دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

مقاله تفاوت زندگی نامه دینی دو نسل بررسی نمونه ای از فرزندان دهه شصت و والدین آنها

تفاوت زندگی نامه ی دینی دو نسل بررسی نمونه ای از فرزندان دهه ی شصت و والدین آنها

فهرست مطالب

عناوین صفحه

فصل اول:کلیات تحقیق

۱-۱ مقدمه ۵

۱-۲ ضرورت و اهمیت موضوع۷

۱-۳ بیان مسئله ۸

فصل دوم:روش تحقیق

۲-۱ روش تحقیق ۱۱

۲-۲ روش انتخاب نمونه۱۲

۲-۳ روش گرد آوری داده ها۱۳

۲-۴ مشکلات وتنگناها۱۳

فصل سوم:پیشینه ی تحقیق

۳-۱ تحقیقات انجام شده داخلی ۱۶

فصل چهارم:یافته های تحقیق

۱-۴ داده های ناظر به واقع ۲۳

۱-۴-۱ طبقه ی اجتماعی و دینداری۲۳

۱-۴-۲ رابطه ی تحصیلات و شغل با دینداری ۲۸

۴-۲ تجربه و روابط شکل دهنده زندگی ۲۸

۴-۲-۱ روابط شکل دهنده ۲۸

۴-۲-۲ نقش مذهب در شکل دهی پیوندهای اجتماعی ۳۱

۴-۲-۳ تجربه های شکست وتنهایی۳۵

۴-۲-۴ محدودیت ها و ممنوعیتها ۴۴

۴-۲-۵ ایجاد حس معنا و تزلزل حس معنا۴۹

۴-۳ ارزشها و التزامات کنونی ۵۲

۴-۳-۱ ارزشها و اعتقادات۵۲

۴-۳-۲ هدف زندگی۶۹

۴-۳-۳ نقش اراده ی انسان ۷۲

۴-۳-۴ نا امیدی۷۶

۴-۳-۵ نگرانیها از آینده۸۰

۴-۳-۶ معنای مرگ ۸۳

۴-۳-۷ چرا برخی بیشتر رنج می برند؟۸۹

۴-۳-۸ آیا زندگی مطابق با تلاش هر کس به او پاداش می دهد؟۹۲

۴-۳-۹ زندگی انسان روی کره ی زمین۹۴

۴-۴ دین ۹۶

۴-۴-۱ وقتی خدا رو می پرستید چه احساسی دارید؟۹۶

۴-۴-۲ رابطه ی دین و اخلاق ۹۹

۴-۴-۳ تصویر ایمان بالغ۱۰۳

فصل پنجم:نتیجه گیری

نتیجه تحقیق۱۱۰

منابع۱۱۵

۱-۱مقدمه

نخستین بار اصطلاح شکاف نسل ها در دهه ی ۶۰در کشورهای غربی مطرح شد که به نحوی اختلافات فرهنگی میان فرزندان و والدینشان را تشریح می کرداین در حالی است که طی سالهای اخیر تفاوت قابل توجهی میان ارزشهای جوانان با والدینشان مشاهده می شوداینکه چه عواملی باعث بروز این شکاف می شوند موضوع بحث ما خواهد بودچالش دین با مقتضیات زمان همواره یکی از مهمترین دغدغه های صاحب نظران و اندیشمندان هرعصری و نسلی بوده استدر واقع مکاتب مختلف در طول تاریخ بشر محصول این تقابل و زاییده ی این فرایند بوده و نواندیشی دینی در این راستا معنا و مفهوم پیدا می کند که در فرایند تقابل دین و مقتضیات زمان نه دین رها گردد و نه نیازهای زمان نادیده گرفته شودازاین رو صاحب نظران از ابعاد مختلف روان شناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و سایر علوم مرتبط که این پدیده می توانست درآن حوزه قرار گیردبه تبین و تحلیل این امر پرداخته اند و همچنین در دهه های اخیر موج مدرنیزاسیون که به همراه خود آموزش همگانی، گسترش رسانه های جمعی و بسیاری موارد دیگه را به همراه آوردموجب افزایش دانستنیها وآگاهیهای عمومی نسل جدید شدو حوزه ی ارتباطات انسانی و اجتماعی آنها را وسیعتر نمودطبیعی ترین نتیجه این فرایند این بود که نسل جدید نسلی شد که اولاً بسیار با شتاب اجتماعی می گردید، و ثانیاً در راه اجتماعی شدن، تنها منبع ارزشگذار او دیگر خانواده و سنت حاکم برخانواده نبود زیست جهان متفاوت نسل نو و تجربیات دیگرگون آنهاکه به سبب تحولات صنعتی و سپس اجتماعی- فرهنگی به وجود آمد، بین جهان بینی نسل جدید و نسل قدیم شکاف انداخت ، و ازاین مهمتر، امکان ظهور و بروز این شکاف را در زبان و رفتار گروه جدید، فراهم ساخت هم اکنون در این تحقیق قصد بررسی شکاف نسل ها باتوجه به رویکرد دین و دینداری در بین جوانان دهه ی شصت و والدینشان را خواهیم داشت

۱-۲ضرورت و اهمیت موضوع

چنانچه علل عدم تفاهم بین والدین و فرزندان ریشه یابی گردد و نسخه ای جهت ایجاد تفاهم بین آنها ارائه گردد می توان از بروز بسیاری از ناهنجاری ها در بین جوانان و در جامعه پیشگیری نمود

انسان دارای نیازهای متعدد و متنوعی است ،نیازهای مادی و معنوی ، فردی و اجتماعی و یکی از نیازهای او نیاز به دین است و از آنجا که یکی از نیازهای اصلی انسان نیاز به دین است بحث خود را در رابطه با والدین و فرزندان بیشتر معطوف به زندگی نامه ی دینی آنها کرده ایم تا روشن شود میزان دین داری ، کمبود آن در زندگی و یا بی توجهی نسبت به آن چه اثراتی را در زندگی فردی و اجتماعی و روحی و روانی انسان ها باقی می گذارد باتوجه به اینکه جامعه در حال تغییر و پیشرفت روز افزون است، نیازها و خواسته های جوانان نیز مطابق با آن درحال تغییر استبنابراین آگاهی از این نیازها و شناخت تفاوت هایی که بین فرزندان و والدین شان وجود دارد باعث می شود تا والدین بتوانند با درک نیازها و خواسته های جوانان و سعی در برطرف نمودن آنها، افکار و القائات خود را در هر زمینه ای و به خصوص در زمینه ی دین و مذهب، به فرزندان خودطوری منتقل کنند که باعث آزارو یا دلزدگی آنان نشود به طوری که آنها با آغوش باز پذیرای آن شوند و افکار و اعتقادات خود را در تضاد با والدین خود ندانند از سوی دیگر برایفرزندان نیز این امکان به وجود می آید که نسبت به گذشته و شرایط زندگی والدین خود شناخت و آگاهی پیدا کنند و میزان اهمیت و ابزار ارادت والدین خود را نسبت به مسائل گوناگون دریابند

رابطه ی بهتری با والدین خود برقرارکنندبیشتر به آنها احترام بگذارند و تا حدودی خود را باشرایط و عقاید خانواده هماهنگ سازند

۱-۳بیان مسئله

خانواده بنیادی ترین نهاد جامعه است و می توان ریشه ی بسیاری از نا آرامی ها و نا امنی ها را در وجود آن جستجو کرد چرا که خانواده اولین محیطی است که فرزند پس از تولد در آن پرورش می یابد و از آن تاُثیر می پذیرد و این تاُثیر در طول زندگی فرد در خانواده و حداقل تا سن بلوغ و جوانی وجود دارد و پس از آن نیز به طور کلی قطع نمی شود در این میان تاُثیر پذیری از محیط اجتماع بیرون از خانه ممکن است تضادهای با القائات درون خانواده داشته باشد و گرایش فرزند به القائات محیط خارج وگریز او از برخی القائات داخل خانواده می تواند به عدم تفاهم بین الدین و فرزندان منجر شود این عدم تفاهم نشانه ی آن است که والدین در القای تفکرات و رهنمود های خود به فرزندان توفیق کاملی بدست نیاورده اند این عدم توفیق می تواند ناشی از استفاده از ارزش ها و منش های غیر صحیح در برخورد با فرزندان باشد بررسی علل این عدم تفاهم می تواند ما را در یافتن روش هایی برای پرورش صحیح فرزندان یاری دهدتحولات و تغییر اجتماعی در دنیای جدید نگرش ها ، افکار ، احساسات و ارزش های آدمیان را تغییر می دهد این تغییرات ممکن است در تضاد با نگرش ها ، افکار ،احساسات و ارزش هایی باشد که از نسل های پیشین به اعضای جدید منتقل شده استبنابر این یکی از مسائل مهم جامه ی ما در حال حاضر تصادم و تضاد ارزشی است این تحقیق می خواهد این موضوع را بررسی نماید

رابطه ی تحصیلات و شغل با دینداری تجربه ها و روابط شکل دهنده ی زندگی در فرزندان دهه ی شصت

تفاوت زندگی نامه دینی دو نسل فرزندان دهه ی شصت و والدین آنها

محدودیت ها و ممنوعیتها فرزندان دهه ی شصت

پیشینه ی تحقیق تفاوت زندگی نامه دینی دو نسل دهه شصت


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.