دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

دانلود پایان نامه و پروژه های روانشناسی

دانلود پروژه و پایان نامه های رشته روان شناسی

مقاله سازگاری اجتماعی و هویت و تفکر منطقی

این فایل با فرمت WORD می باشد و قایل ویرایش و آماده پرینت است.


توجه نمایید که این دارای پرسشنامه می باشد.


سازگاری اجتماعی و هویت و تفکر منطقی


فهرست مطالب


عنوان


صفحه


فصل اول


مقدمه


۲


بیان مساله


۴


سوال مساله


۵


هدف تحقیق


۶


اهمیت و ضرورت تحقیق


۷


فرضیه های تحقیق


۸


متغیرهای پژوهشی


۹


فصل دوم


روان شناسی اجتماعی چیست ؟


۱۲


تعریف عملیاتی روان شناسی اجتماعی


۱۵


عوامل موثر بر شکل گیری رفتار اجتماعی


۱۹


جامعه پذیری ، اجتماعی شدن فرد


۲۲


شیوه های جامعه پذیری


۲۶


باز جامعه پذیری


۲۹


ساز و کارهای جامعه پذیری


۳۴


نظریه های جامعه پذیری


۳۹


نظریه ی نقش پذیری مید


۴۲


نظریه جامعه پذیری فروید


۴۶


نظریه شناختی رشد پیاژه


۴۹


نظریه های شناختی


۶۴


نظریه ناهماهنگی شناختی


۷۱


نظریه ی روانکاوی


۷۸


خطرات هویت نا مناسب


۸۹


خود را در روابط با دیگران کشف کردن


۹۷


هویت و روابط خانوادگی


۱۰۱


خویشتن پنداری


۱۰۵


رشد شخصیت


۱۱۱


منشا اضطراب و رفتار ناسازگار


۱۱۳


اختلاف دیدگاه الیس با دیگران


۱۲۶


تحقیقات انجام شده در خارج و داخل کشور


۱۲۷


خویشتن پنداری


۱۲۹


عزت نفس


۱۳۲


نظریه روان کاوی


۱۳۴


بحران بلوغ


۱۳۶


بحران هویت


۱۳۹


فصل سوم


جامعه مورد مطالعه


۱۴۳


حجم نمونه


۱۴۴


روش نمونه گیری


۱۴۴


ابزار اندازه گیری در تحقیق حاضر


۱۴۵


پرسش نامه تفکر غیر منطقی


۱۴۶


روش تحقیق


۱۴۷


روش آماری مربوط به فرضیه ها


۱۴۸


فصل چهارم


مقدمه


۱۵۰


تجزیه داده ها


۱۵۶


فصل پنجم


بحث و نتیجه گیری


۱۶۴


پیشنهادات


۱۶۶


محدودیت ها


۱۶۶


ضمائم


۱۶۷


پرسش نامه هویت یابی


۱۶۸


پرسش نامه انحرافات اجتماعی


۱۷۴


منابع و ماخذ


۱۷۶

فصل اول

مقدمه


روان شناسان اجتماعی تمایل دارند بدانند که انسانها چگونه درباره یکدیگر می اندیشند و چگونه بر یکدیگر اثر می گذارند و اثر می پذیرند ، با این حال تنها ایشان نیستند که به این مسائل علاقه نشان می دهند بلکه انسان شناسان ، جامعه شناسان و حتی رمان نویسان و فیلسوفان نیز به مطالعه این گونه مسائل تمایل نشان می دهند اریکسون پس از جستجو و بررسی بسیار درباره جنبه ناخودآگاه انسان و تضادهایی که علل رفتارهای طبیعی و غیر طبیعی او را توجیه می کند که هویت و نوع تفکر به آن را مورد بررسی قرار می دهد و اینکه هویت که حاکی از تحول در امور جنسی و یافتن خود و درک از خویشتن نزد بزرگسالان و تضادهای ناخودآگاه آنان است شکل می گیرد و او اضافه می کند که تمام احساسهای ناخودآگاته که از آنها و نوجوانان نشات می گیرد یکی از ویژگی های انسان دارا بودن نیروی اندیشه است که باعث هویت است انسان به یاری اندیشه توانسته است به خودیابی برسد که این می تواند باعث هویت در جوانان شود که تفکر منطقی و یافتن آن در ذهنیت می تواند راهکاری جدید باشد و اریکسون خواسته است زندگی روزانه نوجوانان را با تمام پریشانی به اضطراب و آشفتگیهایش بازسازی کند و این نوآوری و دگر گونی در روش نگرش به نتایجی به بار آورده که ژرفترین و استوارترین اعتقادهای در واقع رشد هویت است که منجر به رسیدگی عاطفی ، جنسی ، اجتماعی و … می شود در افراد با شخصیت های نا رسیده « من » ضعیف و شکننده است و بخشی از سازگاری اجتماعی که در دوران کودکی به وقوع می پیوندد بدان سازگاری اجتماعی می گویند و این همان شیوه ای است که کودکان ارزشها ، سوگیریهایی که در آینده با آن مواجه خواهند شد ، یاد می گیرند و همه می دانیم که موقعیتهایی نیز وجود داشته است که در آن اجتماعی شدن دوباره در تنهایی صورت گرفته است و به همین دلیل از این فرایند به طور مصیبت باری استفاده استثماری شده است .


منبع : ( ستوده –۱۳۸۰ )


بیان مساله


سازگاری اجتماعی و هویت و تفکر منطقی می تواند شاخه ای از علوم انسانی و علمی نسبتاً جوان است که بعد از پیدایی و رشد روان شناسی عمومی و جامعه شناسی به عنوان دانشی نو مطرح شده و این سازگاری اجتماعی از راه رسیده و نو پا می تواند دیواری سخت از روان شناسی و جامعه شناسی باشد کهM به مطالعه فرد ( رفتارها و نگرشها ، باورها ، … ) در محیط اجتماعی می پردازد زیرا افراد به خاطر وابستگیهاشان به جامعه و پیوندهایشان با گروه های مختلف اجتماعی که دارد از آنها متاثر می شود و بر آنها اثر نیز می گذارد از این رو روان شناسی اجتماعی می تواند در جنبههای گوناگون زندگی اجتماعی مورد استفاده گیرد . روان شناسی اجتماعی ما را به شکل خاصی از آگاهی مجهز می کند تا از تبینهای شخصی درباره رفتار دیگران پرهیز کنیم و نیز چگونه نگریستن به عواملی را که رفتارهایمان را شکل می دهد یاد می دهد و به ما کمک کند تا نیروهای روانی –اجتماعی را که با آنها روبرویم به ویژه آنهایی را که به ما فشار وارد می کنند باز شناسیم ومارا بر می انگیزد تا به یاری جامعه ای بیمناک و هراسناک از افزایش ناسازگاری و نابهنجاری برخیزیم و چگونگی رویارویی با آنها را دریابیم .


منبع ( منصور سال ۱۳۸۰ )


سوال مسئله


۱- آیا بین سازگاری اجتماعی و هویت رابطه وجود دارد ؟


۲- آیا بین هویت و تفکر غیر منطقی رابطه وجود دارد؟


۳- آیا بین تفکرغیر منطقی و سازگاری اجتماعی رابطه وجود دارد؟


هدف تحقیق


هدف از تحقیق بررسی رابطه ی تفکر غیر منطقی و یافتن هویت در سازگاری اجتماعی نوجوانان است و اینک آیا بین تفکرغیرمنطقی و افکار مثبت و یافتن هویت و خودکامگی رابطه وجود دارد و آیا هویت در سازگاری اجتماعی می تواند نقش داشته باشد یا نه اصلاً رابطه بین این متغیرها وجود دارند .


اهمیت وضرورت تحقیق


انسان هیچ گاه تنها و دور از دیگران زندگی نکرده است بلکه زندگی او حاصل روابط و پیوندهایش با دیگران است اگر قرار باشد به شناختی از او دست یابیم باید در این چارچوب وی رابشناسیم به این صورت که نوجوان با توسل به یافتن هویت خود و اتکا به افکار منطقی و باورهای مثبت بتوانند به سازگاری اجتماعی برسد و امید است با پژوهشهایی که انجام می گیرد بتوان به سازگاری اجتماعی و نوع روابط جوانان و نوجوانان با محیط اطرافشان کمک کرد و انجام این پژوهش می تواند در جوامع آموزشی و تحصیلی مخصوصاً در دبیرستان ها نقش بسزایی داشته باشد و امید است بتوان راه حل هایی جهت یافتن هویت های مثبت با توسل به افکار مثبت نوجوانان پیدا کرد و اثرات مثبت افکار منطقی نوجوانان را در آینده شاهد باشیم .


فرضیه های تحقیق


۱- بین تفکر غیر منطقی و سازگاری اجتماعی رابطه ی معنی داری وجود دارد .


۲- بین هویت و تفکر غیر منطقی رابطه ی معنی داری وجود دارد .


۳- بین هویت و سازگاری اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد .


متغیرهای پژوهشی


هویت تفکر غیر منطقی سازگاری اجتماعی


تعاریف عملیاتی و نظری واژه ها و مفاهیم


سازگاری اجتماعی : سازگاری اجتماعی علمی است که در جستجوی درک و فهم ماهیت و علل رفتارهای فرد در موقعیتهای اجتماعی است منظور از واژه رفتار ، تنها رفتارهای آشکار نیست بلکه کلیه رفتارهایی پنهان مانند : احساسها و اندیشه های فرد نیز می باشد . ( بهادری –۱۳۷۹ )


سازگاری اجتماعی عبارتند از : اندیشه ها ، باورها و خاطرها و استدلالهای فرد درباره دیگران و احساس و تواناییهای شناختی است و در آخر عبارتند از: نمره ای است که آزمودنی ها از پرسش نامه ی سازگاری اجتماعی بدست آورده اند.


منبع ( کریمی / ۱۳۷۸ )


تفکر منطقی : عبارتند از باورهای مثبت و منطقی که فرد از افکار و روابط دیگران و امور شناختی در رابطه با خود دارد که یکی از اصول اصلی شناخت از نظر الیس است و در آخر نمرات تفکرات عبارتند از نمره ای است که آزمودنی از آزمون افکار منطقی بدست آورده اند که طراز نمره بدست آمده بین ۴۲ الی ۳۰ است که بالاتر از آن نشان دهنده تفکرات منفی در بین افراد است و پایین تر از آن نشان دهنده بی تفاوتی افراد است .


هویت : عبارت است از یافتن خویش و رسیدن به بلوغ فکری در بین نوجوانان حدود سنی ۱۶-۱۴ ساله که نوجوان به هویت اجتماعی –فردی –عاطفی دست پیدا می کند و بالاخره نمره ای است که آزمودنی به پرسش نامه مربوط به هویت بدست آورده اند .


و هویت عبارت است از خویشتن و هماهنگ کردن افکار و اعتقادات بر حسب اندیشهای اعتقادی و اسلامی ، جنسی و اجتماعی محیطی که در آن زندگی می کند


خویشتن پنداری


رفتار ناسازگار


اضطراب تفکر منطقی


هویت منطقی سازگاری اجتماعی


دانلود کامل سازگاری اجتماعی و هویت و تفکر منطقی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.