بررسی نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدارس راهنمایی
فهرست مطالب
چکیده . ۱
فصل اول :بیان مسئله
بیان مسئله . ۲
اهداف تحقیق ۳
اهمیت و ضرورت. ۴
سوالات پژوهشی . ۵
فصل دوم :پیشینه تحقیق
پیشینه تحقیق . ۶
فصل سوم :روش تحقیق
روش تحقیق. ۸
فصل چهارم :یافته های تحقیق
پاسخ به سوالات پژوهشی . ۹
فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری و بحث . ۱۴
پیشنهادات ۱۸
یادداشت ها ۱۹
منابع مورد استفاده . ۲۰
پیوست . ۲۱
فهرست جداول
جدول ۱-۴٫ ۹
جدول ۲-۴ . ۱۰
جدول ۳-۴ ۱۱
جدول ۴-۴ . ۱۱
جدول۵-۴٫ ۱۲
جدول ۶-۴ ۱۲
«چکیده»
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی بر روی ۶۴ دانش آموز و ۶۴ معلم انجام گرفته است.
جهت گردآوری داده ها، ۲ عدد پرسشنامه شامل سئوالات محقق ساخته، یکی ویژه دانش آموزان با تعداد ۱۰ سئوال و دیگری ویژه معلم با تعداد ۲۰ سئوال تهیه و اجرا شد، که بعد از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج حاصل به شرح زیر می باشد:
اکثر دانش آموزان و معلّمان دوست دارند امتحانات به صورت کتبی برگزار شود زیرا این روش اضطراب دانش آموز را کاهش داده و نمره گذاری برای معلم را راحت تر می کند.
آنها معتقدند که ارزشیابی به شیوه ی کیفی و توصیفی بهتر است و برگزاری روش عملی و شفاهی ارزشیابی با مشکلاتی مواجه است. اکثر معلّمان از وضع موجود ارزشیابی راضی هستند که دلایل متفاوتی را برای آن می توان بیان کرد. ارزشیابی به صورت عملی و شفاهی در تشخیص مشکلات یادگیری فراگیران و رفع ابهامات جزئی آنها می تواند بسیار مؤثر باشد.
بیان مسئله
هدف اساسی تعلیم و تربیت را می توان ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار دانش آموزان دانست و آموزش و پرورش از سه مرحله اساسی تشکیل شده است عبارتند از:
۱٫ تهیه و تدوین اهداف ۲٫ آموزشی ۳٫ ارزشیابی
آنچه مسلم است یکی از مهمترین عوامل احراز موفقیت در اصلاح نظام آموزشی شناخت فرآیند یادگیری یاددهی و نظام ارزشیابی و همسو نبودن آنها در راستای اهداف آموزش و پرورش است. امروزه ارزشیابی یادگیری های دانش آموزان یکی از مهمترین و در عین حال پیچیده ترین ارکان نظام تعلیم و تربیت است. چرا که ارزشیابی پیشرفت تحصیلی نه تنها به عنوان ارزشیابی از برنامه ها و محتوای کتاب های درسی و تعیین میزان تحقیق اهداف آموزشی امکان می رود بلکه به عنوان ابزاری مهم و اساسی جهت ارتقا دانش آموزان به پایه تحصیلی بالاتر به کار می رود. ارزشیابی به طور ساده به تعیین ارزشیابی برای هر چیزی یا داوری کردن ارزشها است.
چندین تعریف برای ارزشیابی آموزشی وجود دارد. تعریفی نسبتاً کاملتر را کرانباخ ارائه داده است، او ارزشیابی را «جمع آوری و کاربرد اطلاعات به منظور تصمیم گیری درباره یک برنامه آموزشی» تعریف کرده است (کرانباخ، ۱۹۶۳). منظور کرانباخ از «برنامه آموزشی» طیفی وسیع است که از مجموعه ای از مواد و فعالیت های آموزشی توزیع شده در سطح کشور تا تجارب آموزشی یک دانش آموز واحد را در بر گیرد.
گفته های کرانباخ، به قصد بالا بردن کیفیت آموزشی و یادگیری موضوعات مختلف درسی تهیه شده است.
کرانباخ به آزمایش و اصلاح دوره های درسی جدید توجه داشت که از مطالعه مختلف و آزمایش های آموزشی به وجود آمده بودند. کرانباخ باور داشت که فقط از طریق فعالیت های وسیع جمع آوری اطلاعات در موقعیت های واقعی کلاس درس می توان تعیین کرد که در کجا و چه اندازه موفق و یا ناموفق اند.
ارزشیابی پیشرفت تحصیلی عبارتند از: «فرآیند منظم برای تعیین و تشخیص میزان پیشرفت یادگیرندگان در رسیدن به هدف های آموزشی» (گران لاندل، ۱۹۷۱، ص۸)
به ویژه در مدارس راهنمایی از شیوه های ارزشیابی تنها در ارزشیابی شفاهی- کتبی، کمی استفاده می شود.
بیش از این فعالیت های معلمان اغلب در جهت تعیین میزان موفقیت دانش آموزان در یادگیری مطالب درسی بوده است. در حالی که به شیوه های ارزشیابی به صورت مداوم در طول سال تحصیلی برای هر دانش آموز تأکید می شود.
به گفته ی بسیاری از صاحب نظران، اجرای ارزشیابی تکوینی وسیله ی مهمی برای سنجش چنین سطح انتظاری در آموزش و پرورش هرگز از طریق برگزاری امتحانات چند نوبتی کتبی در طول سال تحصیلی مقدور نیست و اجرای انواع ارزش یابی متناسب با هر درس در جریان یاددهی و یادگیری می توان پاسخ گوی این سطح انتظار باشد. لذا این تحقیق برآن است که نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدراس راهنمایی چیست؟
– هدف کلی تحقیق
بررسی شیوه های ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان.
– اهداف جزئی تحقیق:
۱- بررسی نگرش معلمان نسبت به ارزشیابی کتبی و شفاهی.
۲- بررسی علاقه معلمان در استفاده از روش های عملی (تحقیق، آزمایش،…) ارزشیابی.
۳- بررسی گرایش دانش آموزان به انواع ارزشیابی.
۴- مقایسه میزان به کارگیری شیوه های ارزشیابی کمی و کیفی
۵- شناخت رابطه بین شیوه های ارزشیابی و هیجانات دانش آموزان.
۶- شناخت این که در کدام شیوه ارزشیابی دانش آموزان بهتر پی به مفهوم سئوالات می برند.
۷- شناخت مسائل و مشکلات اجرایی شیوه های ارزشیابی از نظر معلمان
۸- شناخت راه کارهای رفع موانع اجرایی در شیوه های ارزش یابی از نظر معلمان.
۹- شناخت وضعیت موجود چگونگی اجرای انواع ارزشیابی های کیفی و کمی در کلاس درس.
– اهمیت و ضرورت:
در تعلیم و تربیت معاصر، الگوی ارزش یابی تحصیلی به صورت یک متغیر عمده در فرآیند یاددهی- یادگیری خودنمایی می کند؛ آن چنان که دانش آموزان نحوه ی مطالعه ی خود را نیز با این الگو تطبیق می دهند. حتی اگر معلمان بین خود تفاوتی در طرح سئوال و نوع ارزشیابی احساس کنند؛ روش مطالعه خود را تغییر می دهند و با آن هم نوا می شوند. از طرفی وزارت آموزش و پرورش برای استفاده مفیدتر دانش آموزان از ماه های سال تحصیلی، یک نوبت از امتحانات پایه راهنمایی را حذف کرده است تا به جای تعطیل کردن کلاس درس و برگزاری امتحانات فرآیند یاددهی و یادگیری ادامه یابد و به جای آن، معلمان در طول سال تحصیلی به شیوه های مختلف، ارزش یابی تحصیلی دانش آموزان را انجام می دهند. از آن جا که این شیوه ی ارزش یابی مهارت ها، رفتارها، ذهنیتِ دانش آموزان را به طور مستمر ارزش یابی می کند و در طول سال تحصیلی جریان دارد.
ارزش یابی آموزشی در پی تعیین کیفیت اوست و در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی کیفیت را به عنون میزان دست یابی دانش آموزان به دانش، مهارتها، توانایی هایی که از آنها انتظار می رود، تعریف کرده اند. به طور کلی کیفیت یعنی تناسب داشتن موضوع مورد ارزشیابی با هدف های مورد نظر.
ارزشیابی باید گونه ای باشد که با آن به نقاط قوت و ضعف دانش آموزان و بررسی روش تدریس معلم و کیفیت یادگیری دانش آموزان و راهنمایی آنان و اصلاح تدریجی فرآیند آموزش و یادگیری، پی برد. و در نهایت هدف آن ارتقا دادن دانش آموزان به پایه بالاتر و قضاوت درباره کل برنامه آموزشی باشد.
مهم است ، به دلیل اینکه شیوه های ارزشیابی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر می باشد. معلم باید در پایان هر دوره آموزشی با ارزشیابی هایی که انجام می دهد میزان یاددهی و یادگیری دانش آموزان را در هر دوره بررسی کند و معلم متوجه شود که دانش آموزان مطالب کتاب را تا چه اندازه یاد گرفته اند تا مبحث جدید را شروع کند، در غیر این صورت در هر زمینه که دانش آموزان ضعیف باشد به دانش آموزان کمک کند.
در حوزه ارزشیابی سردرگمی های بسیاری وجود دارد. بخشی از این سردرگمی از این واقعیت نشأت می گیرد که بسیاری از تکنیک ها و شیوه های به کار گرفته شده در فعالیت های ارزشیابی آموزشی کم و بیش فنی هستند و مربیان اغلب با این موضوعات آشنایی ندارند. اما دلیل اساسی تر این سردرگمی آن است که تصویر نویسندگان مختلف از آنچه ارزشیابیه ست و آنچه باید باشد مختلف است و از این جهت این پژوهش ضرورت دارد که سردرگمی موجود در این زمینه را که ارزشیابی چه هست و چه نیست، چگونه آن را باید سازمان داد و اجرا کرد، چگونه باید نتایج مطالعات ارزشیابی را گزارش کرد و چگونه آنها را مورد استفاده قرار داد کاهش دهد. و تلاش می شود که مفهومی از ارزشیابی آموزشی به صورت جامع و منسجم و معقول و عملی ارائه شود.
– سئوال های پژوهشی:
۱- مهمترین شیوه ارزشیابی در مدارس ما از دید معلمان چگونه است؟
۲- مهمترین شیوه ارزشیابی در مدارس ما از دید دانش آموزان چگونه است؟
۳- بین شیوه های ارزشیابی دانش آموزان و هیجانات آنها چه رابطه ای وجود دارد؟
۴- چه تفاوتی بین میزان به کارگیری ارزشیابی کیفی و کمی از نظر معلمان دارد؟
۵- موانع اجرایی در شیوه های ارزشیابی از نظر معلمان در مدارس چیست؟
۶- راهکارهای رفع موانع اجرایی در شیوه های ارزش یابی از نظر معلمان چیست؟
۷- میزان رضایت از شیوه های ارزشیابی موجود از دید معلمان و از دید دانش آموزان چگونه است؟
۸- در کدام شیوه ارزشیابی دانش آموزان بهتر پی به مفهوم سئوالات می برند؟
۹- دانش آموزان بیشتر دوست دارند که امتحانات شفاهی به چه صورت برگزار می گردد؟
۱۰- معلمان تا چه اندازه علاقه مند به استفاده از روش های علمی تحقیق و آزمایش،… ارزشیابی هستند؟
۱۱- چه تعداد سئوال از دانش آموزان در هنگام برگزاری امتحانات پرسیده می شود؟
۱۲- در حال حاضر کدام شیوه ارزشیابی در مدارس بیشتر اجرا می شود؟
پیشینه تحقیق
چندین تعریف برای ارزشیابی آموزشی وجود دارد. تعریفی نسبتاً کاملتر را کرانباخ ارائه داده است، او ارزشیابی را «جمع آوری و کاربرد اطلاعات به منظور تصمیم گیری درباره یک برنامه آموزشی» تعریف کرده است (کرانباخ، ۱۹۶۳).گفته های کرانباخ، به قصد بالا بردن کیفیت آموزشی و یادگیری موضوعات مختلف درسی تهیه شده است.
کرانباخ باور داشت که فقط از طریق فعالیت های وسیع جمع آوری اطلاعات در موقعیت های واقعی کلاس درس می توان تعیین کرد که در کجا و چه اندازه موفق یا ناموفق اند.
به گفته ی بسیاری از صاحب نظران، اجرای ارزش یابی تکوینی وسیله ی مهمی برای سنجش چنین سطح انتظاری در آموزش و پرورش هرگز از طریق برگزاری امتحانات چندنوبتی کتبی در طول سال تحصیلی مقدور نیست و اجرای انواع ارزش یابی متناسب با هر درس در جریان یاددهی و یادگیری می توان پاسخ گوی این سطح انتظار باشد.
ارزش یابی تنها سنجش ارزشیابی دانش آموزان نیست از داده های ارزشیابی می توان هم در ارزیابی دانش آموزان و هم در ارزیابی برنامه ها استفاده کرد. ارزشیابی بر جمع آوری داده ها تأکید و تمرکز می کند و روش های متنوعی برای جمع آوری داده و استفاده از آن وجود دارد. تنها یکی از موارد استفاده از داده های فوق نسبت دادن نمره ی کمی به منظور ارزیابی یادگیری دانش آموزان است از این رو نمره های امتحانات کتبی، تشریحی یا تستی که در طی یک نیم سال تحصیلی یا در پایان آن برگزار یم شود. تنها بخش کوچکی از داده های جمع آور شده برای ارزشیابی میزان یادگیری دانش آموزان هستند به همین علت است که موضوع ارزشیابی کیفی و ارائه ی کارنامه ی کیفی به دانش آموزان، این روزها مطرح بوده و آشنایی بیش تر و دقیق تر همه ی معلمان ضروری به نظر می رسد.
در علوم تجربی استمرار ارزشیابی برای اولین بار در جامعه آموزشی ما تجربه شد. آن هم نه استمرار در امتحانات مکرر و نمره هایی که فقط دانش حافظه ای بچه ها را می سنجد بلکه تقویت و پرورش رفتارهای اخلاقی و اجتماعی در زمینه های علمی با معیارهای خاص که به تولید دانش می انجامد خاصه برای ما که در انتهای صف تولیدکنندگان جهان ایستاده ایم.
نگرش معلمین به ارزشیابی نگرش دانش آموزان
شیوه های ارزشیابی نگرش معلمان به شیوه های ارزشیابی در دبستان
دانلود کامل بررسی نگرش معلمان و دانش آموزان به شیوه های ارزشیابی در مدارس راهنمایی
تاثیر کلاس بندی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
فهرست مطالب
– مقدمه۲
فصل اول :
-مساله تحقیق۴
-اهمیت و ضرورت تحقیق ۶
-طرح تحقیق۶
– سوالات تحقیق ۷
– فرضیه (های ) تحقیق ۸
– تعریف عملیاتی اصطلاحات تحقیق ۹
فصل دوم :
پیشینه تحقیق ۱۰
تاریخچه تشکیل مدارس در ایران ۱۰
فصل سوم :
– روش تحقیق ۱۶
– جامعه آماری ۱۷
– نمونه آماری ۱۷
– حجم نمونه و روش نمونه گیری۱۷
– ابزارهای تحقیق۱۷
– روش تجزیه و تحلیل ۱۷
فصل چهارم :
-مقدمه ۳۴
-جداول
فصل پنجم :
-تجزیه و تحلیل خلاصه های مطالب ۴۰
-آزمون بینه و سیمون۴۷
-محدودیت ها۵۰
-پیشنهادات ۵۱
-منابع ۵۲
فهرست نمودار
-نمودار ۱-۲۳۳
-نمودار ۴-۱-۲ ۳۳
-نمودار ۱-۳۳۴
-نمودار ۴-۱-۳ ۳۴
-نمودار ۱-۶۳۵
-نمودار ۴-۱-۶۳۵
-نمودار ۱-۱۰ ۳۶
-نمودار ۴-۱-۱۰ ۳۶
-نمودار ۱-۱۲ ۳۷
-نمودار ۴-۱-۱۲ ۳۷
-نمودار ۱-۱۴ ۳۸
-نمودار ۴-۱-۱۴ ۳۸
-جدول درصد و فراوانی۳۹
توضیحی کوتاه از مقاله:
مقدمه :
بچه با حرکات دست و پا کم کم مهارتها را یاد می گیرد و با مشاهده رفتار و حرکات اطرافیان , عادات و آداب آنها را جذب میکند و با رد یا قبول دنیایی که برای خود ساخته , آن را تجربه می کند . پس بیشتر از طریق آزمایش تا خطا , شادی تا غم , تجربه تا تلقین و گفتگو تا هدایت , مسائل را فرا می گیرد .
در نتیجه کودک بیشتر از طریق عشق ,از راه شکیبایی ,از طریق درک و فهم ,از راه احساس تعلق داشتن به دیگری ,از طریق عملی و از راه احساس موجودیت کردن ,مسائل را می آموزد .با گذشت هر روز از زنمدگی ,طفل اندکی از آنچه از دیگران می دانند ,می اندیشند و درک می کنند ,را فرا می گیرد .
اگر خوب دقت کنیم می بینیم بچه ها از نظر استعدادها یی که دارند با یکدیگر متفاوتند .دو کودک را نمی توان پیدا کرد که از همه لحاظ شبیه هم باشند .مثلاً اگر در کلاس درس سوالاتی از آنان شود هر کدام از این دانش آموزان به وسیله هوش و استعداد های ذاتی که دارند ,جوابهای گوناگونی را خواهند داد.
لذا روانشناسان و جامعه شناسان با کمک علم زیست شناسی ,پرونده تحصیلی را جهت هر یک از محصلین اتداع نموده اند که هر یک از این پرونده ها ,می توانند بیانگر خصوصیات و شایستگی های فرد فرد دانش آموزان باشد .
امروزه همه تلاش ها کنکا شها و تحقیقات به این جهت است که تمام نو نهالان برای تعلیم و تربیت بهتر و ترقی و تکامل باید از همه متمایز و شناخته شوند .
آگاهی از تفاوتهای فردی می تواند ما را در حل بسیاری از دشواریها یاری دهد ,وقتی قبول کردیم که انسانها از نظر تواناییهای ذاتی و اکتسابی تفاوت دارند ,در پی این نخواهیم بود که از همه ,رفتارهای یکسانی را انتظار داشته باشیم .
اگر کلاس بندی هر یک از دانش آموزان در پایه ها و مقاطع تحصیلی به صورت به صورت علمی و شایسته انجام گیرد ,امکان غفراگیری و کسب مهارت ,با توجه به کلاس بندی صحیح و مدرن ,وجود خواهد داشت .
دنیای ما دریاست هر کودکی ماهیست
دنیای بی ماهی یک ذره زیبا نیست
هر ماهی دریا رنگی به خود دارد
بعضی سفید و سرخ بعضی سیاه و زرد
این ماهیان با هم یک رو و یک رنگند
بیگانه با گینه بیگانه با جنگد
آنها نمی خواهند دریا شود بی آب
از غصه می میرند در خشکی و دریا
حیف است اگر ماهی باشد زدریا دور
ماهی گریزان است از حوض و بنگ و تور
زیبایی ماهی زیبایی دریاست
با آب و آزادی دنیای ما زیباست
مساله تحقیق :
بیان مسله :
در این تحقیق ما در پی پاسخ این سوال هستیم که کلاس بندی بهینه چیست و چه تاثیری در ارتقا و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی دارد :
دبستان خانه شاگرد و معلم و محلی است که بنای زندگی اطفال در آن پی ریزی می شود و یادگارهای گوناگون از دوره پرشور و هیجان طفولیت در خاطره ها به جای می گذارد . در همین خانه بزرگ است که مغز کوچک اطفال شکل اجتماعی می گیرد و به آهنگ با انضباط زندگی آشنا می شود .
اگر دبستان را به ساده ترین صورت آن در آوریم , واحد کوچکی از آن باقی می ماند که کلاس درس نامیده می شود . آنجا نیز قاعدتا”” عده ای طفل خرد سال با شخصی به نام معلم گرد هم نشسته اند و مقدمات کتاب زندگی را ورق می زنند
طبقه بندی شاگردان در دبستانهای معمولی از مهمترین وظایف مدیر دبستان است .
در طبقه بندی باید به رشد جسمی و قدرت فکری و عقلی و رشد ذهنی و اجتماعی و سازگاری روحی و اخلاقی کودکان توجه شود , تا اطفال که بهتر می توانند با یکدیگر کار کنند در یک اتاق قرار گیرند و بین آنان اختلافاتی که به ناسازگاریها منجر می شود , بوجود نیاید .
حال باید دید که :
اگر کلاس بندی صرفا””بر مبنای تراز علمی صورت گیرد و معدل کل دانش آموزان در سال قبل ملاک باشد , آیا این کلاس بندی ایده آل است ؟
اگر کلاس بندی صرفا بر مبنای تراز اخلاقی صورت گیرد و چگونگی رفتار دانش آموزان با دیگران و سازگاری وی با محیط مدرسه و کلاس مد نظر باشد , و دانش آموزانی که برای مدرسه ایجاد مشکل می کنند , در کلاسهای هم پایه به نسبت تساوی تقسیم شوند , آیا چنین کلاس بندی می تواند مناسب باشد ؟
اگر در کلاس بندی , فقط شرایط سنی دانش آموزان در نظر گرفته شود , آیا این کلاتس بندی بهینه است ؟
و یا اگر در کلاس بندی و تقسیم دانش آموزان بین کلاسها , صرفا به میزان تحصیلات والدین دانش آموز توجه شود , آیا چنین کلاس بندی می تواند موفق باشد و موجب هم تراز بودن کلاسها شود و رضایت معلمین همپایه را به دنبال داشته باشد .
برای رسیدن به این پاسخ , در گرمه جاجرمبه مناطق مختلف آموزش و پرورش رفته و از نزدیک با نحوه کلاس بندی مدارس آشنا شدیم , که متعاقبا به ذکر آنها خواهیم پرداخت .
اهمیت و ضرورت تحقی
دکتر ابراهیمی استاد دانشگاه تهران می گوید :
((در بعضی از مدارس , بخصوص در امر کلاس بندی پایه اول دبستان , نحوه تقسیم دانش آموزان در بین کلاسها , فقط بر مبتای تحصیلات والدین صورت می گیرد و دلیلشان این است که دانش آموزانی که پدر و مادر تحصیلکرده باشد , هیچ گونه زحمتی بر دوش معلم ندارد و معلم فقط باید به دانش آموزانی رسیدگی کند که دارای پدر و مادر بی سواد یا کم سواد هستند ))
در بیشتر مدارس ما , کلاس بندی بر اساس معدل کل دانش آموزان صورت می گیرد , باید دید که آیا این روش کمی تواند در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر باشد .
طرح تحقیق :
در کشور ما چندین مدرسه وجود دارد که از نظر کلاس بندی با مشکل مواجه هستند ما بر آنیم تا روش صحیحی برای حل این مشکل بیاب .
در ابتدا باید بدانیم که کلاس بندی چیست و چه نقشی بر پیشرفت تحصیلی دارد و بین مدارسی که کلاس بندی دارند با دیگر مدارس چه تفاوتی وجود دارد و وظایف معلمان در اینگونه مدارس چگونه است .
در این تحقیق منظور ما از کلاس بندی تقسیم دانش آموزان در بین کلاسها بر اساس معدل سال قبل آنها می باشد . ما می خواهیم بدانیم آیا این روش صحیح است یا خیر؟
بهمین دلیل به سراغ پایه های ابتدایی در چند مدرسه تهران رفته ایم و تحقیق خود را با پرسشنامه و پرونده تحصیلی دانش آموزان شروع کرده ایم .
سوالات تحقیق :
۱- آیا در منطقه واحد پوششی شما از کلاس بندی مدرن استفاده می شود ؟
بله خیر تا حدودی
۲- نظر شما راجع به کلاس بندی مدرن و بهینه چیست ؟ ۳- معلمان مربوطه باید در امر کلاس بندی اعمال نظر کنند .
۴- کلاس بندی دانش آموزان باید به صورت حروف الفبا یا تصادفی انجام گیرد
۵- در امر کلاس بندی باید مسائل اخلاقی دانش آموزان مد نظر قرار گیرد .
۶- کلاس بندی صرفا به صورت تراز علمی مناسب است .
۷- در مدارسی که دانش آموزان آنها به صورت غیر منظم و تصادفی کلاس بندی شده اند رقابت وجود دارد
۸- در بین معلمین کلاسهایی که به صورت منظو کلاس بندی شده اند رقابت وجود دارد .
۹- با استفاده از طرح تراز علمی –اخلاقی در کلاس بندی زمینه رقابت بیشتر در بین دانش آموزان فراهم می شود .
۱۰- وظایف معلمین در مدارسی که کلاس بندی مدرن دارند با مدارسی که کلاس بندی مدرن ندارند یکسان است .
۱۱- در مدارسی که کلاس بندی مدرن دارند می توانند مقداری از وظایف خود را به دانش آموزان زرنگ واگذار کنند .
۱۲- کلاس بندی مدرن و اصولی در مدارس وجود ندارد .
۱۳- در کلاس بندی دانش آموزان , مدیر نباید دخالت کند بلکه معلمان کلاسهای همپایه دانش آموزان را بر اساس ملاکهای مختلفی که دارند شناسایی کرده و می توانند آنان را کلاس بندی نمایند .
۱۴- در کلاس بندی دانش آموزان علاوه بر تراز علمی و اخلاقی دانش آموزان باید تحصیلات پدر و مادر مد نظر قرار گیرد .
۱۵_ آیا با طرح کارانه به صورت فعلی موافقید ؟
۱۶_ طرح کارانه به افراد لایق تعلق می گیرد .
۱۷ _ طرح کارانه زمینه رقابت بین آموزگاران پایه ها را سبب می گردد .
فرضیه های تحقیق :
۱- بین مدارسی که کلاس بندی دارند , با مدارسی که کلاس بندی ندارند از نظر آموزشی تفاوت وجود دارد
۲- سن و جنس دانش آموزان بر روی کلاس بندی آنان تاثیر می گذارد .
تعریف عملیاتی اصطلاحات تحقیق :
دانش آموز : افرادی که در یکی از پایه های تحصیلی , مشغول کسب علم و دانش هستند
معدل کل : مجموع نمرات درسی تقسیم بر تعداد دروس
پیشرفت تحصیلی : رفتن دانش آموز از پایه ای تحصیلی به پایه ای بالاتر و کسب معدل بالای ۱۵
کلاس بندی : تقسیم دانش آموزان در بین کلاسها بر مبنای معدل کسب کرده در سال قبل که این معدل کسب شده باید :
رشته روانشناسی رشته علوم تربیتی
پروژه تاثیر کلاس بندی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
تاثیر کلاس بندی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
مقاله پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
دانلود کامل تاثیر کلاس بندی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
این فایل با فرمت word بوده قابل ویرایش است و آماده پرینت
مدیریت و محافظت از شبکه های کامپیوتری
فهرست مطالب
چکیده A
بخش اول:مدیریت شبکه های کامپیوتر۱
مقدمه۲
مقدمات یک شبکه۲
مزیتهای یک شبکه ۳
کارکنان شبکه۴
مدیر شبکه۵
سایر کارکنان۵
فصل اول: مدیریت شبکه چیست؟۶
مدیریت شبکه چیست؟ ۷
مدیریت شمارههای اشتراکی شبکه۹
شمارههای اشتراک کاربری۱۰
ایجاد شمارههای اشتراک کاربری ۱۱
شمارههای اشتراک گروه۱۶
محلی در مقایسه با جهانی۱۷
گروههای توکار۱۹
برقراری ارتباط چندتایی ۱۹
فصل دوم: مدیریت شبکه۲۱
مدیریت شبکه ۲۲
مفاهیم مدیریت۲۲
محدودیتهای مدیریتی۲۳
مشکلات شبکه ۲۳
تنظیم و پیکربندی شبکه۲۴
فصل سوم:شبکه بندی و ارتباطات ۲۵
شبکه بندی و ارتباطات ۲۶
همگون سازی و تکرارسازی۲۸
فصل چهارم: عیبیابی و رفع عیب۳۴
عیبیابی و رفع عیب ۳۴
Net account /synch35
نظارت بر عملیات Active Directory 35
فصل پنجم: مفهوم مدیریت منابع ۳۶
مدیریت منابع ۳۷
منابع سختافزاری ۳۸
پیکربندی و استفاده از سرورهای چاپ ۳۸
نصب نرم افزار مدیریت۳۹
تنظیم اولیه۴۰
درک مدیریت SNMP41
سهمیه دیسک۴۴
فایلها و فهرستها۴۵
نصب/ارتقاء نرم افزار ۴۵
مدیریت منبع تغذیه شبکه ۴۷
مدیریت منبع تغذیه ویندوز ۲۰۰۰ ۴۸
فصل ششم: ابزارهای مدیریت ۵۰
ابزارهای مدیریت۵۱
ابزارهای مدیریت مایکروسافت۵۱
Zero Administration 55
Management Console 56
فصل هفتم: مدیریت عملکرد شبکه۵۸
مدیریت عملکرد شبکه۵۹
مشکلات بالقوه عملکرد شبکه۵۹
مسائل لایه فیزیکی۶۰
مسائل مربوط به ترافیک شبکه۶۲
مشکلات تشخیصآدرس۶۹
مسائل میان شبکهای ۶۹
فصل هشتم: ذخیرهسازی در شبکه ۷۱
ذخیرهسازی در شبکه ۷۲
نکتههای مربوط به مدیریت سرور CD 73
مدیریت image73
کابینتها ۷۴
مفاهیم SAN74
درک SAN 76
مدیریتSAN77
بخش دوم: محافظت از شبکههای کامپیوتری۷۹
مقدمه۸۰
فصل نهم: حفاظت از شبکه۸۱
حفاظت از شبکه ۸۲
تضمین سلامت دادهها۸۲
حفاظت از سیستم عامل۸۳
رویههای نصب۸۴
تکنیکهای مراقبت از سیستم ۸۷
فصل دهم: حفاظت از سخت افزار۸۹
حفاظت از سختافزار ۹۰
منابع تغذیه وقفه ناپذیر(UPS)90
عوامل زیست محیطی۹۴
تکرارسازی سخت افزار ۹۵
حفاظت از دادههای کاربری۹۶
تهیه نسخه پشتیبان۹۷
ذخیرهسازی دیسک تکرارساز ۹۹
فصل یازدهم: پیاده سازی برنامه سلامت دادهها۱۰۴
پیادهسازی برنامه سلامت دادهها ۱۰۵
برنامهریزی برای امنیت شبکه و دادهها۱۰۶
سطوح امنیت۱۰۷
سیاستهای امنیتی۱۰۸
ارزیابی قابلیتهای آسیبپذیری امنیت ۱۰۹
ارزیابی تهدیدهای امنیتی۱۱۱
برقراری اقداماتی متقابل امنیتی۱۱۲
وسایل اشتراکی با کلمه رمز۱۱۳
ایستگاههای کاری بدون دیسک ۱۱۵
رمزگذاری ۱۱۶
حافظههای ویروسی۱۱۹
فصل دوازدهم: تنظیمات مربوط به امنیت در شبکهها۱۲۲
محافظت با استفاده از کلمه عبور۱۲۳
تنظیمات مربوط به کلمههای عبور حسابهای کاربران ۱۲۴
مشخص کردن طول کلمه عبور ۱۲۵
تنظیم مدت اعتبار کلمههای عبور ۱۲۶
الزام بر استفاده از کلمههای عبور پیچیده ۱۲۷
تدابیر مربوط به بستن یک حساب ۱۲۸
فصل سیزدهم: امنیت شبکه۱۲۹
امنیت شبکه ۱۳۰
عملیات شبکه ۱۳۰
تجزیه و تحلیل هزینه شبکه۱۳۱
تکنیکهای مدیریت و عیبیابی ۱۳۲
دیوارههای آتش ۱۳۴
فیلتر کردن بستهها۱۳۴
NAT135
دیوارهای آتش سرورهای Proxy 137
درک یک دیوار آتش ۱۳۷
دیوارهای آتش و TCP/IP 139
دیوارهای آتش از نوع فیلترسازی بسته۱۳۹
مزیتها و کاستیهای فیلترسازی بسته ۱۴۰
دیوار آتش از نوع Application Gateways141
دیوار آتش از نوع Circute-Level Gateways 142
دیوار آتش از نوع Stateful-Packet-inspection-engin142
فصل چهاردهم: مدلهای مختلف امنیتی ۱۴۴
مدلهای مختلف امنیتی۱۴۵
امنیت سطحکاربر۱۴۵
امنیت سطحمشترک۱۴۵
فصل پانزدهم : پروتکلهای امنیتی۱۴۶
پروتکلهای امنیتی ۱۴۷
Ipsec147
L2TP 148
SSL149
Kerberos150
فصل شانزدهم:مواردی در مورد امنیت شبکهها۱۵۱
امنیت ارتباطات ۱۵۲
IPsec 152
دیوارهای آتش ۱۵۵
شبکههای خصوصی مجازی (VPN) 156
امنیت نماهای الکترونیکی ۱۵۷
امنیت وب۱۵۸
فصل هفدهم:مبانی امنیت در شبکهها۱۶۰
مبانی امنیت شبکه ۱۶۱
انواع رایج حملات۱۶۱
اقدامات امنیتی خوب۱۶۲
مقاومسازی سیستمها در مقابل حملات۱۶۲
حفاظت از شبکه در برابر ویروسها ۱۶۳
مفاهیم ویروس ۱۶۴
خطاهای نرمافزاری۱۶۴
اسبهای تروا۱۶۴
بمبهای نرمافزاری (Softwar Bombs)164
بمبهای منطقی (Logic bombs) 165
بمبهای ساعتی (Time Bombs) 165
تکرارکنندهها (Replicators)165
کرمها (worms) 166
ویروسها۱۶۶
جستجوی ویروسها۱۶۸
نصب ویروسیاب ۱۷۱
حذف آلودگی ۱۷۲
فصل هجدهم: جلوگیری از آلودگی توسط ویروس۱۷۳
جلوگیری از الودگی توسط ویروس ۱۷۴
جلوگیری از ویروسهای ماکرو۱۷۵
حذف یک ویروس ماکرو۱۷۶
مقدمه:
مقدمات یک شبکه
یک کامپیوتر تحت شبکه که منابع را فراهم می سازد یک سرویس دهنده نامیده می شودکامپیوتری که به این منابع دسترسی دارد را بعنوان یک ایستگاه کاری یا سرویس گیرنده می شناسیمسرویس دهنده ها از قدرتمندترین کامپیوترهایروی شبکه می باشند زیرا آنها جهت ارائه خدمات به بسیاری از نیازهای سایر کامپیوترها به قدرت بیشتری نیاز دارنددر مقایسه ایستگاههای کاری یا سرویس گیرنده ها معمولاً از کامپیوترهای شخصی ارزان قیمت و با قدرت پردازش پایین تر می باشند و برای شبکه های کوچک با تعداد کمتری از کاربران می توانید از شبکه نظیر به نظیر استفاده کنیدتمامی کامپیوترهای بر روی شبکه باید به یکدیگر متصل باشند و این اتصال از طریق کارت رابط شبکه و کابل کشی صورت می گیرد
مزیت های یک شبکه
با کامپیوترهای مجزا، برنامههای کاربردی و منابع باید بصورت جداگانه برای کامپیوترهای شخصی تهیه شوند
تمام کامپیوترهای شبکه می توانند از وسایل زیر به صورت اشتراکی استفاده کنند:
· فایلها
· پیامهای پست الکترونیکی
· نرم افزار واژه پرداز
· نرم افزار کنترل پروژه
· نرم افزار گرافیکی
· پخش زنده صدا و تصویر
· چاپگرها
· دستگاههای فاکس
· مودم ها
· درایوهای CD-ROM
· درایوهای دیسک سخت
بدلیل اینکه کامپیوترها می توانند بر روی یک شبکه عملیات را بصورت اشتراکی انجام دهند، مدیریت کل شبکه بصورت کارامد از یک مکان مرکزی انجام پریر می شودبروز رسانی آسان برنامه های کاربردی بر روی شبکه مزیت مهمی در رابطه با استفاده از شبکه ها می باشد
در شبکه ها علاوه بر به اشتراک گذاری اطلاعات، نگهداری و حفاظت از اطلاعات نیز به آسانی صورت می گیرد
کاربران فقط می توانند از طریق یک نام logonو کلمه رمز وارد سیستم شوند و این کلمه رمز فقط دسترسی به اطلاعات خاصی را در اختیار هر کاربر قرار می دهددر نهایت، شبکه ها رسانه های ایده آل برای برقراری ارتباط بین کاربران میباشند
کارکنان شبکه
در محیطهای کامپیوتری تک کاربری، هر کاربر مسئولیت کامپیوتر خود را بعهده دارددر یک محیط شبکه،مدیریت و نگهداری شبکه در اختیار یک گروه از افراد متخصص قرار می گیرد
مدیر شبکه
یک مدیر شبکه باید با آموزش خوب تمامی جوانب یک شبکه را بداندیک شبکه کامپیوتری به نگهداری و مراقبت روزانه نیاز داردمدیر شبکه مهمترین فرد بریا یک شبکه می باشداگر از محیط تک کاربری به یک محیط شبکه ای سؤیچ می کنید،حتماً مدیریت شبکه را نخست مشخص کنیدمی توانید یک مدیر شبکه استخدام کنید و اینکار باید با دقت زیاد صورت بگیرد
سایر کارکنان
اگر چه یک مدیر شبکه شاید برای انجام کارهای روزمره برای یک شبکه کوچک کافی باشد، شبکه های بزرگتر و تخصصی تر به بیش از یک نفر نایز دارنددر زیر لیستی از سایر کارکنان ارائه شده است
· مدیر امنیت شبکه
· مدیر بانک اطلاعاتی شبکه
· مدیر گروه کاری
· کارکنان پشتیبان
· کارکنان قراردادی جهت مراقبت از شبکه
· Webmaster
مدیریت شبکه چیست؟
سازماندهی شبکه زمانی شروع میشودکه فردی تصمیم میگیرد که شبکه نیاز است اولین چیزی را که باید تعریف کنید این است که به عنوان یک گرداننده شبکه چه چیزی را میخواهید شبکه برایتان انجام دهد جواب این سئوال را طراحی شبکه ومسیر لازم را تا زمانی که همه از شبکه استفاده کنند مشخص میکند
مهمترین بخش از نقش شما به عنوان یک گرداننده شبکه مستند سازی چرخه زندگی شبکه میباشد که با مرحله برنامه ریزی شروع شده ودر طول زندگی شبکه تان ادامه خواهد داشت این کار یکی از رایجترین قطعاتی است که انجام نمی گیرد از آن به عنوان تحمل خرابی برای گرداننده شبکه فکر کنید هدف مستند سازی فراهم نمودن تداوم شبکه می باشد هنگام ایجاد مستنداتاز خود بپرسید که اگر ناگهان شما در دسترس نبودید گرداننده جدید چه چیزهایی را باید بدانددر این رابطه کلمه های رمز سازماندهی شده باید نوشته شده در یک پاکت گذاشته شوندودرجای امنی نگهداری شوند سایر کارکنان کلیدی باید مکان نگهداری این کلمه های رمز را بدانند مستند سازی باید با پیکربندی جاری شروع شود و جواب سئوال های زیر را داشته باشد:
از کدام سخت افزار ونرم افزارو کدام نسخه ها در حال حاضر استفاده میکنید؟
آیا این سخت افزار ها ونرم افزارها برای نیازهایتان کافی میباشند؟
ارزیابی شما در رابطه با رشد شبکه در آینده چه میباشد؟
باید شکلی از تمام نوشته های خود مانند اطلاعات مربوط به مسیریاب ها ،پل ها و غیره وهمچنین پیکربندی هر یک از آنها را داشته باشیدتمام مستندات مربوط به سخت افزار و نرم افزار را در یک مکان مرکزی نگهداری کنید ودر صورت قرض دادن آنها به شخصی حتما یک سیستم رد یابی جهت بازپس گرفتن انها داشته باشید یک لیست خلاصه با ترتیب الفبایی از هر تغییر یا افزودن برای سخت افزار یا نرم افزار را ایجاد کنید نگهداشتن یک کپی از این مستندات در مکان دیگری در مواقع وقوع حادثه می تواند بازیافت آنها را سریعتر کند
توصیه :
برنامه ریزی از اهمیت زیادی بر خوردار می باشد هیچ عاملی برای شبکه تان مهمتر از برنامه ریزی صحیح نمی باشدنجار ها شعار معروفی دارند:”دو بار اندازه بگیرید، یک بار ببرید “این فلسفه میتواند در مورد شبکه ها به کار گرفته شود:” دو بار برنامه ریزی کنید، یکبار نصب کنید” یک شبکه با طراحی ضعیف پس ازنصببا تغییرات جزئی جهت رفع مشکلات تقریباً غیر ممکن خواهد بود شاید تخصیص وقت لازم جهت برنامه ریزی صحیح شبکه در شروع کار اتلاف وقت به حساب آید اما در واقع زمان با ارزشی را در دراز مدت صرفه جویی کرده اید
مدیریت شماره های اشتراک شبکه
قبل از راه اندازی شبکه باید در مورد چگونگی مدیریت دسترسی تصمیم گیریدباید یک روش یک نواخت را جهت مدیریت دسترسی کاربران شبکه برقرار نمایید دسترسی فقط مربوط به وارد شدن به سیستم از طریق یک ایستگاه کاری خاص نمی باشد بلکه دسترسی به منابع را نیز شامل میباشد قبل از اتخاذ تصمیم باید روشی را که برای تخصیص اسامی کاربران و کلمه های رمز استفاده خواهید نمود تعریف کنید دو نوع اصلی از شماره های اشتراک شبکه که امکان مدیریت کاربران را برایتان فراهم میسازد عبارتند از شمار های اشتراک کاربری وشماره های اشتراک گروه
شماره های اشتراک کاربری
چندین عنصر جهانی جهت مدیریت شمار ه های اشتراک کاربری میتوانند استفاده شوندمانند چگونگی نام گذاری کاربران وگروهها تا وظایف سازماندهی آسانتر شونداین اسامی باید شناسایی مکانم یا شغل کاربروعملیات هر گروه را برایتان به آسانی فراهم میسازد قوانین به کار گرفته شده در مورد استفاده از کلمه های رمزنیز میتوانند عملیات شما را آسانتر کنند یکی از قوانین مربوط به دفعات نا موفق واردشدن به سیستم و این که تا چه مدت کاربر نمی تواند وارد سیستم شود میباشد
توجه:
اگر فکر می کنید که شبکه تان به طور غیر قانونی استفاده میشود،میتوانید این مطلب را با فعال سازی مجدد شمارههای اشتراک به صورت دستی که پس از سه نوبت سعی جهت واردشدن به سیستم را مورد بررسی قرار دهید با این روش،کاربر باید عدم توانایی خود را جهت واردشدن به سیستم به شما اطلاع دهد اگر کاربر باعث این وضعیت درخارج ماندن از سیستم نباشد، خواهید دانست که یک شخص بدون مجوز قصد دسترسی به شبکه تان را داشته است
دیوارهای آتش در مورد امنیت شبکه
مقاله در مورد محافظت از شبکه
مدیریت و محافظت از شبکه های کامپیوتری