

شیوه تجزیه و تحلیل داده:۳۲

فصل چهارم. ۳۳

یافته های تحقیق.. ۳۳

مقدمه:۳۴

فصل پنجم. ۴۳

بحث، تفسیر، نتیجه گیری.. ۴۳

محدودیت های پژوهشی :۴۶

پیشنهادات:۴۶

منابع:۴۸

پیوست… ۵۱

پرسش نامه GHQ :56

فصل اول (مقدمه)

ترقی و پویایی و اعتلای هر جامعه ای جز در داشتن عناصر و اعضایی سالم و کارآمد در آن اجتماع نمی باشد افرادی که علاوه بر وضعیت جسمانی مناسب از لحاظ وضعیت روحی و روانی نیز در حد متعادل و مطلوبی باشند. بدون تردید تقارن سلامتی جسمانی و روانی اصلی ترین نتیجه اش داشتن جامعه ای شکوفا و با آتیه است. سلامت روانی مقوله ای بسیار حائز اهمیت است چرا که تأثیر روح و روان بر عملکرد جسمانی بر هیچ کس پوشیده نیست. در این راه بزرگان مذهبی ما و همچنین دانشمندان علوم پزشکی از دیر باز بر مبحث سلامت روان تأکید داشته اند.

مولوی علیه الرحمه می فرماید:

تن ز جان و جان ز تن مستور نیست لیک کس را دید جان دستور نیست

لذا پرداختن به این بحث به دلیل اهمیتش لازم و ضروری می باشد. حداقل دانستن وضع موجود یک جامعه از لحاظ سلامت روان به افرادی که قصد برنامه ریزی برای آینده آن جامعه را دارند در برآورده های معقولانه کمک خواهند کرد.

بیان مسأله:

در طول قرن بیستم انسان پیش از تمام تاریخ بشریت دستخوش دگرگونی از نظر شیوه های زندگی روابط اجتماعی و مسائل اقتصادی گردیده است. تلاش در جهت صنعتی شدن و گسترش شهرنشینی و زندگی مکانیزه که لازمه آن قبول شیوه های نوین برای زندگی است. اثر معکوس بر سلامت انسان گذاشته و در ارتباط با مقوله سلامت ابعاد دیگری را مشخص نموده است. یکی از این ابعاد سلامت روان افراد جامعه است. مقوله ای که اگرچه تازگی ندارد لیکن از نظر تخصصی دیر زمانی نیست که به آن توجه گردیده است. با توجه به شیوع بیماری روانی در جامعه اهمیت تلاش در جهت اعتلای سلامت روانی افراد هر اجتماعی بارزتر می گردد. مهمترین مسأله در این ارتباط پیشگیری از مسائلی است که باعث می گردد سلامت روان افراد جامعه مختل گردد و بالطبع پیامدهای منفی در پی داشته باشد. پیشگیری از بروز این عوامل نیز جز با آشنایی با وضعیت موجود سلامت روان در افراد جامعه ای که قصد پیشگیری در آن را داریم ممکن نیست. چرا که آشنایی با وضع موجود ما را به اوضاع امیدوار می سازد و یا ما را جهت بکارگیری روشهای مناسب، در جهت از بین بردن عوامل مخل سلامت روان و بکارگیری ابزارهای مناسب در این جهت یاری می نماید. بحث سلامت روان سالمندان به دلیل پرورش نسل از اهمیت ویژه ای برخوردار است لذا در این پژوهش سعی شده است تا بر سلامت روان سالمندان ساکن در خانه سالمندان و ساکن در خانه خود را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم و سعی نموده ایم این مقایسه بین دو شهر (گرگان و بستک) استان شمال و جنوب کشور انجام گیرد.

اهداف تحقیق:

در این پژوهش مهمترین هدف محققین دستیابی به وضعیت موجود سلامت روان سالمندان نمونه مورد نظر سالمندان ساکن در خانه خود و مقایسه این دو می­باشد.

سوالات پژوهش:

۱- وضعیت سلامت روان سالمندان بر حسب جنسیت چگونه است؟

۲- وضعیت سلامت روان سالمندان بر حسب وضعیت سکونت (منزل و سرای سالمندان) چگونه است؟

۳- وضعیت سلامت روان بر حسب شهر ( گرگان و بستک ) چگونه است؟

۴- وضعیت مقیاسهای ۴ گانه GHQ28بر حسب جنسیت چگونه است؟

مفاهیم و متغیرهای بکار رفته در پژوهش:

۱- بهداشت روانی – بهداشت روانی به معنای سلامت فکر و اندیشه می باشد و منظور نشان دادن وضع مثبت و سلامت روانی است که می تواند نسبت به ایجاد نظام ارزشمندی در مورد ایجاد تحرک و پیشرفت و تکامل در حد فردی، ملی و بین المللی کمک کند. (حسینی – ۱۳۷۴)

۲- بهداشت روانی: مجموعه عواملی که در پیشگیری از ایجاد و یا پیشرفت روند وخامت اختلالات شناختی، احساسی و رفتاری در انسان نقش موثر دارند. (شاملو – ۱۳۸۱)

۳- سالمندی – تغییری است که با گذشت زمان صورت می گیرد این روند دارای جنبه های مثبت و منفی بوده و پویایی فرآیندهای زیستی، ادراک، رشد و تکامل و بلوغ را در بر می گیرد یعنی اینکه سالمندی در طول زندگی ادامه دارد. سالمندی به طور عامیانه مرحله ای تصور می شود که در آن کاهش و زوال جسم و فکر شخص به وقوع می پیوندد و در حقیقت تنها جنبه خاصی از رشد و تکامل نشان داده می شود. (اسماعیلی شیرازی۱۳۷۹)

مفاهیم به کار رفته در پرسشنامه سلامت روان GHQ – ۲۸:

۱- افسردگی – یک نوع اختلال خلقی که ۲ مشخصه عمده آن ناامیدی[۱] –و غمگینی[۲] می باشد و در آن فرد علاوه بر این ۲ مشخصه احساس بی کفایتی و بی ارزشی می نماید. (اتکینسون[۳] – ۱۹۸۳)

۲- اضطراب – هیجان ناخوشایندی است که با اصطلاحاتی مانند – مدل نگرانی و دلشوره وحشت و ترس بیان می شود.

(اتکینسون[۴] – ۱۹۸۳)

۳- کارکرد اجتماعی – طرز تفکر فرد در ارتباط با کارکرد اجتماعی اش در اجتماع و در ارتباط با افراد دیگر.

(اتکینسون – ۱۹۸۳)

۴- وضعیت جسمانی – نگرشی که فرد در این پرسشنامه به وضعیت جسمانی در ارتباط با سلامت یا عدم سلامت آن دارا می باشد.

(اتکینسون – ۱۹۸۳)

سلامت روان شناختی سالمندان

مقاله رشته علوم تربیتی

تحقیق در مورد تفاوت سالمندان خانه سالمندان با منزل


مقاله تاثیر کلاس بندی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

تاثیر کلاس بندی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان


فهرست مطالب


– مقدمه۲


فصل اول :


-مساله تحقیق۴


-اهمیت و ضرورت تحقیق ۶


-طرح تحقیق۶


– سوالات تحقیق ۷


– فرضیه (های ) تحقیق ۸


– تعریف عملیاتی اصطلاحات تحقیق ۹


فصل دوم :


پیشینه تحقیق ۱۰


تاریخچه تشکیل مدارس در ایران ۱۰


فصل سوم :


– روش تحقیق ۱۶


– جامعه آماری ۱۷


– نمونه آماری ۱۷


– حجم نمونه و روش نمونه گیری۱۷


– ابزارهای تحقیق۱۷


– روش تجزیه و تحلیل ۱۷


فصل چهارم :


-مقدمه ۳۴


-جداول


فصل پنجم :


-تجزیه و تحلیل خلاصه های مطالب ۴۰


-آزمون بینه و سیمون۴۷


-محدودیت ها۵۰


-پیشنهادات ۵۱


-منابع ۵۲


فهرست نمودار


-نمودار ۱-۲۳۳


-نمودار ۴-۱-۲ ۳۳


-نمودار ۱-۳۳۴


-نمودار ۴-۱-۳ ۳۴


-نمودار ۱-۶۳۵


-نمودار ۴-۱-۶۳۵


-نمودار ۱-۱۰ ۳۶


-نمودار ۴-۱-۱۰ ۳۶


-نمودار ۱-۱۲ ۳۷


-نمودار ۴-۱-۱۲ ۳۷


-نمودار ۱-۱۴ ۳۸


-نمودار ۴-۱-۱۴ ۳۸

-جدول درصد و فراوانی۳۹


توضیحی کوتاه از مقاله:


مقدمه :


بچه با حرکات دست و پا کم کم مهارتها را یاد می گیرد و با مشاهده رفتار و حرکات اطرافیان , عادات و آداب آنها را جذب میکند و با رد یا قبول دنیایی که برای خود ساخته , آن را تجربه می کند . پس بیشتر از طریق آزمایش تا خطا , شادی تا غم , تجربه تا تلقین و گفتگو تا هدایت , مسائل را فرا می گیرد .


در نتیجه کودک بیشتر از طریق عشق ,از راه شکیبایی ,از طریق درک و فهم ,از راه احساس تعلق داشتن به دیگری ,از طریق عملی و از راه احساس موجودیت کردن ,مسائل را می آموزد .با گذشت هر روز از زنمدگی ,طفل اندکی از آنچه از دیگران می دانند ,می اندیشند و درک می کنند ,را فرا می گیرد .


اگر خوب دقت کنیم می بینیم بچه ها از نظر استعدادها یی که دارند با یکدیگر متفاوتند .دو کودک را نمی توان پیدا کرد که از همه لحاظ شبیه هم باشند .مثلاً اگر در کلاس درس سوالاتی از آنان شود هر کدام از این دانش آموزان به وسیله هوش و استعداد های ذاتی که دارند ,جوابهای گوناگونی را خواهند داد.


لذا روانشناسان و جامعه شناسان با کمک علم زیست شناسی ,پرونده تحصیلی را جهت هر یک از محصلین اتداع نموده اند که هر یک از این پرونده ها ,می توانند بیانگر خصوصیات و شایستگی های فرد فرد دانش آموزان باشد .


امروزه همه تلاش ها کنکا شها و تحقیقات به این جهت است که تمام نو نهالان برای تعلیم و تربیت بهتر و ترقی و تکامل باید از همه متمایز و شناخته شوند .


آگاهی از تفاوتهای فردی می تواند ما را در حل بسیاری از دشواریها یاری دهد ,وقتی قبول کردیم که انسانها از نظر تواناییهای ذاتی و اکتسابی تفاوت دارند ,در پی این نخواهیم بود که از همه ,رفتارهای یکسانی را انتظار داشته باشیم .


اگر کلاس بندی هر یک از دانش آموزان در پایه ها و مقاطع تحصیلی به صورت به صورت علمی و شایسته انجام گیرد ,امکان غفراگیری و کسب مهارت ,با توجه به کلاس بندی صحیح و مدرن ,وجود خواهد داشت .


دنیای ما دریاست هر کودکی ماهیست


دنیای بی ماهی یک ذره زیبا نیست


هر ماهی دریا رنگی به خود دارد


بعضی سفید و سرخ بعضی سیاه و زرد


این ماهیان با هم یک رو و یک رنگند


بیگانه با گینه بیگانه با جنگد


آنها نمی خواهند دریا شود بی آب


از غصه می میرند در خشکی و دریا


حیف است اگر ماهی باشد زدریا دور


ماهی گریزان است از حوض و بنگ و تور


زیبایی ماهی زیبایی دریاست


با آب و آزادی دنیای ما زیباست


مساله تحقیق :

بیان مسله :


در این تحقیق ما در پی پاسخ این سوال هستیم که کلاس بندی بهینه چیست و چه تاثیری در ارتقا و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی دارد :

دبستان خانه شاگرد و معلم و محلی است که بنای زندگی اطفال در آن پی ریزی می شود و یادگارهای گوناگون از دوره پرشور و هیجان طفولیت در خاطره ها به جای می گذارد . در همین خانه بزرگ است که مغز کوچک اطفال شکل اجتماعی می گیرد و به آهنگ با انضباط زندگی آشنا می شود .


اگر دبستان را به ساده ترین صورت آن در آوریم , واحد کوچکی از آن باقی می ماند که کلاس درس نامیده می شود . آنجا نیز قاعدتا”” عده ای طفل خرد سال با شخصی به نام معلم گرد هم نشسته اند و مقدمات کتاب زندگی را ورق می زنند

طبقه بندی شاگردان در دبستانهای معمولی از مهمترین وظایف مدیر دبستان است .

در طبقه بندی باید به رشد جسمی و قدرت فکری و عقلی و رشد ذهنی و اجتماعی و سازگاری روحی و اخلاقی کودکان توجه شود , تا اطفال که بهتر می توانند با یکدیگر کار کنند در یک اتاق قرار گیرند و بین آنان اختلافاتی که به ناسازگاریها منجر می شود , بوجود نیاید .


حال باید دید که :

اگر کلاس بندی صرفا””بر مبنای تراز علمی صورت گیرد و معدل کل دانش آموزان در سال قبل ملاک باشد , آیا این کلاس بندی ایده آل است ؟

اگر کلاس بندی صرفا بر مبنای تراز اخلاقی صورت گیرد و چگونگی رفتار دانش آموزان با دیگران و سازگاری وی با محیط مدرسه و کلاس مد نظر باشد , و دانش آموزانی که برای مدرسه ایجاد مشکل می کنند , در کلاسهای هم پایه به نسبت تساوی تقسیم شوند , آیا چنین کلاس بندی می تواند مناسب باشد ؟

اگر در کلاس بندی , فقط شرایط سنی دانش آموزان در نظر گرفته شود , آیا این کلاتس بندی بهینه است ؟

و یا اگر در کلاس بندی و تقسیم دانش آموزان بین کلاسها , صرفا به میزان تحصیلات والدین دانش آموز توجه شود , آیا چنین کلاس بندی می تواند موفق باشد و موجب هم تراز بودن کلاسها شود و رضایت معلمین همپایه را به دنبال داشته باشد .


برای رسیدن به این پاسخ , در گرمه جاجرمبه مناطق مختلف آموزش و پرورش رفته و از نزدیک با نحوه کلاس بندی مدارس آشنا شدیم , که متعاقبا به ذکر آنها خواهیم پرداخت .

اهمیت و ضرورت تحقی


دکتر ابراهیمی استاد دانشگاه تهران می گوید :

((در بعضی از مدارس , بخصوص در امر کلاس بندی پایه اول دبستان , نحوه تقسیم دانش آموزان در بین کلاسها , فقط بر مبتای تحصیلات والدین صورت می گیرد و دلیلشان این است که دانش آموزانی که پدر و مادر تحصیلکرده باشد , هیچ گونه زحمتی بر دوش معلم ندارد و معلم فقط باید به دانش آموزانی رسیدگی کند که دارای پدر و مادر بی سواد یا کم سواد هستند ))


در بیشتر مدارس ما , کلاس بندی بر اساس معدل کل دانش آموزان صورت می گیرد , باید دید که آیا این روش کمی تواند در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر باشد .

طرح تحقیق :


در کشور ما چندین مدرسه وجود دارد که از نظر کلاس بندی با مشکل مواجه هستند ما بر آنیم تا روش صحیحی برای حل این مشکل بیاب .

در ابتدا باید بدانیم که کلاس بندی چیست و چه نقشی بر پیشرفت تحصیلی دارد و بین مدارسی که کلاس بندی دارند با دیگر مدارس چه تفاوتی وجود دارد و وظایف معلمان در اینگونه مدارس چگونه است .

در این تحقیق منظور ما از کلاس بندی تقسیم دانش آموزان در بین کلاسها بر اساس معدل سال قبل آنها می باشد . ما می خواهیم بدانیم آیا این روش صحیح است یا خیر؟

بهمین دلیل به سراغ پایه های ابتدایی در چند مدرسه تهران رفته ایم و تحقیق خود را با پرسشنامه و پرونده تحصیلی دانش آموزان شروع کرده ایم .


سوالات تحقیق :


۱- آیا در منطقه واحد پوششی شما از کلاس بندی مدرن استفاده می شود ؟

بله خیر تا حدودی

۲- نظر شما راجع به کلاس بندی مدرن و بهینه چیست ؟ ۳- معلمان مربوطه باید در امر کلاس بندی اعمال نظر کنند .

۴- کلاس بندی دانش آموزان باید به صورت حروف الفبا یا تصادفی انجام گیرد

۵- در امر کلاس بندی باید مسائل اخلاقی دانش آموزان مد نظر قرار گیرد .

۶- کلاس بندی صرفا به صورت تراز علمی مناسب است .

۷- در مدارسی که دانش آموزان آنها به صورت غیر منظم و تصادفی کلاس بندی شده اند رقابت وجود دارد

۸- در بین معلمین کلاسهایی که به صورت منظو کلاس بندی شده اند رقابت وجود دارد .

۹- با استفاده از طرح تراز علمی –اخلاقی در کلاس بندی زمینه رقابت بیشتر در بین دانش آموزان فراهم می شود .

۱۰- وظایف معلمین در مدارسی که کلاس بندی مدرن دارند با مدارسی که کلاس بندی مدرن ندارند یکسان است .

۱۱- در مدارسی که کلاس بندی مدرن دارند می توانند مقداری از وظایف خود را به دانش آموزان زرنگ واگذار کنند .

۱۲- کلاس بندی مدرن و اصولی در مدارس وجود ندارد .

۱۳- در کلاس بندی دانش آموزان , مدیر نباید دخالت کند بلکه معلمان کلاسهای همپایه دانش آموزان را بر اساس ملاکهای مختلفی که دارند شناسایی کرده و می توانند آنان را کلاس بندی نمایند .

۱۴- در کلاس بندی دانش آموزان علاوه بر تراز علمی و اخلاقی دانش آموزان باید تحصیلات پدر و مادر مد نظر قرار گیرد .

۱۵_ آیا با طرح کارانه به صورت فعلی موافقید ؟

۱۶_ طرح کارانه به افراد لایق تعلق می گیرد .

۱۷ _ طرح کارانه زمینه رقابت بین آموزگاران پایه ها را سبب می گردد .

فرضیه های تحقیق :


۱- بین مدارسی که کلاس بندی دارند , با مدارسی که کلاس بندی ندارند از نظر آموزشی تفاوت وجود دارد


۲- سن و جنس دانش آموزان بر روی کلاس بندی آنان تاثیر می گذارد .

تعریف عملیاتی اصطلاحات تحقیق :


دانش آموز : افرادی که در یکی از پایه های تحصیلی , مشغول کسب علم و دانش هستند


معدل کل : مجموع نمرات درسی تقسیم بر تعداد دروس


پیشرفت تحصیلی : رفتن دانش آموز از پایه ای تحصیلی به پایه ای بالاتر و کسب معدل بالای ۱۵


کلاس بندی : تقسیم دانش آموزان در بین کلاسها بر مبنای معدل کسب کرده در سال قبل که این معدل کسب شده باید :


رشته روانشناسی رشته علوم تربیتی


پروژه تاثیر کلاس بندی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان


تاثیر کلاس بندی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان


مقاله پیشرفت تحصیلی دانش آموزان


دانلود کامل تاثیر کلاس بندی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان


مقاله مدیریت و محافظت از شبکه های کامپیوتری

این فایل با فرمت word بوده قابل ویرایش است و آماده پرینت

مدیریت و محافظت از شبکه های کامپیوتری
فهرست مطالب

چکیده A

بخش اول:مدیریت شبکه های کامپیوتر۱
مقدمه۲

مقدمات یک شبکه۲

مزیت‌های یک شبکه ۳

کارکنان شبکه۴

مدیر شبکه۵

سایر کارکنان۵

فصل اول: مدیریت شبکه چیست؟۶

مدیریت شبکه چیست؟ ۷

مدیریت شماره‌های اشتراکی شبکه۹

شماره‌های اشتراک کاربری۱۰

ایجاد شماره‌های اشتراک کاربری ۱۱

شماره‌های اشتراک گروه۱۶

محلی در مقایسه با جهانی۱۷

گروههای توکار۱۹

برقراری ارتباط چندتایی ۱۹

فصل دوم: مدیریت شبکه۲۱

مدیریت شبکه ۲۲

مفاهیم مدیریت۲۲

محدودیت‌های مدیریتی۲۳

مشکلات شبکه ۲۳

تنظیم و پیکربندی شبکه۲۴

فصل سوم:شبکه بندی و ارتباطات ۲۵

شبکه بندی و ارتباطات ۲۶

همگون سازی و تکرارسازی۲۸

فصل چهارم: عیب‌یابی و رفع عیب۳۴

عیب‌یابی و رفع عیب ۳۴

Net account /synch35

نظارت بر عملیات Active Directory 35

فصل پنجم: مفهوم مدیریت منابع ۳۶

مدیریت منابع ۳۷

منابع سخت‌افزاری ۳۸

پیکربندی و استفاده از سرورهای چاپ ۳۸

نصب نرم افزار مدیریت۳۹

تنظیم اولیه۴۰

درک مدیریت SNMP41

سهمیه دیسک۴۴

فایل‌ها و فهرست‌ها۴۵

نصب/ارتقاء نرم افزار ۴۵

مدیریت منبع تغذیه شبکه ۴۷

مدیریت منبع تغذیه ویندوز ۲۰۰۰ ۴۸

فصل ششم: ابزارهای مدیریت ۵۰

ابزارهای مدیریت۵۱

ابزارهای مدیریت مایکروسافت۵۱

Zero Administration 55

Management Console 56

فصل هفتم: مدیریت عملکرد شبکه۵۸

مدیریت عملکرد شبکه۵۹

مشکلات بالقوه عملکرد شبکه۵۹

مسائل لایه فیزیکی۶۰

مسائل مربوط به ترافیک شبکه۶۲

مشکلات تشخیص‌آدرس۶۹

مسائل میان شبکه‌ای ۶۹

فصل هشتم: ذخیره‌سازی در شبکه ۷۱

ذخیره‌سازی در شبکه ۷۲

نکته‌های مربوط به مدیریت سرور CD 73

مدیریت image73

کابینت‌ها ۷۴

مفاهیم SAN74

درک SAN 76

مدیریتSAN77

بخش دوم: محافظت از شبکه‌های کامپیوتری۷۹

مقدمه۸۰

فصل نهم: حفاظت از شبکه۸۱

حفاظت از شبکه ۸۲

تضمین سلامت داده‌ها۸۲

حفاظت از سیستم عامل۸۳

رویه‌های نصب۸۴

تکنیک‌های مراقبت از سیستم ۸۷

فصل دهم: حفاظت از سخت افزار۸۹

حفاظت از سخت‌افزار ۹۰

منابع تغذیه وقفه ناپذیر(UPS)90

عوامل زیست محیطی۹۴

تکرارسازی سخت افزار ۹۵

حفاظت از داده‌های کاربری۹۶

تهیه نسخه پشتیبان۹۷

ذخیره‌سازی دیسک تکرارساز ۹۹

فصل یازدهم: پیاده سازی برنامه سلامت داده‌ها۱۰۴

پیاده‌سازی برنامه سلامت داده‌ها ۱۰۵

برنامه‌ریزی برای امنیت شبکه و داده‌ها۱۰۶

سطوح امنیت۱۰۷

سیاستهای امنیتی۱۰۸

ارزیابی قابلیت‌های آسیب‌پذیری امنیت ۱۰۹

ارزیابی تهدیدهای امنیتی۱۱۱

برقراری اقداماتی متقابل امنیتی۱۱۲

وسایل اشتراکی با کلمه رمز۱۱۳

ایستگاههای کاری بدون دیسک ۱۱۵

رمزگذاری ۱۱۶

حافظه‌های ویروسی۱۱۹

فصل دوازدهم: تنظیمات مربوط به امنیت در شبکه‌ها۱۲۲

محافظت با استفاده از کلمه عبور۱۲۳

تنظیمات مربوط به کلمه‌های عبور حسابهای کاربران ۱۲۴

مشخص کردن طول کلمه عبور ۱۲۵

تنظیم مدت اعتبار کلمه‌های عبور ۱۲۶

الزام بر استفاده از کلمه‌های عبور پیچیده ۱۲۷

تدابیر مربوط به بستن یک حساب ۱۲۸
فصل سیزدهم: امنیت شبکه۱۲۹

امنیت شبکه ۱۳۰

عملیات شبکه ۱۳۰

تجزیه و تحلیل هزینه شبکه۱۳۱

تکنیک‌های مدیریت و عیب‌یابی ۱۳۲

دیواره‌های آتش ۱۳۴

فیلتر کردن بسته‌ها۱۳۴

NAT135

دیوارهای آتش سرورهای Proxy 137

درک یک دیوار آتش ۱۳۷

دیوارهای آتش و TCP/IP 139

دیوارهای آتش از نوع فیلترسازی بسته۱۳۹

مزیت‌ها و کاستی‌های فیلترسازی بسته ۱۴۰

دیوار آتش از نوع Application Gateways141

دیوار آتش از نوع Circute-Level Gateways 142

دیوار آتش از نوع Stateful-Packet-inspection-engin142

فصل چهاردهم: مدلهای مختلف امنیتی ۱۴۴

مدلهای مختلف امنیتی۱۴۵

امنیت سطحکاربر۱۴۵

امنیت سطحمشترک۱۴۵

فصل پانزدهم : پروتکل‌های امنیتی۱۴۶

پروتکل‌های امنیتی ۱۴۷

Ipsec147

L2TP 148

SSL149

Kerberos150

فصل شانزدهم:مواردی در مورد امنیت شبکه‌ها۱۵۱

امنیت ارتباطات ۱۵۲

IPsec 152

دیوارهای آتش ۱۵۵

شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) 156

امنیت نماهای الکترونیکی ۱۵۷

امنیت وب۱۵۸

فصل هفدهم:مبانی امنیت در شبکه‌ها۱۶۰

مبانی امنیت شبکه ۱۶۱

انواع رایج حملات۱۶۱

اقدامات امنیتی خوب۱۶۲

مقاوم‌سازی سیستم‌ها در مقابل حملات۱۶۲

حفاظت از شبکه‌ در برابر ویروسها ۱۶۳

مفاهیم ویروس ۱۶۴

خطاهای نرم‌افزاری۱۶۴

اسبهای تروا۱۶۴

بمبهای نرم‌افزاری (Softwar Bombs)164

بمبهای منطقی (Logic bombs) 165

بمبهای ساعتی (Time Bombs) 165

تکرارکننده‌ها (Replicators)165

کرم‌ها (worms) 166

ویروسها۱۶۶

جستجوی ویروسها۱۶۸

نصب ویروس‌یاب ۱۷۱

حذف آلودگی ۱۷۲

فصل هجدهم: جلوگیری از آلودگی توسط ویروس۱۷۳

جلوگیری از الودگی توسط ویروس ۱۷۴

جلوگیری از ویروسهای ماکرو۱۷۵

حذف یک ویروس ماکرو۱۷۶

مقدمه:

مقدمات یک شبکه

یک کامپیوتر تحت شبکه که منابع را فراهم می سازد یک سرویس دهنده نامیده می شودکامپیوتری که به این منابع دسترسی دارد را بعنوان یک ایستگاه کاری یا سرویس گیرنده می شناسیمسرویس دهنده ها از قدرتمندترین کامپیوترهایروی شبکه می باشند زیرا آنها جهت ارائه خدمات به بسیاری از نیازهای سایر کامپیوترها به قدرت بیشتری نیاز دارنددر مقایسه ایستگاههای کاری یا سرویس گیرنده ها معمولاً از کامپیوترهای شخصی ارزان قیمت و با قدرت پردازش پایین تر می باشند و برای شبکه های کوچک با تعداد کمتری از کاربران می توانید از شبکه نظیر به نظیر استفاده کنیدتمامی کامپیوترهای بر روی شبکه باید به یکدیگر متصل باشند و این اتصال از طریق کارت رابط شبکه و کابل کشی صورت می گیرد

مزیت های یک شبکه

با کامپیوترهای مجزا، برنامه‌های کاربردی و منابع باید بصورت جداگانه برای کامپیوترهای شخصی تهیه شوند

تمام کامپیوترهای شبکه می توانند از وسایل زیر به صورت اشتراکی استفاده کنند:

· فایلها

· پیامهای پست الکترونیکی

· نرم افزار واژه پرداز

· نرم افزار کنترل پروژه

· نرم افزار گرافیکی

· پخش زنده صدا و تصویر

· چاپگرها

· دستگاههای فاکس

· مودم ها

· درایوهای CD-ROM

· درایوهای دیسک سخت

بدلیل اینکه کامپیوترها می توانند بر روی یک شبکه عملیات را بصورت اشتراکی انجام دهند، مدیریت کل شبکه بصورت کارامد از یک مکان مرکزی انجام پریر می شودبروز رسانی آسان برنامه های کاربردی بر روی شبکه مزیت مهمی در رابطه با استفاده از شبکه ها می باشد

در شبکه ها علاوه بر به اشتراک گذاری اطلاعات، نگهداری و حفاظت از اطلاعات نیز به آسانی صورت می گیرد

کاربران فقط می توانند از طریق یک نام logonو کلمه رمز وارد سیستم شوند و این کلمه رمز فقط دسترسی به اطلاعات خاصی را در اختیار هر کاربر قرار می دهددر نهایت، شبکه ها رسانه های ایده آل برای برقراری ارتباط بین کاربران می‌باشند

کارکنان شبکه

در محیطهای کامپیوتری تک کاربری، هر کاربر مسئولیت کامپیوتر خود را بعهده دارددر یک محیط شبکه،مدیریت و نگهداری شبکه در اختیار یک گروه از افراد متخصص قرار می گیرد

مدیر شبکه

یک مدیر شبکه باید با آموزش خوب تمامی جوانب یک شبکه را بداندیک شبکه کامپیوتری به نگهداری و مراقبت روزانه نیاز داردمدیر شبکه مهمترین فرد بریا یک شبکه می باشداگر از محیط تک کاربری به یک محیط شبکه ای سؤیچ می کنید،حتماً مدیریت شبکه را نخست مشخص کنیدمی توانید یک مدیر شبکه استخدام کنید و اینکار باید با دقت زیاد صورت بگیرد

سایر کارکنان

اگر چه یک مدیر شبکه شاید برای انجام کارهای روزمره برای یک شبکه کوچک کافی باشد، شبکه های بزرگتر و تخصصی تر به بیش از یک نفر نایز دارنددر زیر لیستی از سایر کارکنان ارائه شده است

· مدیر امنیت شبکه

· مدیر بانک اطلاعاتی شبکه

· مدیر گروه کاری

· کارکنان پشتیبان

· کارکنان قراردادی جهت مراقبت از شبکه

· Webmaster

مدیریت شبکه چیست؟

سازماندهی شبکه زمانی شروع میشودکه فردی تصمیم میگیرد که شبکه نیاز است اولین چیزی را که باید تعریف کنید این است که به عنوان یک گرداننده شبکه چه چیزی را میخواهید شبکه برایتان انجام دهد جواب این سئوال را طراحی شبکه ومسیر لازم را تا زمانی که همه از شبکه استفاده کنند مشخص میکند

مهمترین بخش از نقش شما به عنوان یک گرداننده شبکه مستند سازی چرخه زندگی شبکه میباشد که با مرحله برنامه ریزی شروع شده ودر طول زندگی شبکه تان ادامه خواهد داشت این کار یکی از رایجترین قطعاتی است که انجام نمی گیرد از آن به عنوان تحمل خرابی برای گرداننده شبکه فکر کنید هدف مستند سازی فراهم نمودن تداوم شبکه می باشد هنگام ایجاد مستنداتاز خود بپرسید که اگر ناگهان شما در دسترس نبودید گرداننده جدید چه چیزهایی را باید بدانددر این رابطه کلمه های رمز سازماندهی شده باید نوشته شده در یک پاکت گذاشته شوندودرجای امنی نگهداری شوند سایر کارکنان کلیدی باید مکان نگهداری این کلمه های رمز را بدانند مستند سازی باید با پیکربندی جاری شروع شود و جواب سئوال های زیر را داشته باشد:

از کدام سخت افزار ونرم افزارو کدام نسخه ها در حال حاضر استفاده میکنید؟

آیا این سخت افزار ها ونرم افزارها برای نیازهایتان کافی میباشند؟

ارزیابی شما در رابطه با رشد شبکه در آینده چه میباشد؟

باید شکلی از تمام نوشته های خود مانند اطلاعات مربوط به مسیریاب ها ،پل ها و غیره وهمچنین پیکربندی هر یک از آنها را داشته باشیدتمام مستندات مربوط به سخت افزار و نرم افزار را در یک مکان مرکزی نگهداری کنید ودر صورت قرض دادن آنها به شخصی حتما یک سیستم رد یابی جهت بازپس گرفتن انها داشته باشید یک لیست خلاصه با ترتیب الفبایی از هر تغییر یا افزودن برای سخت افزار یا نرم افزار را ایجاد کنید نگهداشتن یک کپی از این مستندات در مکان دیگری در مواقع وقوع حادثه می تواند بازیافت آنها را سریعتر کند

توصیه :

برنامه ریزی از اهمیت زیادی بر خوردار می باشد هیچ عاملی برای شبکه تان مهمتر از برنامه ریزی صحیح نمی باشدنجار ها شعار معروفی دارند:”دو بار اندازه بگیرید، یک بار ببرید “این فلسفه میتواند در مورد شبکه ها به کار گرفته شود:” دو بار برنامه ریزی کنید، یکبار نصب کنید” یک شبکه با طراحی ضعیف پس ازنصببا تغییرات جزئی جهت رفع مشکلات تقریباً غیر ممکن خواهد بود شاید تخصیص وقت لازم جهت برنامه ریزی صحیح شبکه در شروع کار اتلاف وقت به حساب آید اما در واقع زمان با ارزشی را در دراز مدت صرفه جویی کرده اید

مدیریت شماره های اشتراک شبکه

قبل از راه اندازی شبکه باید در مورد چگونگی مدیریت دسترسی تصمیم گیریدباید یک روش یک نواخت را جهت مدیریت دسترسی کاربران شبکه برقرار نمایید دسترسی فقط مربوط به وارد شدن به سیستم از طریق یک ایستگاه کاری خاص نمی باشد بلکه دسترسی به منابع را نیز شامل میباشد قبل از اتخاذ تصمیم باید روشی را که برای تخصیص اسامی کاربران و کلمه های رمز استفاده خواهید نمود تعریف کنید دو نوع اصلی از شماره های اشتراک شبکه که امکان مدیریت کاربران را برایتان فراهم میسازد عبارتند از شمار های اشتراک کاربری وشماره های اشتراک گروه

شماره های اشتراک کاربری

چندین عنصر جهانی جهت مدیریت شمار ه های اشتراک کاربری می‌توانند استفاده شوندمانند چگونگی نام گذاری کاربران وگروهها تا وظایف سازماندهی آسانتر شونداین اسامی باید شناسایی مکانم یا شغل کاربروعملیات هر گروه را برایتان به آسانی فراهم میسازد قوانین به کار گرفته شده در مورد استفاده از کلمه های رمزنیز میتوانند عملیات شما را آسانتر کنند یکی از قوانین مربوط به دفعات نا موفق واردشدن به سیستم و این که تا چه مدت کاربر نمی تواند وارد سیستم شود میباشد

توجه:

اگر فکر می کنید که شبکه تان به طور غیر قانونی استفاده میشود،میتوانید این مطلب را با فعال سازی مجدد شمارههای اشتراک به صورت دستی که پس از سه نوبت سعی جهت واردشدن به سیستم را مورد بررسی قرار دهید با این روش،کاربر باید عدم توانایی خود را جهت واردشدن به سیستم به شما اطلاع دهد اگر کاربر باعث این وضعیت درخارج ماندن از سیستم نباشد، خواهید دانست که یک شخص بدون مجوز قصد دسترسی به شبکه تان را داشته است

دیوارهای آتش در مورد امنیت شبکه

مقاله در مورد محافظت از شبکه

مدیریت و محافظت از شبکه های کامپیوتری

دانلود کامل مدیریت و محافظت از شبکه های کامپیوتری