دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

مقاله رضایت مشتری

مقاله رضایت مشتری

فهرست مطالب

فصل اول:ادبیات تحقیق.. ۱

مقدمه. ۲

۱-۱مشتری.. ۳

۱-۲رضات مشتری.. ۳

۱-۳رضایت مشتری چه اثری در کسب و کار یک عرضه کننده دارد؟. ۴

۱-۴ برای ایجاد رضایت مشتری چه باید کرد؟. ۵

۱-۴-۱شناسایی انتظارات مشتری.. ۵

۱-۴-۲ طراحی کالا و خدمت بر اساس نیازها و انتظارات… ۷

۱-۴-۳ تولید و تحویل بر اساس طراحی انجام شده۷

۵  مدیریت انتظارات مشتری.. ۷

۱-۶ سنجش  رضایت مشتری.. ۸

۱-۷خدمات… ۹

۱-۸ویژگی های خدمات… ۹

۱-۹آمیخته ی بازاریابی خدمات… ۱۱

۱- ۱۱کیفیت خدمات… ۱۳

۱-۱۲ ابزار سنجش کیفیت خدمات بانکی.. ۱۴

۱-۱۳ تاریخچه بانک ملی ایران.. ۱۷

۱-۱۴ خدمات بانکی.. ۱۸

معرفیو نحوه دریافت اعداد مرز۲۰

سیستم بانکداری اینترنتی (سبا)۲۲

صورت حساب اینترنتی.. ۲۳

سیستم پرداخت اینترنتی بانک ملی ایران.. ۲۳

تعاریف مقدماتی اصطلاحات راهنمای حاضر. ۲۳

دستگاه خود پرداز یا ATM…. 25

تلفنبانک متمرکز یا سیبا۲۵

تلفنباک غیر متمرکز. ۲۶

کیوسک…. ۲۶

همراه بانک متمرکز. ۲۶

همراه بانک غیر متمرکز. ۲۷

ملی کارت… ۲۸

کارت هدیه. ۲۹

کارت پرداخت سود سهام. ۲۹

۱-۱۵ بانک ملی ایران شعبه گرمه. ۳۰

فصلدوم  :روشتحقیق.. ۳۲

۲-۱ جامعه آماری.. ۳۳

۲-۲ متغیرها و نحوه ی اندازه گیری آن ها۳۳

۲-۳ ابزار گردآوری اطلاعات… ۳۳

۲-۴ روش کتابخانه ای(بررسی اسناد و مدارک)۳۴

۲-۵ پرسشنامه. ۳۴

۲-۶ نحوه ی تجزیه وتحلیل داده ها۳۴

۲-۷روایی وپایایی.. ۳۴

۲-۷-۱  اعتبار یا روایی.. ۳۵

۲-۷-۲  پایایی.. ۳۵

فصل سوم:تجزیهوتحلیلاطلاعات… ۳۶

۳-۱ بررسی روایی و پایایی پرسشنامه:۳۸

فصل چهارم:نتیجهگیری  وپیشنهاد. ۵۱

پیشنهادات… ۵۴

منابع.. ۵۵

مقدّمه

خدمات رکن اصلی اقتصاد در جوامع امروزی است و بانک ها به عنوان یک سازمان خدماتی هدایت و پشتیبانی بسیاری از فعالیت های اقتصادی جامعه را بر عهده دارند. در این میان آنچه بقاء و تداوم فعّالیت مؤسّسات مالی را تأمین می کند ارائه ی خدمات در شکلی مطلوب و مطمئن و متناسب است تا بتواند با برآوردن انتظارات و خواسته های مشتریان رضایت و وفاداری آنان را موجب شوند. این مهم حاصل نمی شود مگر اینکه بنگاه های اقتصادی ضمن توجّه به کیفیت خدمات در حفظ و ارتقاء آن کوشش کنند. یک راه مؤثر برای سنجش رضایت از کیفیت خدمات استفاده از آزمون های علمی و معتبر موجود در این زمینه است. ابزارهای موجود یا ابزارهایی هستند که به وسیله ی بانک های خاصی برای حل مشکلات گاه و بیگاه توسعه یافتند و یا برای سنجش کیفیت خدمات درک شده از هر طیفی از خدمات طراحی شده اند نه برای خدمات بانکداری به طور خاص۱مشتری

   از یدگاه سنّتی مشتری کسی است که فرآورده های شرکت یا سازمان را خریداری می کند یا به عبارت دیگر مشتری کسی است که کالا و یا خدمات دریافت می کند. این تعریف دیگر رسا وکامل نمی باشد. تعریف بهتری از مشتری چنین است: “کسی که شرکت یا سازمان مایل است تا با ارزش هایی که می آفریند بر رفتار وی تأثیر بگذارد” (تنر و دیتورو، ۱۳۷۶، ۳۸).

۱-۲رضایتمشتری

   موفّقیت تمام سازمآن ها و مؤسّسات، اعم از تولیدی یا خدماتی، انتفاعی یا غیر انتفاعی، دولتی یا غیر دولتی تحت تأثیر عوامل متعدّدی قرار دارد که یکی از مهمترین آن ها رضایت مندی مشتریان به منظور نیل به تعالی در کسب وکار است (نورالسناء و سقایی، ۱۳۸۷، ۹۸). اعتقاد بر این است که رضایت مندی مشتریان، عکس العمل های آتی آنان را در قبال سازمان تحت تأثیر خواهد داد . (از جمله آمادگی و اشتیاق جهت استفادۀ مجدّد ، تمایل برای توصیه ی به سایرین و رغبت برای پرداخت بهای محصول بدون چانه زدن یا تلاش برای یافتن عرضه کنندگانی که محصول مشابه را با قیمت کمتری عرضه می دارند) (کاووسی و سقایی، ۱۳۸۴، ۶-۵). رضایت مشتری زمانی به دست می آید که عملکرد شرکت بتواند انتظارات خریدار را برآورده سازد. اگر عملکرد کمتر از انتظارات باشد، مشتری ناراضی خواهد شد و اگر عملکرد برابر با انتظارات باشد وی راضی خواهد بود. اگر عملکرد از انتظارات بیشتر شود او بسیار خشنود و شاداب خواهد شد (کاتلر و آرمسترانگ، ۱۳۸۴، ۹۰۰).

  ضایت مشتری میزان مطلوبیتی است که مشتری به خاطر ویژگیهای مختلف کالا کسب می کند و منبع سودآوری و دلیلی برای ادامۀ فعّالیت سازمان است (پاؤلین و دیگران، ۲۰۰۶، ۹۰۷) ۱-۳رضایت مشتری چه اثری در کسب و کار یک عرضه کننده دارد؟

   همه ما حداقل تجربه ارتباط با خرده فروشان محله خود را می‌توانیم در ذهن مرور کنیم. فروشنده با انصاف ، خوش رفتار و با حوصله همواره انگیزه خریدهای بعدی را در ما تقویت می‌کند و برعکس در زمانی که با فروشندگان گرانفروش و بداخلاق روبه‌رو شده‌ایم، اغلب ترجیح داده ایم برای خریدهای بعدی حتی به فروشگاه دورتری مراجعه کنیم. بارها از همسایگان و آشنایان توصیه خرید از فلان فروشگاه رادریافت کرده‌ایم و زمانی که از ماشین لباسشویی با نام تجاری الف راضی بوده‌ایم هنگام خرید اجاق گاز، ناخودآگاه تمایل به خرید اجاق گاز الف رادر خود احساس کرده‌ایم. بررسی‌ها نشان می‌دهد رضایت مشتری حداقل از سه طریق منجر به افزایش درآمد و سد عرضه کننده می‌شود. تکرار خرید مشتری راضی- در مورد کالاهای روزمره همچون شیر و ماست- خرید کالای جدید از جانب مشتری راضی با صرف کمترین هزینه تبلیغات وخرید کالا توسط مشتریان جدیدی که توسط مشتریان راضی به کالا تمایل پیدا کرده‌اند. نباید فراموش کرد که مشتریان راضی ناخودآگاه به یک رسانه بدون هزینه جهت انجام تبلیغات برای عرضه کننده تبدیل می‌شوند. اهمیت این امر وقتی بیشتر خود را نشان می‌دهد که بدانیم در اغلب موارد تأثیر این گونه پیام‌ها بسیار بیشتر از تبلیغات پر هزینه رسمی شرکت است. به همین دلیل است که امروز در کشورهای صنعتی برنامه‌های ارتباط با مشتریان به منظور دلبری و وفادار کردن آنان در سرلوحه برنامه‌های بازاریابی عرضه کنندگان قرار گرفته است. دیگر هیچ عرضه کننده‌ای به فروش یک بار به مشتری نمی‌اندیشد. عرضه کنندگان هوشیار هزینه‌های لازم برای جلب رضایت و وفادار کردن مشتری را به امید حفظ او برای خریدهای بعدی به عنوان سرمایه‌گذاری تلقی کرده و از آن استقبال می‌کنند. در صورت نارضایتی مشتری، تمامی مکانیزم‌های فوق در جهت عکس عمل کرده، درآمد سود و عرضه کننده را کاهش می دهد. استمرار چنین وضعیتی درمدت نه چندان طولانی عرضه کننده را از صحنه بازار حذف می‌کند. لازم است به این نکته توجه شود که مشتری ناراضی بریده از سازمان را به سادگی نمی‌توان به جمع مشتریان بازگرداند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مشتریان ناراضی در انتقال احساس خود به دیگران فعال‌تر عمل می‌کنند .(نرخ انتقال پیام مشتریان ناراضی به دیگران تقریباً دو برابر مشتریان راضی است) به همین دلیل است که نارضایتی مشتریان بیش از رضایت آنان, برتغییر درآمد اثر می‌گذارد.

۱-۴ برای ایجاد رضایت مشتری چه باید کرد

   اکنون که تاثیر رضایت مشتری بر توسعه و رشد کسب و کار مشخص شد,‌باید به این پرسش اساسی پاسخ دهیم که یک عرضه کننده کالا یا خدمت از چه طریق می تواند زمینه لازم برای جلب رضایت مشتری را فراهم کند. برای این منظور طی کردن مراحل زیر ضروری است.

رضایت مشتری 

علوم تربیتی سنجش رضایت مشتری

تاثیر رضایت مشتری بر کسب و کار و درآمد


مقاله تفاوت زندگی نامه دینی دو نسل بررسی نمونه ای از فرزندان دهه شصت و والدین آنها

تفاوت زندگی نامه ی دینی دو نسل بررسی نمونه ای از فرزندان دهه ی شصت و والدین آنها

فهرست مطالب

عناوین صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق

۱-۱ مقدمه ۵

۱-۲ ضرورت و اهمیت موضوع۷

۱-۳ بیان مسئله ۸

فصل دوم:روش تحقیق

۲-۱ روش تحقیق ۱۱

۲-۲ روش انتخاب نمونه۱۲

۲-۳ روش گرد آوری داده ها۱۳

۲-۴ مشکلات وتنگناها۱۳

فصل سوم:پیشینه ی تحقیق

۳-۱ تحقیقات انجام شده داخلی ۱۶

فصل چهارم:یافته های تحقیق

۱-۴ داده های ناظر به واقع ۲۳

۱-۴-۱ طبقه ی اجتماعی و دینداری۲۳

۱-۴-۲ رابطه ی تحصیلات و شغل با دینداری ۲۸

۴-۲ تجربه و روابط شکل دهنده زندگی ۲۸

۴-۲-۱ روابط شکل دهنده ۲۸

۴-۲-۲ نقش مذهب در شکل دهی پیوندهای اجتماعی ۳۱

۴-۲-۳ تجربه های شکست وتنهایی۳۵

۴-۲-۴ محدودیت ها و ممنوعیتها ۴۴

۴-۲-۵ ایجاد حس معنا و تزلزل حس معنا۴۹

۴-۳ ارزشها و التزامات کنونی ۵۲

۴-۳-۱ ارزشها و اعتقادات۵۲

۴-۳-۲ هدف زندگی۶۹

۴-۳-۳ نقش اراده ی انسان ۷۲

۴-۳-۴ نا امیدی۷۶

۴-۳-۵ نگرانیها از آینده۸۰

۴-۳-۶ معنای مرگ ۸۳

۴-۳-۷ چرا برخی بیشتر رنج می برند؟۸۹

۴-۳-۸ آیا زندگی مطابق با تلاش هر کس به او پاداش می دهد؟۹۲

۴-۳-۹ زندگی انسان روی کره ی زمین۹۴

۴-۴ دین ۹۶

۴-۴-۱ وقتی خدا رو می پرستید چه احساسی دارید؟۹۶

۴-۴-۲ رابطه ی دین و اخلاق ۹۹

۴-۴-۳ تصویر ایمان بالغ۱۰۳

فصل پنجم:نتیجه گیری

نتیجه تحقیق۱۱۰

منابع۱۱۵

۱-۱مقدمه

نخستین بار اصطلاح شکاف نسل ها در دهه ی ۶۰در کشورهای غربی مطرح شد که به نحوی اختلافات فرهنگی میان فرزندان و والدینشان را تشریح می کرداین در حالی است که طی سالهای اخیر تفاوت قابل توجهی میان ارزشهای جوانان با والدینشان مشاهده می شوداینکه چه عواملی باعث بروز این شکاف می شوند موضوع بحث ما خواهد بودچالش دین با مقتضیات زمان همواره یکی از مهمترین دغدغه های صاحب نظران و اندیشمندان هرعصری و نسلی بوده استدر واقع مکاتب مختلف در طول تاریخ بشر محصول این تقابل و زاییده ی این فرایند بوده و نواندیشی دینی در این راستا معنا و مفهوم پیدا می کند که در فرایند تقابل دین و مقتضیات زمان نه دین رها گردد و نه نیازهای زمان نادیده گرفته شودازاین رو صاحب نظران از ابعاد مختلف روان شناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و سایر علوم مرتبط که این پدیده می توانست درآن حوزه قرار گیردبه تبین و تحلیل این امر پرداخته اند و همچنین در دهه های اخیر موج مدرنیزاسیون که به همراه خود آموزش همگانی، گسترش رسانه های جمعی و بسیاری موارد دیگه را به همراه آوردموجب افزایش دانستنیها وآگاهیهای عمومی نسل جدید شدو حوزه ی ارتباطات انسانی و اجتماعی آنها را وسیعتر نمودطبیعی ترین نتیجه این فرایند این بود که نسل جدید نسلی شد که اولاً بسیار با شتاب اجتماعی می گردید، و ثانیاً در راه اجتماعی شدن، تنها منبع ارزشگذار او دیگر خانواده و سنت حاکم برخانواده نبود زیست جهان متفاوت نسل نو و تجربیات دیگرگون آنهاکه به سبب تحولات صنعتی و سپس اجتماعی- فرهنگی به وجود آمد، بین جهان بینی نسل جدید و نسل قدیم شکاف انداخت ، و ازاین مهمتر، امکان ظهور و بروز این شکاف را در زبان و رفتار گروه جدید، فراهم ساخت هم اکنون در این تحقیق قصد بررسی شکاف نسل ها باتوجه به رویکرد دین و دینداری در بین جوانان دهه ی شصت و والدینشان را خواهیم داشت

۱-۲ضرورت و اهمیت موضوع

چنانچه علل عدم تفاهم بین والدین و فرزندان ریشه یابی گردد و نسخه ای جهت ایجاد تفاهم بین آنها ارائه گردد می توان از بروز بسیاری از ناهنجاری ها در بین جوانان و در جامعه پیشگیری نمود

انسان دارای نیازهای متعدد و متنوعی است ،نیازهای مادی و معنوی ، فردی و اجتماعی و یکی از نیازهای او نیاز به دین است و از آنجا که یکی از نیازهای اصلی انسان نیاز به دین است بحث خود را در رابطه با والدین و فرزندان بیشتر معطوف به زندگی نامه ی دینی آنها کرده ایم تا روشن شود میزان دین داری ، کمبود آن در زندگی و یا بی توجهی نسبت به آن چه اثراتی را در زندگی فردی و اجتماعی و روحی و روانی انسان ها باقی می گذارد باتوجه به اینکه جامعه در حال تغییر و پیشرفت روز افزون است، نیازها و خواسته های جوانان نیز مطابق با آن درحال تغییر استبنابراین آگاهی از این نیازها و شناخت تفاوت هایی که بین فرزندان و والدین شان وجود دارد باعث می شود تا والدین بتوانند با درک نیازها و خواسته های جوانان و سعی در برطرف نمودن آنها، افکار و القائات خود را در هر زمینه ای و به خصوص در زمینه ی دین و مذهب، به فرزندان خودطوری منتقل کنند که باعث آزارو یا دلزدگی آنان نشود به طوری که آنها با آغوش باز پذیرای آن شوند و افکار و اعتقادات خود را در تضاد با والدین خود ندانند از سوی دیگر برایفرزندان نیز این امکان به وجود می آید که نسبت به گذشته و شرایط زندگی والدین خود شناخت و آگاهی پیدا کنند و میزان اهمیت و ابزار ارادت والدین خود را نسبت به مسائل گوناگون دریابند

رابطه ی بهتری با والدین خود برقرارکنندبیشتر به آنها احترام بگذارند و تا حدودی خود را باشرایط و عقاید خانواده هماهنگ سازند

۱-۳بیان مسئله

خانواده بنیادی ترین نهاد جامعه است و می توان ریشه ی بسیاری از نا آرامی ها و نا امنی ها را در وجود آن جستجو کرد چرا که خانواده اولین محیطی است که فرزند پس از تولد در آن پرورش می یابد و از آن تاُثیر می پذیرد و این تاُثیر در طول زندگی فرد در خانواده و حداقل تا سن بلوغ و جوانی وجود دارد و پس از آن نیز به طور کلی قطع نمی شود در این میان تاُثیر پذیری از محیط اجتماع بیرون از خانه ممکن است تضادهای با القائات درون خانواده داشته باشد و گرایش فرزند به القائات محیط خارج وگریز او از برخی القائات داخل خانواده می تواند به عدم تفاهم بین الدین و فرزندان منجر شود این عدم تفاهم نشانه ی آن است که والدین در القای تفکرات و رهنمود های خود به فرزندان توفیق کاملی بدست نیاورده اند این عدم توفیق می تواند ناشی از استفاده از ارزش ها و منش های غیر صحیح در برخورد با فرزندان باشد بررسی علل این عدم تفاهم می تواند ما را در یافتن روش هایی برای پرورش صحیح فرزندان یاری دهدتحولات و تغییر اجتماعی در دنیای جدید نگرش ها ، افکار ، احساسات و ارزش های آدمیان را تغییر می دهد این تغییرات ممکن است در تضاد با نگرش ها ، افکار ،احساسات و ارزش هایی باشد که از نسل های پیشین به اعضای جدید منتقل شده استبنابر این یکی از مسائل مهم جامه ی ما در حال حاضر تصادم و تضاد ارزشی است این تحقیق می خواهد این موضوع را بررسی نماید

رابطه ی تحصیلات و شغل با دینداری تجربه ها و روابط شکل دهنده ی زندگی در فرزندان دهه ی شصت

تفاوت زندگی نامه دینی دو نسل فرزندان دهه ی شصت و والدین آنها

محدودیت ها و ممنوعیتها فرزندان دهه ی شصت

پیشینه ی تحقیق تفاوت زندگی نامه دینی دو نسل دهه شصت


مقاله علل گرایش دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ابهر به مصرف مواد مخدر

علل گرایش دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ابهر به مصرف مواد مخدر

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

فصل اول

بیان مسئله

بیان هدف

اهمیت موضوع مورد مطالعه

بیان فرضیه و فرضیه ها

فصل دوم

تاریخچه مواد مخدر

انواع مواد مخدر

حشیش

کوکائین

انواع داروهای روان گردان

انواع گیاهان روان گردان

اکستاسی

عوارض مواد مخدر

عوارض داروهای روان گردان

مبادی ورودی و سیر گردش مواد مخدر در ایران

عوامل گرایش جوانان ایران به مواد مخدر

سازمان مافیا و نقش آن در بروز اعتیاد جوامع

کشورهای تولید کننده مواد مخدر

خانواده و اعتیاد

آماری از مراکز پژوهشی ترک اعتیاد

تحقیقات خارج از کشور

دیدگاه گنیزبرگ در مورد اعتیاد

تحقیقات انجام شده دیگر

دیدگاه روانکاوی

اعتیاد از دیدگاه اسلام
فصل سوم

جامعه

نمونه و روش نمونه گیری

ابزار اندازه گیری

مدل آماری

فصل چهارم

روش آماری مورد استفاده

توصیف اطلاعات در رابطه با فرضیه های صورت بندی شده

فصل پنجم

پیشنهادات

محدودیت ها

خلاصه

فهرست منابع و مآخذ

پیوست

چکیده:

موضوع:بررسی عوامل مؤثر در گرایش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر به مواد مخدر.

فرضیه

فرضیه های پژوهش عبارتند از:

۱٫بین اعتیاد اعضاء خانواده و گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر رابطه وجود دارد.

۲٫بین اعتیاد دوستان و همسالان و گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر رابطه وجود دارد.

۳٫بین بیکاری و گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر رابطه وجود دارد.

۴٫بین فراوانی مواد مخدر و گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر رابطه وجود دارد.

جامعه و نمونه:جامعه مورد نظر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر (اعم از دختر و پسر)می باشد و نمونه مورد نظر ما ۱۰۰ نفر که ۵۰ نفر پسر و ۵۰ نفر دختر می باشد.

ابزار:یک پرسشنامه ۳۰ سؤالی شامل ۵ گزینه می باشد.

تاریخچه مواد مخدر:

بشر از هفتاد هزار سال قبل، از وجود یک ماده مخدر قوی در خشخاش آگاه بوده و در لوحه های گلی متعلق به ۵ هزار سال قبل از میلاد که از سومریان باقیمانده از تریاک نام برده شده است.

از حدود ۴ هزار سال قبل از میلاد، کشیدن تریاک در چین رایج بوده است.

۱۵۰۰سال قبل از میلاد، تخم خشخاش از مصر به یونان برده شد، یونانی ها تریاک را((اپیوم)) نامیدند.پزشکان ترکیباتی از تریاک را برای بیماریهای مختلف جسمی و روانی تجویز می کردند.

مواد مخدر درایران:

در ایران باستان، در کتاب اوستا از گیاه کانابیز(شاهدانه) به عنوان یک ماده بی حس کننده نام برده شده است لیکن ایرانیان دوران به مواد مخدر معتاد نبوده اند.

در قرن ۱۷ کشتی های تجاری انگلیسی این متاع مضر را از خاور دور به ایران آورده وبه درباریان هدیه کردند واکثر آنان را معتاد ساختندبه تدریج به علت ازدیاد معتادین و کمبود تریاک، کشت خشخاش در ایران در حوالی یزد آغاز شد.
انواع مواد مخدر:

الف) تریاک و مشتقات آن

تریاک یا اپیوم یکی از قدیمی ترین مواد مخدر است که بشر از۷ هزار سال قبل به خواص آن پی برده است.

تریاک ازبوته خشخاش تهیه می شود.در آخرین روزهائی که هنوز پوسته میوه خشخاش سبز وتازه است بر روی آن با تیغ ویا با اشیاء برنده، شکافهای طولی ایجاد می کنندپس از مدتی ماده شیری مایل به زردی از آن تراوش می کندکه دراثر مجاورت باهوا و اکسیژن ، رنگ آن به قهوه ای تیره گرانیده وکمی سفت می شود.همین ماده، در اثر مالشهای متمادی به تریاک تبدیل می شود.تریاک دارای اثر تخدیری است.

تریاک باوافور به طرز خاص ویا به صورت حبه (خوراکی) مصرف می شود.مدتی که برای معتاد شدن به تریاک لازم است ثابت نیست بطور کلی استعمال مرتب یکماه برای اعتیاد کافی است.
سوخته تریاک:

پس از کشیدن تریاک ماده ای قهوه ای رنگ وبراق به دست می آید که معتادین آن را در آب حل کرده مانند شربت می خورند.

شیره:

ماده ای است که از حل کردن سوخته تریاک با تریاک ویا با مواد دیگر در آب وجوشاندن آن تهیه می شود.

تفاله:

سوخته تریاک را در آب حل کرده می جوشانند و از صافی عبور می دهند باقیمانده خمیری است که تفاله نامیده می شود.

جوهر نگاری:

از سوزاندن شیره پخته شده تهیه می گردد.

مشتقات تریاک عبارتند از:

۱-     مرفین

در سال ۱۸۰۵ مرفین از تریاک تهیه شد.این ماده به علت اثر مخدر قوی که دارد به نام یکی از خدایان یونان باستان ((مرفینوس)) (رب النوع خواب) نامیده شد.

از ده کیلو تریاک یک کیلو مرفین به دست می آید.مرفین تلخ و بی بو است وبرای خواب وتسکین دردها در پزشکی مصرف داروئی دارد.پزشکان برای پیشگیری از اعتیاد، حداکثر۲تا۳ روز مصرف آن را تجویز می کنند.با تزریق زیر جلدی ویا ازطریق دستگاه گوارش (خوردن) جذب بدن می شود بعد از ۱۵ تا۳۰ دقیقه اثرات تخدیری آن در سیستم اعصاب ظاهر می گردد.

۲- هروئین

در سال ۱۸۹۸ هروئین که کلمه یونانی آن سمبل قدرت است از مرفین تهیه شد.

هروئین به طریق شیمیائی در لابراتورها با ترکیب آنهیدرید آسه تیک ومرفین تهیه می گردد و از هر یک کیلوگرم مرفین ۹۰۰ گرم هروئین به دست می آید که گرد نرم وسفید رنگ بوده و۳تا۵ برابر قوی تر از مرفین است.

هروئین به صورت تزریق زیر جلدی ویا به وسیله استنشاق و جذب از راه مخاط بینی مصرف می شود.

ب) حشیش (کانابیز)

حشیش که در آمریکا ماراجونا، در هند شانگ وشارا، در الجزایر ومراکش کیف نامیده می شود از سرشاخه های گلدار ویا به میوه نشسته شاهدانه تهیه می شود.اثرات حشیش ۵ دقیق پس از استعمال بروز و۳۰ دقیقه تا دو ساعت طول می کشد.

بنگ:

سر شاخه خشک شده گلدار ویا به میوه نشسته بوته شاهدانه که خرد شده ویا نشده باشد خالص ویا مخلوط با مواد دیگر است.

بنگلاب:

بنگ را با آب ویا مایع دیگر خیسانده بطور خالص یا مخلوط با مواد دیگر مصرف می کنند.

جرس:

ماده زرینی است که از سرشاخه های گلدار ویا به میوه نشسته شاهدانه گرفته می شود که خالص ویا مخلوط با مواد دیگر مصرف می کنند.

اعتیاد به حشیش به مرور زمان منجر به اعتیاد به مواد مخدر قویتر می گرددومعتادین به حشیش غالبا به استعمال هروئین و یا آمفه تامین کشانده می شوند.

کوکائین:

کوکائین از روی گیاهی که  ((اریت روسیکین کوکا)) نامیده می شود به دست می آید.کوکائین یک داروی بی حس کننده موضعی ومحرک سیستم اعصاب مرکزی است. می توان آنرا به وسیله جویدن برگهای کوکا کشیدن (دود کردن) و استنشاق ویا تزریق کردن استعمال کرد.

تاریخچه ای از کوکائین:

اولین بار مکتشفان اسپانیائی مشاهده کردند که چگونه مردمان بومی آمریکای جنوبی می توانستند به وسیله جویدن برگهای کوکائین با خستگی مبارزه کنند.

یک علت طبی از گیاه کوکا اعلام کردند آن را در۱۵۶۹بود.در سال ۱۸۶۰(آلبرت نیمن) از برگ کوکا((کوکائین)) را جدا کرد وتوضیح داد که عمل (بی حسی) هنگامی که دارو در روی زبان قرار داده می شود انجام می گیرد.آنجلو ماریان نخستین بار در سال۱۸۸۰ دارویی نوشیدنی که ((وین ماریانی یا ثرت کوکا)) نامیده می شد تولید کرد که در شامل ۱۱% الکل بود وروان درمانگر مشهور زیگموند فروید درسال ۱۸۸۴ کوکائینی را برای انواع بیماریهای معتادان به الکل ومرفین توصیه کرد.متاسفانه بسیاری از این بیماران به سوی معتاد شدن به کوکائین رفتند.

در سال ۱۸۸۶ ((جان پیرتون)) کوکا کولا را توسعه داد.نوشیدنی که شامل کوکائین وکافئین بود.در سال ۱۹۰۶ کوکائین از کوکا کولا برداشته شد اما هنور کافئین وجود دارد.

((هریسون)) مخدر مشابه ای در سال ۱۹۱۴ بطور غیر قانونی از کوکا ئین ساخت .
تاثیرات کوکائین بر روی دستگاه عصبی

یک دوز(مقدار مجاز)بین ۲۵ تا۱۵۰ میلی گرم از کوکائین در هنگام استنشاق استعمال می شودکمتر از چند ثانیه به کمتر از چند دقیقه بعد از مصرف کردن، کوکائین باعث:

۱)       احساس شنگولی

۲)      برانگیختگی جنسی

۳)   کاهش گرسنگی

۴)    احساس نیرومندی

بعد از هر کدام از چیزهای ذکرشده در بالا در اواخر مصرف حدود یک ساعت استعمال کننده های کوکائین ممکن است در دوره هائی از افسردگی سقوط کنند.این سقوط باعث می شود که استعمال کننده های کوکائین در جستجوی کوکائین بیشتری برای خارج شدن از این افسردگی باشند که نتیجه آن اعتیاد است.ترک کوکائین می تواند باعث عادت کردن به احساس افسردگی، اضطراب وپارانوئید شود.آن عادت ممکن است آنها را در دوره هایی از افسردگی وخواب طولانی ببرد دوزهای گوناگون از کوکائین می تواند همچنین مشکلات رفتاری و نور و لوژیایی مشابه را تولید کند.

۱)       سرگیجه

۲)      سردرد

۳)   مشکلات حرکتی

۴)    اضطراب

۵)    بی خوابی

۶)    افسردگی

۷)   توهمات

مرگ ناشی از مصرف زیاد کوکائین (مقدار بیش ازحد) چندان هم متداول نیست.کوکائین باعث افزایش بیش از حد فشارخون شده که منجر به خونریزی مغزی می شودوتنگ شدن مجرای رگهای خونی مغز نیز منجر به سکته مغزی می گردد.مقدار بیش از حد کوکائین می تواند موجب بروز مشکلات قلبی وتنفسی گردد که به مرگ می انجامد.

 مقاله علت گرایش دانشجویان به مواد مخدر

علت گرایش دانشجویان به مواد مخدر

 تمایل دانشجویان به مواد مخدر

خانواده و گرایش به مواد مخدر دانشجویان

 پروژه اعتیاد در خوابگاه های دانشجویی، دانلود تحقیق درباره علت گرایش دانشجویان به مواد مخدر، مقاله درباره خانواده و گرایش به مواد مخدر دانشجویان